Skrapljud bromsskiva ??

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Börjar bli väldigt less på mitt missljud fram ! Har ett Beringer 6 kolvsok samt Beringers flytande 310mm skiva på min KTM 450 EXC. Men problemet är att det är ett irriterande skrapljud som lever om konstant då jag kör, så fort jag bromsar så försvinner det men känner inte av några som helst vibrationer.

Har bytt belägg, nitar i skivan, smörjt upp kolvarna i oket och centrerat hjulet flera gånger. Ändå är det något som skrapar, skivan är inte nött speciellt mycket då dom är 7mm ny och jag har mätt den till 7mm så ! Vad gör man ? inte så kul att köra omkring och höra (skrap...skrap...skrap...skrap)

Det jag vet är att framhjulet och bakhjulet är lite skevt men kan det påverka på något vis ? att det är nåt annat som tar och när man bromsar så trycks framgaffeln ihop som gör att ljudet försvinner den vägen ???

ideér är mer än välkomna

Har provat att fetta in glidpinnarna till beläggen för att se om det är där dom fastnar och gör oljud... annars kanske skivan är böjd eller skev, men hur kollar man det om det inte pulserar eller vibrerar då man bromsar ?

Hmm, skrapar det eller gnisslar det?

Knep från bilsidan gällande bromsgnissel är att smeta på kopparpasta på baksidan av beläggen.

Bromsarna ligger inte på? Hissa upp framhjul och snurra, ska gå lätt.. Aldrig haft ett sådan ok i handen, men kan ju vara nån justering på kolvarna kanske.

Hmm, skrapar det eller gnisslar det?

Knep från bilsidan gällande bromsgnissel är att smeta på kopparpasta på baksidan av beläggen.

Bromsarna ligger inte på? Hissa upp framhjul och snurra, ska gå lätt.. Aldrig haft ett sådan ok i handen, men kan ju vara nån justering på kolvarna kanske.

Näe det gnisslar inte, det skrapar som att det skulle vara en beläggning på skivan nånstans, varje gång hjulet snurrat ett var så uppkommer det ett skrapljud skrap-rull-skrap-rull-skrap-rull , har provat att smörja upp glidpinnarna och plunscharna, ska ta och dra av skivan med nå medium sandpapper och se om det blir nån skillnad... har jag cykeln på mekpallen så snurrar hjulet 1-2 varv max, man hör hur det ligger ann men inge mycke, plus att det tar ju emot nånstans pga ljudet.

Tog lös alla kolvar också få vissa satt som fast, nu glider alla lätt efter lite sandpappring och bromsoksfett, kan inte se nån justering på kolvarna finns som ingen justering alls på oket... bytte belägg till nya och dom var väldigt tjocka.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back