Skrapande koppling (?)

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Hörde ett konstigt skrapande ljud från KTMen förut när jag var ute och körde. Tog en liten stund innan jag fattade vad det var men jag kom fram till att det måste vara något med kopplingen. Den tog mycket längre in än vanligt och varje gång man drog in den kom det ett skramlande/skrapande ljud.

Tyckte också att den var annorlunda när jag släppte ut den, den tog som sagt längre in än vanligt, och jag tyckte att även om man släppte ut den långsamt blev det ett ganska kraftigt ryck när kopplingen började greppa. Eller kraftigt och kraftigt, märkbart och mer än vanligt. När jag kom hem så drog jag in kopplningen och stängde av hojen och rullade med den med avständs motor, växel i och koppling indragen de sista meterna. Då hörde jag tydligt det skrapande ljudet. Men det lät inte hela tiden, utan då och då.

Skulle kunna vara så som jag visat på bilden. Den röda ringen roterar enligt pilen, den svarta ringen är fast. Varje gång strecken på den röda passerar strecken på den svarta skrapar det till.

Nu när den stått ett par timmar i garaget och kallnat testade jag att lägga i en växel och rulla den med kopplingen indragen, och det var precis samma skrapande/skramlande ljud nu. Så nu funderar jag på vad jag ska göra? Plocka av kopplingskåpan och kolla lamellerna?

Edit: Om jag rullar den med friläget i och kopplingen inne låter den alltså inte. Men om jag har en växel i, vilken som, och rullar den med kopplingen inne låter den.

Bifogat

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    27.3 KB · Visningar: 37
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back