Skrämma upp en Aprilia Pegaso 650

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! 48hk börjar kännas lite snålt, särskilt efter att ha bytt ner sig från 100 pållar. Finns det något relativt billigt sätt att skrämma upp hojen till en så där 60-70hk? Känns som att det är vad som behövs för att slippa känna att man kör i sirap.

Nej du finns där inte. 60hk ur 600cc stånka stavas dålig tillförlitlighet och dyrt om det inte finns från fabrik.

Finns väl luftfilter, avgassystem och något förgasarkitt (eller var det insprutningskitt), men mer än så har jag aldrig sett.
Men du kan väl gå old-school-way: Luft/avgas/fugge/portjobb och eventuellt höja kompet lite ifall det nu går.

Har 99:an din BMW Funduro motorn?
Tänkte om det finns trim till BMW:n som passar.

Har du inte annat avgas osv på den kommer det göra stor skillnad. Alla stånkor är ruskigt strypta i originalskick.

Visst finns där massor med trim att fixa. Du kan plocka ut 100hk i supermonoutförande men till en astronomisk kostnad.

Mitt råd är att köpa en annan hoj om du saknar effekt. Bara luft och buller kostar som halva cykeln.

Svårt med att få ens 10hästar till. Minns en rapport från brad black som fick i uppgift att skrämma funduromotorn när den satt i supermono hojen Bimota BB1.

Med öppen luftburk och avgas samt omjettning blev det typ 48 på bakhjulet. Sen bytte de till högkompskolv, flatslide fuggar och utan luftburk med mera.. fortfarande under 60.

Jag undersökte detta en del på gamla pendlingshojen, en bmw f650cs med insprutning. Jag såg att det skulle bli för svårt, så jag gav upp och köpte större. Mer än 10-15% kostar vansinnigt med pengar.

Lär brads rapport http://www.bikeboy.org/BB1supermono.html

Den här stånkamotorn är ju bästa motorn/singel att trimma!! Den tål ju groteskt trim utan att gå sönder och den har ju dubbla insug/fuggar = kan inte bli mer lättrimmad. Och bäst av allt är ju svinstark vevaxel/stake med fet glidlagrad tapp. SOS roadrasing ver av dessa motorer ger ju över 80hk.

På med 2st mikuni flatslide 36-38mm ber på sluteffekt.
I med trimaxlar
Höj kompförhållandet till 12-1 98 okt.
porta Toppen.
Bygg eget avgas hela vägen.

Ber på kam så når man 70hk rel lätt på bakhjulet på denna motor.

Jag har faktist en Carrillo vevstake o vevtapp till denna motor om man vill bygga värre än 70hk motor. Vid 80+ hk kan man sätta i carrillo för ännu hållbarare motor.

Med turbomatning håller de bäst av alla enstånkor 130hk är inga problem med carrillo stake.

Den här stånkamotorn är ju bästa motorn/singel att trimma!! Den tål ju groteskt trim utan att gå sönder och den har ju dubbla insug/fuggar = kan inte bli mer lättrimmad. Och bäst av allt är ju svinstark vevaxel/stake med fet glidlagrad tapp. SOS roadrasing ver av dessa motorer ger ju över 80hk.

På med 2st mikuni flatslide 36-38mm ber på sluteffekt.
I med trimaxlar
Höj kompförhållandet till 12-1 98 okt.
porta Toppen.
Bygg eget avgas hela vägen.

Ber på kam så når man 70hk rel lätt på bakhjulet på denna motor.

Jag har faktist en Carrillo vevstake o vevtapp till denna motor om man vill bygga värre än 70hk motor. Vid 80+ hk kan man sätta i carrillo för ännu hållbarare motor.

Med turbomatning håller de bäst av alla enstånkor 130hk är inga problem med carrillo stake.

Jävla dåre:hihi

Lite ot har du nån koll på nya xrz660 motorn?

Tack för tipsen! Vad för skillnad gör ett slipon och ombestyckade förgasare, endast? Inte särskilt mycket alls gissar jag. Nääe asså, lutar väl åt att sälja hojen och kanske lägga på ett par tusingar och få en rappare hoj för några tusenlappar till, typ 20 papp. Går väl att få en RF900 för de pengarna tex.

Tack för tipsen! Vad för skillnad gör ett slipon och ombestyckade förgasare, endast? Inte särskilt mycket alls gissar jag. Nääe asså, lutar väl åt att sälja hojen och kanske lägga på ett par tusingar och få en rappare hoj för några tusenlappar till, typ 20 papp. Går väl att få en RF900 för de pengarna tex.

Ja är det effekt du vill ha så finns där cyklar som går betydligt fortare rakt fram än en Pegaso. Sen tycker jag en Pegaso är betydligt trevligare cykel för kurviga vägar än järnhästar med rad4.

Sådana här hojar kan bli ganska mycket rappare me öppet rykrör,lite luftbukrsmoddar och annan bestyckning.

Det är oftast inte så många pållar utan mer traktorvrid över (mestadels låg/mellan) registret som man kan brappa omkring med och släcka vecka hjärtan med - så det kan ju definitvt vara värt och göra.

Kan bli en helt annan hoj så sett.

Ja är det effekt du vill ha så finns där cyklar som går betydligt fortare rakt fram än en Pegaso. Sen tycker jag en Pegaso är betydligt trevligare cykel för kurviga vägar än järnhästar med rad4.

Jaa hojen är skitkul på alla de tusentals små slingriga vägarna här i östergötland, verkligen! Riktigt härligt också att kunna brappa vidare in på grusvägar, det har jag verkligen börjat tycka om! MEN, jag kan ändå inte komma ifrån det faktum att hojen känns slö så fort det inte svänger. Att göra omkörningar är ju nästan pinsamt om det går i över 110. Men i övrigt är det här den hoj jag är allra mest nöjd med hittills i min karriär, utan tvekan! Det känns som att den ultimata hojen för mig vore en grushoj/äventyrshoj på 80hk. Men ska man ha en sådan så finns det ju inget ens i närheten av min prisklass.. Typ en KTM adventure hade varit hur awesome som helst!

Jaa hojen är skitkul på alla de tusentals små slingriga vägarna här i östergötland, verkligen! Riktigt härligt också att kunna brappa vidare in på grusvägar, det har jag verkligen börjat tycka om! MEN, jag kan ändå inte komma ifrån det faktum att hojen känns slö så fort det inte svänger. Att göra omkörningar är ju nästan pinsamt om det går i över 110........

Du får jobba med det mentala, på samma vis som en sporthojsåkare (Clip-on, skurna slicks osv....) sitter och puttrar i 50 när han kommer in på en grusväg och bara ser det som en transport över till nästa sjysta asfaltväg. På samma sätt får du se en raksträcka, 90 väg etc.... Rulla på flytgas i 90 och titta på naturen o fåglarna, ladda mentalt för nästa kurviga parti. Det kommer alltid att komma raksträckor som är för raka o långa även för +250, du ligger på tanken och önskar att du hade 100 hästar till.....

Passar det även i BMWs insprutade variant (-02)?

Jag råkar ha en Scarvermotor och en kompressor liggande som gärna vill mysa lite ihop...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT