Skräddarsy en luft/vatten-värmepump

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
På sommaren kör jag solfångare. Fungerar riktigt bra. I värsa fall får jag elda 3-5 brasor/sommar.
På vintern eldar jag med ved. Har en värsting panna och STOR acctank. Fungerar också super bra.
Men jag är ganska lat, det är tråkigt att hugga mycket ved.

Skulle därför vilja ha en Luft/vattenvärmepump att värma tanken med på vår och höst. Ner till ca -5 grader outomhus. Jag klarar mig med en framledningstemp på absolut max 40 grader då. (troligtvis 35 grader)
En pump som har hög verkningsgrad vid just dom temperaturen, utan fjärrkontroll eller andra finesser. Bara dunka på mot acctanken en dag i taget. Behöver inte ens ha automatik som startar den. Jag kan trycka på en knapp vart tredje dag om det behövs.
När det blir kallare slår jag av och eldar istället.

Vart vänder man sig för att få en sådan lösning? Finessen är att det ska bli billigare än en färdig pump med massa Bling Bling.

Mats

Det du vill ha är alltså en effektiv luft/vatten (en sån med utedel) som kickar igång vid en viss temp? Eller skall den hålla acc-tanken vid en viss temp, alltså att den går igång om tempen solpanelerna går under 40 grader (eller 35)?.

Isåfall kan du väl lista ut vid vilken utetemp det behövs och ställa sommartempen på just den temperaturen. Över den utetempen du ställer så kör den inte.

Enkelt, utegivare ingår ju så att säga.

Kan det vara ett alternativ med större solfångare för att förlänga solsäsongen?

Det du vill ha är alltså en effektiv luft/vatten (en sån med utedel) som kickar igång vid en viss temp? Eller skall den hålla acc-tanken vid en viss temp, alltså att den går igång om tempen solpanelerna går under 40 grader (eller 35)?.

Isåfall kan du väl lista ut vid vilken utetemp det behövs och ställa sommartempen på just den temperaturen. Över den utetempen du ställer så kör den inte.

Enkelt, utegivare ingår ju så att säga.

Tanken var att man skulle kunna köpa en "Dum" anläggning som jag kan starta igång när ute tempen börjar närma sig 5-8 grader. Det är då huset börjar behöva värme. SAMT att mitt garage har golvvärme som är fruktansvärt trögt att få igång. Det tar ca en vecka innan det värmer. Skulle vara skönt om man kunde köra igång det tidigare mha en värmepump, gärna när ute tempen fortfarande är ganska behaglig.

Kan det vara ett alternativ med större solfångare för att förlänga solsäsongen?

Ja en större solfångare är ett alternativ. MEN... tyvärr måste den bli brutalt stor om den ska räcka ända ner till -5 grader. Huset OCH garaget är för stort! (För solfångare i alla fall :D )

Mats

Last edited:
Jag har genuint ingen kunskap om värmepumpar, men om du kan lista ut en modell som verkar ha vettiga värden etc. så leta reda på var de har sin verkstad/reparation/någon som fixar och hör efter om en enhet där rätt saker är trasiga på.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT