Skotermotor i 250R?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
En oseriös fredagstråd. Jag sitter bara och dagdrömmer om saker som jag aldrig kommer ha tid att förverkliga, men likförbannat är jag nyfiken.

Någon måste väl ha tryckt in en 2T-motor från en skoter eller en jetski i ett MC-chassie? Känner ni till någon websida? Säg att man hittar ett skrotat chassie till en 250R eller kanske en Aprilia RS250 för en vrakpeng. Är det möjligt att montera en modern 2T-motor med lite ordentlig kubik, typ +500CC? Pallar chassiet? Man har ju hört talas om och sett ett antal projekt med Apriliachassien och RG500- och RD500-motorer, men i ärligheten namn, vem vill montera en 20 år gammal motor i ett modernt chassie? Tanken på en skotermotor eller jetskimotor tilltalar mig, framförallt för att de är moderna men också för deras stora volym och effekt.

Allting går ju men det tråkiga är ju att skotermotorn saknar vxl.-låda.

En polare har en Seadoo RXP med 230hk i.
Motorn är en kompressormatad fyrtakts, trecylindrig RotaxT SOHC med Intercooler.

Den skulle jag vilja se i ett 250 chassie... :yoparty

skoter isf. den har iallafall variator. ska du ha jetski så får du montera extern v-låda a´la harley davidsson.

Detta bygget med CR500 motor är helt okej...

Bifogat

• rs250_cr500_2.jpg
    rs250_cr500_2.jpg
    43.3 KB · Visningar: 1,027
  • rs250_cr500_4.jpg
    rs250_cr500_4.jpg
    46.1 KB · Visningar: 905
Teddy skrev:
Verkligen? Bara en växel? Jag har aldrig kört skoter eller jetski.
Hehe, aldrig varit norr om Arlanda hör jag. :D Välkommen till Norrland och kör snöskoter med stooora 2-taktare. Skotrar har remdriven transmission, tänk dig kedja och drev på motorcykeln men rem och skivor i stället. Den ena remskivan ändrar diameter genom att vikter slungas ut av centrifugalkraften och utväxlingen ändras steglöst. Bara att trycka på gasen, tumgrepp vet du.

Varför skulle man montera en CR500 motor, den har ju mindre effekt än en 250 racer?

Last edited:
Skall du använda en skotermotor så ta en modern 440 kubiksmotor. Detta är tillverkarnas racemodeller (än så länge, om något år blir det 600 kubiksmotor). En 440 är trimmad från fabrik och har ca 105-115 hk. Sedan har alla skotermotorer variatorer.

Teddy skrev:
Någon måste väl ha tryckt in en 2T-motor från en skoter eller en jetski i ett MC-chassie? Känner ni till någon websida? Säg att man hittar ett skrotat chassie till en 250R eller kanske en Aprilia RS250 för en vrakpeng. Är det möjligt att montera en modern 2T-motor med lite ordentlig kubik, typ +500CC? Pallar chassiet?
Nu när du nämner det så tror jag att jag har sett något om ett sånt projekt någonstans. Men jag kan inte komma på vart.

*söker*

Hittade
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=83906&highlight=skotermotor
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/apr00/tularis.htm
Och lite drömmar från Nyteknik
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=58145&highlight=skotermotor

RJ skrev:
En 440 är trimmad från fabrik och har ca 105-115 hk..

Trimmad från fabrik!? Jag tycker att det låter lite klent isf med tanke på att det bara innebär cirkus 260hk/liter, vilket kan jämföras med en 250-hoj som ger nästan 400hk/liter.

En snubbe i Malmö har lagt i en 500cc crossmotor i en Aprulla 250SP, den låter fränt och är brutal.

Neutral skrev:
Hehe, aldrig varit norr om Arlanda hör jag. :D Välkommen till Norrland och kör snöskoter med stooora 2-taktare. Skotrar har remdriven transmission...
Pfja, jag har firat midsommar strax utanför Sundsvall en gång, men det ligger väl runt hörnet på Arlanda med Norrlandsperspektiv. :)

Och den här variatorn då. Tack för beskrivningen förresten! Jag antar att den inte är att jämföra med en växellåda, annars borde väl fler än en ha stoppat i en skotermotor i en MC.Är de utxälingen som inte räcker till för att driva får noll till +200, eller?

sEiKo skrev:
men enligt byggsidan så var den helt okörbar.
Har du någon länk till en sida?

GSXR1100R skrev:
En snubbe i Malmö har lagt i en 500cc crossmotor i en Aprulla 250SP, den låter fränt och är brutal.
Är den också okörbar? Länk?

Variator är detsamma som man har i de flesta skootrar. Dvs du gasar bara och så går den framåt. Värdelöst på en hoj som ska vara kul att köra. Dessutom tappar du mycket effekt i en variator.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025