Skola för barn med hög IQ

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Är styvpappa till två flickor, 9 respektive 10 år gamla.

Nioåringen börjar snart i 7:e klass, medan tioåringen pluggar på gymnasienivå samt en dag i veckan på universitet. De flyttar hit till Sverige nästa år.

Båda talar Engelska (kan uttrycka sig både i tal och skrift). förutom modersmålet som är Spanska.

Är rädd för om de placeras i 3:e respektive 4:e klass här, att de kommer att tycka det är TRÅKIGT och inte ger något, och kanske därmed tappar lusten till allt vad skolarbete heter.

Mamman började på universitetet redan som 14-åring, släkten i övrigt består av ingenjörer, apotekare, läkare, tandläkare.

Tacksam för seriösa svar.

mvh
Siewert

Inget bestämt ännu, men det lutar åt Värmland.

Du kunde inte valt en bosättningsort med lite bredare urval av privatskolor...

Det är ruskigt svårt att övertyga en offentlig skola om att satsa extraresurser på begåvade barn då det svenska regelverket kräver att man balanserar lite i utkanten av vad som är tillåtet och det är rektorer i den offentliga skolan oftast inte villiga till då det är mycket enklare för dem att bara säga "Nej det går inte"

Den äldsta dottern borde inte vara några problem att placera på ett individuellt gymnasieprogram via lite specialantagning och sen ger man henne massor av svenskundervisning.

Du kunde inte valt en bosättningsort med lite bredare urval av privatskolor...

Det är ruskigt svårt att övertyga en offentlig skola om att satsa extraresurser på begåvade barn då det svenska regelverket kräver att man balanserar lite i utkanten av vad som är tillåtet och det är rektorer i den offentliga skolan oftast inte villiga till då det är mycket enklare för dem att bara säga "Nej det går inte"

Den äldsta dottern borde inte vara några problem att placera på ett individuellt gymnasieprogram via lite specialantagning och sen ger man henne massor av svenskundervisning.

Jag är flexibel, vill göra det bästa möjliga för dem.

Jag är flexibel, vill göra det bästa möjliga för dem.

Är själv uppväxt i Lund och där är det rätt vanligt med barn som inte följer normal skolgång så där har skolorna lite erfarenhet av det och brukar vara rätt smidiga när det kommer till speciallösningar. Många föräldrar som har jobbat utomlands och haft barnen med sig samt gästforskares barn som läser ett hopplock av vad de behöver snarare än att följa normal läroplan.

Jag hade definitivt hört av mig till utbildningsförvaltningen i den kommun ni hade tänkt bosätta er i innan ni köper hus.

Är själv uppväxt i Lund och där är det rätt vanligt med barn som inte följer normal skolgång så där har skolorna lite erfarenhet av det och brukar vara rätt smidiga när det kommer till speciallösningar. Många föräldrar som har jobbat utomlands och haft barnen med sig samt gästforskares barn som läser ett hopplock av vad de behöver snarare än att följa normal läroplan.

Jag hade definitivt hört av mig till utbildningsförvaltningen i den kommun ni hade tänkt bosätta er i innan ni köper hus.

Tack för tipset, ska höra av mig till utbildningsförvlaltningen.

Är det inte roligare för barnen att hamna i en skola med ungefär samma åldersgrupp. visst ifall det får hoppa över ett år och gå med ett år äldre barn. men att börja på indivuellt gymnasieprogram som 10åring kan ju inte främja kamratfinnandet i ett nytt land?!.

Borde ju gå att lösa med extra fritidsaktiviteter i form av universitetskurser eller liknande för att stimulera kunskapstörstandet. Skolgången är ju så mycket mer än bara att plugga.

Lycka till i valet och kvalet med skolgången. Förstår att du bara vill väl.
//Mvh Joakim

Är det inte roligare för barnen att hamna i en skola med ungefär samma åldersgrupp. visst ifall det får hoppa över ett år och gå med ett år äldre barn. men att börja på indivuellt gymnasieprogram som 10åring kan ju inte främja kamratfinnandet i ett nytt land?!.

Borde ju gå att lösa med extra fritidsaktiviteter i form av universitetskurser eller liknande för att stimulera kunskapstörstandet. Skolgången är ju så mycket mer än bara att plugga.

Lycka till i valet och kvalet med skolgången. Förstår att du bara vill väl.
//Mvh Joakim

Tack Joakim.

De leker precis som alla barn gör, och de känner att det är VIKTIGT med utbildning, det är fattigt land de lever i.

I klassrumet så är det studera som gäller, de som stör lektionen, får frågan:
Do yuo want to study? If not, fuck another place.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT