Skjutsning på 125 när man är 16!

Eas88

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2004
Hoj
Yamaha DT 125 RE -98
Är det nån mer än jag som vill protestera för att vi 16 åringar ska få skjutsa på 125:a? Känns så jävla retligt att EU moppar får det osv. Helt ok för mig om det krävs att passageraren måste ha skyddskläder, bara det godkänns..Så, nån som ställer upp på det?

Eas88 skrev:
Är det nån mer än jag som vill protestera för att vi 16 åringar ska få skjutsa på 125:a? Känns så jävla retligt att EU moppar får det osv. Helt ok för mig om det krävs att passageraren måste ha skyddskläder, bara det godkänns..Så, nån som ställer upp på det?

om man kör eu moppe och skjussa så måste man vara 18= man får inte skjussa på en eu moppe när man är 15. Jag tror det inte kommer gå men vi kan försöka?

DJM skrev:
om man kör eu moppe och skjussa så måste man vara 18= man får inte skjussa på en eu moppe när man är 15. Jag tror det inte kommer gå men vi kan försöka?

18 för att skjutsa på EU moppe? Alla 15 åriga polare med EU skjutsar mycket, dom har stött på snuten flera ggr och dom har totalt skitit i det.

Jag tycker man försöka ändå. Har dom ens kommit upp med det förslaget i riksdagen tror ni? Det verkar ju så pissigt. Har man en strypt 125 så går det ju inte så fort med 2 på. Det är ju inget man drar ut på motorvägen med direkt. Och med dagens skyddskläder så klarar man sig även i höga farter om man inte slår i nåt eller blir överkörd...

Eas88 skrev:
Jag tycker man försöka ändå. Har dom ens kommit upp med det förslaget i riksdagen tror ni? Det verkar ju så pissigt. Har man en strypt 125 så går det ju inte så fort med 2 på. Det är ju inget man drar ut på motorvägen med direkt. Och med dagens skyddskläder så klarar man sig även i höga farter om man inte slår i nåt eller blir överkörd...

Innan dom ens börjat gjort något åt det så har du A-kort ;)

okey, såhär är det:
Man FÅR skjutsa på EU klass ett mopeder (45km/h mopparna) när man är 15år gammal, men man får inte skjutsa på de gamla 30km/h mopederna längre, nya regler, o tro mig, SÅ ÄR DET!... och varför får man inte skjutsa på 125`or? jo för att man får inte ansvara för en annan människas liv i de hastigheter som vi får köra i när man är 16år gammal (för att vi inte är myndiga dvs 18år). Och mopederna (EU - klass 1) som går i 45km/h anses inte lika farligt, samma sak gäller epa - A-traktor.. de går så sakta så hastigheterna anses inte kunna vara livshotande, (dvs om man använder hjälm osv) :fakta

Får inte ni skjutsa på 125cc????
vi får skjutsa hur mye vi vill bara passageraren har hjälm...

Allvarligt talat, tänk efter... vi är 16 år gamla och får köra i trafik på en 125a.
Vi är små omogna, idiotiska, trafikfarliga små knattar egentligen. Har ganska nyligen insett detta och har helt plötsligt blivit nöjd med att jag har en 125a!

Men som vanlig är det endast min åsikt, vill nån dela den med mig så gör gärna det!

Itacha75 skrev:
Allvarligt talat, tänk efter... vi är 16 år gamla och får köra i trafik på en 125a.
Vi är små omogna, idiotiska, trafikfarliga små knattar egentligen. Har ganska nyligen insett detta och har helt plötsligt blivit nöjd med att jag har en 125a!

Men som vanlig är det endast min åsikt, vill nån dela den med mig så gör gärna det!

nej allvaligt talat så är det du som är en omogen, idiotisk, trafikfarlig liten knatte... :arsele

själv köra man alltid laglit ock ordentligt...

Tycker det är lite konstigt och fel att man får skjuttsa när man övningskör, men inte sedan. :va

Kvittar nog hur mycket du protosterar och skickar in namn jag tror aldrig du kommer få igenom förslaget ändå.

StewOo skrev:
fy fan ja jobbigt! men man måste ju ha lättmc kort för att få skjutsa på EU moppe på Åland...

näe d måste du inte, du kan ha mopedKÖRKORT så får du skjutsa! altså med mopedförarbeviset får du inte skjutsa men med mopedkörkortet får du och med bilkorte... sjukt? jo... d ska va 125a som man får skjutsa på! åland
:yoparty

Ja, Padde har nog rätt. Varför dom inte skulle rösta igenom det är för att det finns så många idioter som kör 125:a som krockar och jävlas så statistiken försämras, och det är det jävla pappret som alla politiker tittar på. :mad:

(Menar givetvis inte att ni är idioter) :tummenupp

talib skrev:
näe d måste du inte, du kan ha mopedKÖRKORT så får du skjutsa! altså med mopedförarbeviset får du inte skjutsa men med mopedkörkortet får du och med bilkorte... sjukt? jo... d ska va 125a som man får skjutsa på! åland
:yoparty

nej talib nu har du FEL! man får inte skjutsa på EU moppe med varken mopedförarbevis eller mopedkörkortet!!! man måste ha lättviktarkort om man skall skjutsa på EU moppe på Åland!!!!!!!!!!!!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!