Skjuts pinnar Xr650 ?

Saint_81 skrev:
2163090 Nån som vet om man kan sätta skjuts pinnar på en honda xr650r :angel

inte lagligt väl? den är väl bara reggad för 1 person? XR600 är det iaf

Saint_81 skrev:
2163144 det är inte lagligt att åka på bakhjulet heller :)

Nej men trådskaparn syftar väl på om det är lagligt eller inte.. Vem som helst kan sätta på en fotpinne på en XR650.. går ju på 5minuter för fan.. SÅ jag antar att han menade om det var lagligt.

EDIT, såg nu i efterhand att du även var TRÅDSKAPARN :) hahaha

Jaja står det att hojen är gjord för 2pers i regbeviset så är det lagligt. Men men hur noga är snuten med sånt? Inte speciellt nogranna tror jag. Jag har själv blivit stoppad med min brorsa när vi var yngre, han körde XR600 och snuten skämtade lite om att vi egentligen inte får skjutsa.

Last edited:
För att svara på din fråga: ja, det går rent tekniskt att sätta på skjutspinnar, Bajadesigns sålde åtminstone tidigare ett kit med skjutspinnar. Du kommer däremot inte att kunna typa om den med dessa för laglig körning.

Min fråga är - hur kan någon vilja:
a) bli skjutsad på en XR
b) köra med skjuts på en XR

En XR ska köras hårt och brutalt med feta bredsladdar i gruskurvorna, det gör man inte med en massa dövikt därbak. :fakta

Edit; Baja Designs verkar fortfarande ha skjutpinnarna i sitt sortiment, kolla på sidan 22 i deras katalog: https://www.bajadesigns.com/2005 Web Site/PDF Files/Catalog/2004_061.pdf - inget pris står dock angivet för XR650-varianten.

Last edited:
Om jag inte har helt fel så är finns det ingen bakram att tala om på en XR 650. Det är nog bara aluminium eller någon annan form av lätt metal som inte tål tyngden av en passagerare. Backramen kommer att vika sig.

Du kan säkert svetsa till ett par skjutspinnar om det är döviktigt med fotpinnar men tänk på att förstärka bakramen då!

HM (De där italienarna) sålde 05ans XR650 SM med passagerar fotpinnar.

MEN, sgtpepper ställer den viktigaste frågan.
Vem är tillräckligt sado för att bli skjutsad på en XR650???

Prova att sätta dig långt bak på sadlen i lite fart / högt varv.
Det gör fan ont...

Och enduroemil nämner varför man inte bör sätta något tyngre än en väldans lätt flickvän där.
Klen alu bakram.
Max last på XR'en är faktiskt 90kg... :hihi :yoparty
Jag tolkar detta som att bakramen inte tål specialt mycket.
XR'en är även reggad som 0 passagerare, säkert av någon anledning :hihi

:hej

EDIT: jag hittade bilden på den med extra-pinnar:

Bifogat

• ASI650_SM1.jpg
    ASI650_SM1.jpg
    28.7 KB · Visningar: 130
Last edited:
ok har fått svar på min lilla fråga, min ide är inte att starta en taxi verksamhet precis, utan om man vid ngt enstaka tillfälle skulle köra ngn en liten bit där bak, kunde det ju varit skönt att ha pinnar...

Det är bara att skruva på pinnar efter eget behag, ramen håller hur fint som helst om passageraren sitter på sadeln och inte längst bak på skärmen.

Ny bakram kostar fö 1850:- hos din lokala honda handlare

Back