Skivbromslåsklantighet..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jo pappa glömde skivbromslåset i men som tur va rullade han bara hojen med handkraft. Låset slog i mot oket. Vi lyfte upp hojen och snurrade på hjulet. Snurrar man hjulet frammåt går det mycket segare än att snurra det bakåt. Vad kan vara fel? Har inte plockat isär något eftersom han behöver hojen i morgon. (Den funkar bra, märks inte av att det tar imot och skivan blir inte särskilt varm).

Och nej, det är inte killen i filmen som skrivit brevet :rofl

Häng av bromsoket och kolla om hjulet fortfarande snurrar trögt. Gör det inte det så vet du vart du ska titta närmare. Kanske bultarna till oket fått sig en smäll?

Mm får ta isär när vi kan. Ett annat problem är att bultarna är amerikanska specialare (HD). Typ en 10-kantig stjärna (utvändigt):confused:

De va ju ändå din pappa som gjorde det, så säg hojen är trasig behöver en ny.

Kanske snurrade trögare bakåt än framåt innan med?

annars har jag svårt att se vad som kan vara felorsaken.. så mycket kan inte hända med handkraft...

//jaG

Kanske. Men i vilket fall ligger de på lite, och de gör det jämt, så skivan lär väl inte vara skev? Pulsar inget när man kör eller bromsar heller.

....

cRoC skrev:
Kanske. Men i vilket fall ligger de på lite, och de gör det jämt, så skivan lär väl inte vara skev? Pulsar inget när man kör eller bromsar heller.

Glöm det bara och lev som vanligt!!!

....

cRoC skrev:
Äter effekt ju ;)

Hjulet stannar direkt när man snurrar på det..

de gör det mer eller mindre på alla hojjar annars får du be honom att slanga hela tiden skämtåsido jag tror inte det är något fel alls

TOKER skrev:
de gör det mer eller mindre på alla hojjar annars får du be honom att slanga hela tiden skämtåsido jag tror inte det är något fel alls

Hehe okey.. Men alltså det krävs en viss kraft för att rulla hjulet bakåt. Jag tror något ligger imot.. Typiskt jänkare att sätta på muterade bultar :kocko

cRoC skrev:
Hehe okey.. Men alltså det krävs en viss kraft för att rulla hjulet bakåt. Jag tror något ligger imot.. Typiskt jänkare att sätta på muterade bultar :kocko

tryck ut beläggen med en mejsel det vill säga alla snurrar hjulet fritt då då är det lugnt!!!!!
Gör det inte det så är det nog hjullagret som håller på att ge upp....
Och att det går trögt gör det men skulle kanske kunna avhjälpas lite av att smörja kolvarna lite om inte belläggen skärvar i oket kolla och smörj alla rörliga detaljer och det går juh att göra på plats oftast....

Men börja med beläggen men tänk verkligen på att pumpa ut de med bromshandtaget innan någon körning för man får pumpa ett tag för att få ut dem......

cRoC skrev:
Okej tack ;) Det är en 02a som rullat 2000 mil, inte kan väl lagren va slut redan?

borde nog kollas 2000 är mycket min 98 har inte ens gått det men är det isär taget och uppsmort ibland så är det nog lugnt men jag skulle kolla

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...