skiss/ritning på eget slip-on?

Demonen

Let freedom ring with a shotgun blast...
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Suzuki Gsx 750-99
Hej
Tänkte jag skulle testa å bygga ett eget slip-on, är det någon som har en skiss eller ritning på något som ni gjort eller som ni vet funkar.?
Har en suzuki gsx750-99
Tack i förväg :Bugar

e väl ba o gö :tungan
2 eller 2,5 tums perforerat innerrör..
ca 30-45 cm kanske..beroende på hur långt du vill ha
:)

Demonen skrev:
2252880 Hej
Tänkte jag skulle testa å bygga ett eget slip-on, är det någon som har en skiss eller ritning på något som ni gjort eller som ni vet funkar.?
Har en suzuki gsx750-99
Tack i förväg :Bugar

Inga som helst problem.. JAg har gjort ett gäng ljuddämpare till både bilar o hojar..

Jag har gjort så här iaf:
Ett slip-on består av fyra delar, du har ett perforerat innerrör, en mantel och två gavlar. Till slip-ons så har jag svarvat gavlarna och svetsat på en rörstump på dessa på insidan gaveln, sen så har jag rullat ihop ett innerrör av perforerad plåt som passar gött utanpå rörstumparna (ska vara go glidpassning, inget glapp, hellre lite för trögt.
Sen har jag tagit ett lagom stort ytterrör (mantelrör) och svetsat fast bakregaveln, i främre änden av manteln har jag svetsat i små gängade kutsar eller hylsor eller vad du vill kalla det, som jag har bultat främre gaveln i. Anledningen till att jag har satt rörstumpar på insidan är att i vissa fall (t.ex vid en aluminium-mantel) så kan innerröret utvidga sig mer av värmen än vad manteln gör, då får du en massa konstiga spänningar i skiten. Om du däremot har rörstumpar som innerröret ligger på så får det röra sig och flexa o greja så mycket det vill, men gör passningen lite tight så att det inte ligger o skramlar..

Det är väl den typen av slip-on jag har gjort, du kan väl se den som en grundkonstruktion eller hitta på nåt helt eget.

Tack ska testa å göra en prototyp å se vad de Blir av det :yoparty

Limstift skrev:
2257880 Inga som helst problem.. JAg har gjort ett gäng ljuddämpare till både bilar o hojar..

Men... Hur gör man för att beräkna motstånd. Och vad ska man tänka på?
Ett ärtrör på en meter måste ju ha mera motstånd än ett stuprör på nån decimeter.

Hur beräknar man en bra balans? :confused: :va

Finns det några formler att räkna på? :va :confused:

...tanken har hållit mig vaken flera nätter! :gnissla

Last edited:
Ugglan skrev:
2274384 Men... Hur gör man för att beräkna motstånd. Och vad ska man tänka på?
Ett ärtrör på en meter måste ju ha mera motstånd än ett stuprör på nån decimeter.

Hur beräknar man en bra balans? :confused: :va

Finns det några formler att räkna på? :va :confused:

...tanken har hållit mig vaken flera nätter! :gnissla

det går säkert att räkna fram om man har alla parametrar men varför göra så mycket onödigt jobb på en fyrtaktare?? Apa efter ett helt vanligt slipon så ska du se att du inte missar mer än 0,5HK

[PlastRaket] skrev:
2274416 det går säkert att räkna fram om man har alla parametrar men varför göra så mycket onödigt jobb på en fyrtaktare?? Apa efter ett helt vanligt slipon så ska du se att du inte missar mer än 0,5HK

Precis.. Jag har oftast gått efter dimensionerna på rören som leder fram till ljuddämparen/anslutningsröret och bara gått upp några millimeter i storlek beroende på vad jag har haft tillgång till för rör..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT