Skiss på däckmönster för supermotard

dread

Wenna
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
Honda CBR600RR -05 (stunt)
Har ett par splitt nya Bridgestone Racing Battlax som satt på min hojj när jag köpte den. Tänkte antingen sälja dom om nån är intresserad eller så vill jag skära mönster i dom.

Är det någon som har en bra skiss eller info på ett bra mönster för motard? Typ som Michelins nya supermotarddäck.....

Bifogat

• Supermoto däck.jpg
    Supermoto däck.jpg
    32.4 KB · Visningar: 211
Många skär sådär, en del såhär: (försöker mig på något grafiskt)
.__
.| |
/... \

(strunta i punkterna, det är bara för att det inte ska fucka sig)

Dvs, som michelin fast med sneddningar utåt. Själv har jag bestämt mig för att inte skära alls så länge det handlar om grus/asfalt bara. Sen blir det väldigt smalt bara på mitten jag skär i stil med michelinskärningen.

Last edited:
OlleR skrev:
Många skär sådär, en del såhär: (försöker mig på något grafiskt)
.__
.| |
/... \

(strunta i punkterna, det är bara för att det inte ska fucka sig)

Dvs, som michelin fast med sneddningar utåt. Själv har jag bestämt mig för att inte skära alls så länge det handlar om grus/asfalt bara. Sen blir det väldigt smalt bara på mitten jag skär i stil med michelinskärningen.

najs, skulle gärna vilja ha lite mått på avstånd och bredd mellan spåren samt djup och bredd på själva spåren....

Hur går det att köra grus o jord utan mönster i däcken ?

dread skrev:
najs, skulle gärna vilja ha lite mått på avstånd och bredd mellan spåren samt djup och bredd på själva spåren....

Hur går det att köra grus o jord utan mönster i däcken ?
Nu är jag absolut ingen kanon gällande däckfrågor (mer bara vad man hört) och jag är ingen topp-placerad moppeåkare heller...

Men iaf, måtten är väl 4-8 cm på bredden, 3-5cm på "höjden", ganska tätt. (bak dvs, sen får du väl göra ungefär lika procentuellt fram). Hur tjockt man skär är väl olika, en del skär 5mm, andra mer...

På grus tycker jag det går kanonbra att åka utan mönster på, så länge man kör mjuka slicks iaf. (jag kör supersoft)

Jag skär/skar nästan alltid så här eller i stort sett så här.

Varierar lite beroende på underlag och bana.
Testat under ganska lång tid och slutade med detta mönster av flera orsaker.

Daniel

Bifogat

• 041009-10 Superbiker s.jpg
    041009-10 Superbiker s.jpg
    141.6 KB · Visningar: 437
ypvs skrev:

Daniel

Jag antar att du menar som på bakhjulet... men använde du samma mönster på framdäcket också??

Har ritat ut mönstret på bakäcket nu. Blev 17 stycken sådana mönster jämnt fördelat runt hela däcket, verkar det lagom ?

Frågan är bara hur jag skall göra med framdäcket nu. Det har ju mindre yttre omkrets, skall jag ändå sätta lika många mönster (17) runt det eller skall jag sätta ungefär samma avstånd mellan mönstrena? det blir då ca 14 st ??

dread skrev:
Jag antar att du menar som på bakhjulet... men använde du samma mönster på framdäcket också??

Nej.
Framhjulet enbart tvärs strecken, alltid. Ibland oskuret helt om det är jordpartier.

Daniel

ypvs skrev:
Nej.
Framhjulet enbart tvärs strecken, alltid. Ibland oskuret helt om det är jordpartier.

Daniel
Vore intressant å höra motiveringen till den här skärningen! Så var nämligen däcken skurna på bilen på halken :P

OlleR skrev:
Vore intressant å höra motiveringen till den här skärningen! Så var nämligen däcken skurna på bilen på halken :P

Beh;ver bara grepp under inbromsningar och det får man tillräckligt.
Viktigt att behålla så mycket gummi som möjligt till att bromsa med på asfalten.
Trenden går för övrigt mot helt oskuret fram under torr race, många åker faktiskt så nu. Tom på sandbanor.

Daniel

ypvs skrev:

Daniel

Har du någon tydligare bild på hur det är skuret? Är sugen på att hålla mig till grusväg ett tag för att testa.

Bakdäcket tycker jag liknar michelin däcken men jag kan se fel.

Här har du ett mönster,Har för mig att det är YPVS som testat fram mönstret.Har inte provat det själv än.

Bifogat

• sjurna slicks.JPG
    sjurna slicks.JPG
    77.3 KB · Visningar: 164
  • skurna slicks2.JPG
    skurna slicks2.JPG
    72.5 KB · Visningar: 242
jonte76 skrev:
Här har du ett mönster,Har för mig att det är YPVS som testat fram mönstret.Har inte provat det själv än.
Har du hunnit testa däcken än?

Om man har ett V-mönster fram, så vänder man ibland V:et mot färdriktningen.
Jag antar att det är för att få bättre rensning vid inbromsningar?

ypvs skrev:
Nej.

Daniel
Så, fram ska man ha ett mönster som ser ut så här: l l l l l l l l l l l l l l l

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT