Skinnställ..

• Thread starter Thread starter O.M
  • Start date Start date

O.M

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
CBR600RR
Tjenare, ny här på forumet och snart mc förare. Tittat jätte mycket på olika skinnställ och haft ögonen på en alpinestars sg-1 tvådelat ställ. Vad är era tankar om stället? Kom gärna med förslag om andra ställ ni kan rekomendera. Kommer nog köra både bana och vanligt med den.
Jag är 182cm / 73kg, så ni som har de måtten skriv gärna vilken storlek ni använder.
Är extremt tacksam för alla svar, tips, råd osv...

Jag kör med ett måttsytt helställ från PSI som sitter bra som fan. Enda nackdelen är väl att man inte kan lägga på sig för mycket under vinterhalvåret. :D Jag skulle verkligen rekomendera att få ett ställ måttsytt för att slippa eventuellt fladder/slack på vissa ställen och att det kanske sträcker eller är för trångt på andra. Jag fick mina mått tagna på en MC-mässa i Stockholm men jag googlade lite och enligt deras hemsida kan man ta måtten själv och skicka in om man inte bor i närheten.

http://www.psiscandinavia.com/wp/

Personligen föredrar jag helställ, sitter mkt bättre, ofta perforerade (skönt dagar som idag) + att du riskerar inte att köra utan skydd nertill om du "bara skulle ner på stan"! själv kör jag Arlen Ness helställ i känguru, Kanon både på racern och 660:n

välkommen! , köp ett ställ som passar dig rätt, med andra ord gå till butik och pröva. alla ställ sitter olika beroende på storlek samt märke.

Mm..., perforerat är att föredra. Sjukt varmt annars vissa dagar och man fryser aldrig när man kör bana iaf. Svettas!

Tack för alla svar och välkomnande kommentarer. Jag har även varit runt och provat hjälmar, arai och agv satt verkligen skönt. Båda med storlek S. Den kändes tight men inte för tight, nog för att kunna tänja ut sig lite. Hur mycket skall man egentligen följa anvisningarna som att storlek S passar 55-56cm huvudomfång osv..? Jag mätte upp till 57cm och det skulle motsvara M, men det känns stort.

Du skall mäta där hövvet är som fetast, men passar det inte så gör det ju inte det :P

Tack för alla svar och välkomnande kommentarer. Jag har även varit runt och provat hjälmar, arai och agv satt verkligen skönt. Båda med storlek S. Den kändes tight men inte för tight, nog för att kunna tänja ut sig lite. Hur mycket skall man egentligen följa anvisningarna som att storlek S passar 55-56cm huvudomfång osv..? Jag mätte upp till 57cm och det skulle motsvara M, men det känns stort.

Den ska sitta tight över hela huvudet för den kommer att töja sig, mitt tips är att ha hjälmen på i butiken mer än två minuter, typ tjugo minuter för man känner inte allt på en gång, kasserat en agv 4000 kronors hjälm för den tryckte lite grann på öronen som inte kändes förrän 15-20 minuter men då gjorde det ont!!! Kolla med butikspersonalen och har de annan uppfattning så byt affär!!

Jag kör med ett måttsytt helställ från PSI som sitter bra som fan. Enda nackdelen är väl att man inte kan lägga på sig för mycket under vinterhalvåret. :D Jag skulle verkligen rekomendera att få ett ställ måttsytt för att slippa eventuellt fladder/slack på vissa ställen och att det kanske sträcker eller är för trångt på andra. Jag fick mina mått tagna på en MC-mässa i Stockholm men jag googlade lite och enligt deras hemsida kan man ta måtten själv och skicka in om man inte bor i närheten.

http://www.psiscandinavia.com/wp/

kan inte annat än hålla med. Hälsa från Linus Tapper vid beställning.

Glöm inte att det ska sitta tajt. Har du kagge är det bara gilla läget när du får andnöd...... i början.

jag skulle vilja säga att delat ställ är att föredra om man inte kör mycket bana. Det e smidigt att bara ta på sig jackan och dra ner till stan. Ska du stå i nån butik, i nån kö, etc, så är det inte så skönt att ha på sig helställ i 26 grader värme.

jag skulle vilja säga att delat ställ är att föredra om man inte kör mycket bana. Det e smidigt att bara ta på sig jackan och dra ner till stan. Ska du stå i nån butik, i nån kö, etc, så är det inte så skönt att ha på sig helställ i 26 grader värme.

Men om du inte behöver använda hela skyddsutrustningen är det ju inte längre än att du kan gå dit, och då behöver du inte svettas alls :arsele

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien