Skinnställ på fyrhjuling?

• Thread starter Thread starter *Snigel*
  • Start date Start date

*Snigel*

Guest
Hejsan alla!

Nu har jag läst på sh ett antal år, och var medlem för ett par år sen, nu är det dags att bli medlem igen för att ta del av de samlade åsikterna som finns här!

Jag har precis köpt en Suzuki LTZ 400-08, och min egentliga fråga är; Har man skinnställ när man kör atv eller vanliga kläder?

Det är ju ingen atv som bara gör 60 km/h så den känns ju egentligen motiverat att ha skinnställ med tanke på hur oskyddad man är när man kör, men samtidigt känns det lite "overkill".. :va

Nu är det inte så att jag är en liten flicka utan egna åsikter som vill veta vad de tuffa grabbarna tycker, utan jag har redan bestämt mig för att ha stället på även när jag kör på 4 hjul, jag är mest nyfiken på vad den allmänna uppfattningen är?

Efter egen erfarenhet så har jag haft på mig ett allvädersställ i textil.
Inga skydd i kläderna utan jag hade på mig en sån där crossväst med rygg,bröst,axelskydd m.m under jackan.
Vid armbågarna hade jag inlinesskydd samt vid knäna. Det blir ofta väldigt skitig körning så jag hade nog inte haft på mig ett skinnställ faktiskt.

P.S Välkommen in i mitt garage på sporthoj.com o kolla hur man kan sätta den i gyttja :)

Last edited:
Tänker du köra i smutsen så är väl crosskydd ganska lämpligt.
Klart man ska ha skydd. Det gör ont som FAN att trilla ner på marken, oavsett om man kör motorcykel eller fyrhjuling. Då kan man ju skydda sig så gott det går iallafall.

Asfalt gazz på gata eller bana känns skinnställ tryggast.
"Skitkörning" tror jag mer på crosskläder eller allväder

Det minsta du kan dra på dig är ju iaf hjälm ett ordentligt ryggskydd och ett par ordentliga handskar, allt är ju beroende på hur du skall köra.

Fram och tillbaka till jobbet så hade jag nöjt mig med ovannämnda!

Vid inspirerad körning hade jag kört med goretex eller skinn.

Är det asvalt skulle jag lätt ha skinställ på mig, om det är seriös körning man är ute efter och inte att bara åka till ica för att köpa en mjölk. Ett tips är ju att ta på sig en hood över om man känner sig lite överdriven...

Jag tänkte ju ha den till lite av varje, både köra till jobbet/affären och på "utflykter" och köra i skogen och på crossbanan.

Som nån sa så vill man ju inte lera ner skinnstället och vanliga hjälmen så då kan det ju va en bra idé att dra på crosskläderna (& skydden) istället när man ska ha roligt. Så långt hade jag inte tänkt själv.. :)

Mexus; Det såg ut som att du hade riktigt roligt med din..! :D

Last edited:
de folk har på sig när dom kör enduro borde ju räcka långt, allvädersställ lätt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla