Skinnställ och hjälm, vad ska man köpa?

Schnabbe

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
ZX-7R, KX 125
Tjenare!

Håller precis på att införskaffa mitt första utrustningskit... och som nybörjare på området får man givetvis lite frågor på vägen :confused:

Har kollat på ett Alpinestar GPU Two-Piece Leather Suit på internet som jag kan köpa nytt för 4200 vilket jag tycker verkar vara en rimlig penning, frågan är ju bara om det är ett bra skinnställ? Vad tycker ni? Jag ska i stort sett endast använda det till landsvägsåkning...

Har även funderingar på vad man skall investera i för hjälm? Några tips? Funderar på något i prisklassen 2000-3000, räcker detta eller bör man betala ännu mer pluring för att förvara skallen säkert?

Alla tips och synpunkter är av intresse!!

Ett tips är att inte snålla när det gäller skyddskläder.
Läg gärna lite extre till just detta

Schnabbe skrev:
Tjenare!

Håller precis på att införskaffa mitt första utrustningskit... och som nybörjare på området får man givetvis lite frågor på vägen :confused:

Har kollat på ett Alpinestar GPU Two-Piece Leather Suit på internet som jag kan köpa nytt för 4200 vilket jag tycker verkar vara en rimlig penning, frågan är ju bara om det är ett bra skinnställ? Vad tycker ni? Jag ska i stort sett endast använda det till landsvägsåkning...

Har även funderingar på vad man skall investera i för hjälm? Några tips? Funderar på något i prisklassen 2000-3000, räcker detta eller bör man betala ännu mer pluring för att förvara skallen säkert?

Kan du hitta en Arai eller Shoei-hjälm för 3000 spänn
så är dom generellt sett ganska bra (om dom sitter bra naturligtvis) :D

Schnabbe skrev:
hjälm? Funderar på något i prisklassen 2000-3000, räcker detta eller bör man betala ännu mer pluring för att förvara skallen säkert?
Köp en som passar. En dyr hjälm är inte nödvändigtvis bättre än en billigare. Som regel har de dock något bättre komfort.

Schnabbe skrev:
Tjenare!

Alpinestars är bra grejer med hög kvalitetskänsla!!

Bara att köpa det skinnstället förutsatt att det sitter bra på din kropp!!
Kan vara så att andra modeller/märken sitter bättre och då ger dom också ett bättre skydd...
Köp absolut aldrig ett för stort skinnställ!!!
Utan det ska sitta tajt... Mycket tajt!! Men man måste fortfarande kunna andas/kunna ha tarmarna kvar i det...
Så du måste prova det innan du exvis beställer det på nätet!! Viktigt!!

Hjälm mellan 2-3000 borde inte vara nåt problem att hitta exvis Nolan X-lite/Shoei Raid börjar på dom summorna... Men prova även dom dyrare modellerna som Z-one så att du känner skillnaden i passform...

Likaså där köp den hjälm som sitter bäst/tajtast på din skalle!!!
Prova så många som möjligt!!

Du får heller absolut inte glömma bort att lägga minst 2000:- på ett par rejäla stövlar!!!

Jag personligen tycker att man hellre ska lägga mer pengar på hjälm och stövlar och istället snåla på skinnställ...

Så hjälm 3000:- stövlar 2000:- handskar 1000:- skinnställ 4200:- blir 10200:-
=BILLIGT!!!

Köpte mitt beg. från Blocket:

Dainese Tattoo 5000:- (skinnställ)
Alpinestar S-MX 1000:- (stövlar)
Alpinestar GP Plus 500:- (handskar)
Allt i nyskick!!

Hjälm hade jag sedan innan och det enda jag köpte nytt var ryggskenan Dainese Wave

Bifogat

• imag0185.jpg
    imag0185.jpg
    42.9 KB · Visningar: 363
Jag håller på att åka runt till olika mc-försäljare och provar det mesta jag hittar, grejen är nämligen att jag har en polare som kommer hem från USA i sommar UTAN packning... så han kan utan problem ta med sig grejer därifrån bara jag lyckas hitta rätt storlekar här hemma! :)

Någon som har några tips på bra sidor att kolla för att köpa prylar från USA?

Det som jag hittat hittills som jag tycker verkar vettigt är

Skinnställ:
Alpinestar GPU Two-Piece Leather Suit $612,99

Hanskar:
Alpinestars Tech Road Gore-Tex Glove $84,99

Stövlar:
Alpinestars GPS 3 Road Racing/Touring Boot $143.99

Vad säger ni om priserna? Dom kostar väl en bra slant mer i Sverige? Hjälm däremot inkasserar jag i Sverige!

Viktigast av allt är, som flera har påpekat redan, att grejorna (oavsett om det är en hjälm, handske eller skinnställ) att det passar dig och din kropp!

Skyddsutrustning som inte sitter kvar på plats när du vrupar har du så gott som ingen nytta av!

Se till att skyddsutrustningen sitter utan nämnvärt glapp (hjälm, handskar, stövlar mm) men ändå bekvämt. För en skyddsutrustning som helt eller delvis lämnas hemma bara för att den är obekväm gör heller ingen nytta!

En hjälm skall sitta mycket tight när den är ny. En gamal regel säger:
- Den skall, när den är ny, "ta med sig öronen" när man kränger på den.

En hjälm är nästan alltid uppbyggd med frigolit under stoppningen (mellan stoppningen och ytterskalet). Frigolit formar sig, precis som läder. Så även om hjälmen känns lite för trång i början så formar den sig efter ditt huvud efter någon eller några fåtal månader. Dvs. en hjälm som klämmer lite i början är nog perfekt efter någon enstaka månad.

Kän också efter att hjälmen sitter på HELA huvudet. Så du inte köper en hjälm som sitter högst upp som en gloria och klämmer längst ner på käkpartiet men inte alls över öronen och bakhuvudet.

När det gäller skinnställ skall du köpa ett ställ av just skinn om du skall ha det bästa skyddet som än så länge finns. Hoppa över allväderställen ett litet tag till och satsa på överdragskläder i händelse av tex. regn eller kall väderlek. Det ger bättre skydd och i vissa fall bättre funktion.

Skydden i skinnstället SKALL vara av hårdplast och det är mycket viktigt att skydden sitter kvar när du försöker vända/vrida lite på skinnstället. Så jag antar att det är omöjligt för dig att hitta helt rätt utan att prova klädesplaggen. Mjuka skydd inger bara en falsk förhoppning.

Även handskarna skall ha hårda skydd och handsken skall sitta som gjuten när du har spännt på den. En bra handske, ur skyddsperspektiv, kostar runt 1500 - 2000 kr.

Å andra sidan finns nästan inga görbra skyddshandskar som man kan ha när det börjar bli lite kallare. Och hur bra kör man med kalla händer!? Här får man med andra ord göra en kompromiss och köpa ett par varmare handskar på bekostnad av skyddet, tyvärr.

Stövlar däremot finns hur bra som helst för meööan 2000 - 3000 kr som dessutom är vattentäta. De skall ha hårda skydd för smalbenet och anklarna (på båda sidorna) och i övrigt vara stabila. Tänk på att även stövlar formar sig efter ett tag så oroa dig inte allt för mycket om stöveln känns stel i början.

Till sist:
Ryggskydd får du inte glömma!

Bäst skyddar ett löst ryggskydd. Men om du vet med dig att du är lite slarvig och har svårt att motivera dig under en varm sommardag när du "bara" skall ner till macken och tvätta hojen eller in till stan för att gå på bio. Då skall du satsa på ett ryggskydd som följer med jackan och som är lite jobbigare att plocka ur. Hemma gör, som sagt var, skydden ingen nytta!

Lycka till!
// Niklas

Jag köpte mitt Alpinestars GPU 2 delat på www.buymoto.com för $679.95 och det var det billigaste jag kunde hitta i San Diego dit min morsa åkte för nån buissnes trip. Det du ska tänka på är att alla priser är EXKLUSVE skatt. Jag kom på det lite sent så det blev inte 4300 men strax över 5000 :rolleyes: (vilket ändå är billigare än vad stället kostar i sverige dvs. ca 8500kr. En till sak du ska tänka på när du beställer är att storlekarna inte är samma. 50 i usa är uppemot 58, 60 har jag för mig, det är iaf förskjutet åt något håll och fråga mig inte varför :hihi

Jag har inte fått stället än för min mamma kommer på fredag men hon har kollat att allt står rätt till och så. Jag väntar spänt :D

Lycka till med ditt köp! :tummenupp

Jag var och köpte ett helt kit i helgen på Lelles utanför Uppsala...

Jag köpte:
* Dainese skinnställ (2-delat) kostade typ 7k
* Dainese ryggplatta typ 1k
* Alpinestar stövlar typ 2,5k
* Alpinestar handskar 1k
* Shoei hjälm typ 3,5k

Fick sedan lite rabatt iom att allt köptes vid samma tillfälle. Jag sa att jag ville ha bra men inte onödigt dyra grejor och tror nog att jag fick ett schysst kit. Ska lägga ut en bild här efter helgen då jag haft tillgång till digikamera. Mitt tips är att du ska dra någonstans och köpa allt på en gång, då kan du få bra saker till schysst pris...

Lycka till!

Ska man satsa på ett tvådelat eller endelat ställ? Är det inte risk att jackan glider upp vid vurpa om man satsar på ett tvådelat?

125kubik skrev:
Ska man satsa på ett tvådelat eller endelat ställ? Är det inte risk att jackan glider upp vid vurpa om man satsar på ett tvådelat?

Köp ett tvådelat, (det är ju dragkedja mellan jackan och byxorna) Du har mer användning av ett tvådelat. (om du inte kör på bana så ofta)

Okej. Någon som har ett tips på en butik i Göteborgsområdet som säljer skinnställt?

Säljer UFF begagnade skinnställ?

Jag kan rekommedera en Engelsk site om du inte har jättebråttom med grejer.

http://www.mandp.com

Bra priser och leveranstid ca. 7-10 arbetsdagar. Jag köpte min hjälm därifrån efter att ha kollat passform på MC-Varuhuset.

Hjälmen kostar på MC-varuhuset 5900:-
på M and P (siten) kostade samma hjälm £ 150 + £ 20 i leverans = 2200:-
Det var en "top of the line" OGK FF4 GP.

Generellt skall
*Hjälm vara en komposithjälm, inte plast (jag anser även att det skall vara integralhjälm). Ta en tillverkare som har renomé. Olika tillverkar passar olika personer olika bra. TESTA innan du köper

*Ryggskydd i hårdplast eller kolfiber/Kevlar, inte skumgummi/mjukplast. De flesta märkena är ok. Kvalitet från Dainese, alpinestars och de mera "kända" märkena

*Handskar med förstärkning av plast eller kolfiber över knogar. Snåla inte på handskarna. Jag kör alpinestars GP plus, som jag tycker är ok.

*Skinnställ eller goretex är smaksak, dock alltid HÅRDA skydd. finns en del "budget" märken som har helt ok kvalitet. Delat eller helt är också smaksak men se till att de går att dra ihop runt hela livet, inte bara knäppning eller liten dragkedja.

*Boots skall passa foten. krossningskydd för häl är ett måste. oftast är de i plast (hyfsat skydd) eller kolfiber/kevlar (Dyrt, men bäst)

Se till att all utrustning sitter med minsta möjliga marginal. du skall alltså INTE kunna ha mer än ett par strumpor i bootsen, en långärmad T-shirt i skinnstället eller en tunn balaklava (Rånarluva) i hjälmen.

Lycka till!

amullo skrev:
*Ryggskydd i hårdplast eller kolfiber/Kevlar, inte skumgummi/mjukplast. De flesta märkena är ok. Kvalitet från Dainese, alpinestars och de mera "kända" märkena

Halvarssons i mjukplast fick bäst i test 2003 i Biketestet.

Markus skrev:
Halvarssons i mjukplast fick bäst i test 2003 i Biketestet.

Yepp! :tummenupp "Track" tror jag bestämt det heter... Förutom att kvalitén på kardborrebandet är sådär så är skyddet riktigt bra.

korvgubbe skrev:
Yepp! :tummenupp "Track" tror jag bestämt det heter... Förutom att kvalitén på kardborrebandet är sådär så är skyddet riktigt bra.

Du menar de yttre va? Ja, hyfsat frustrerande, dessutom försöker de signalera med sitt lossnande att man ätit för mycket tjorisso. :mad:

Markus skrev:
Du menar de yttre va? Ja, hyfsat frustrerande, dessutom försöker de signalera med sitt lossnande att man ätit för mycket tjorisso. :mad:

Ja, de yttre.. de som man lossar/fäster varje gång.. På mitt Dainese har jag aldrig haft problem med dett trots året om användande(har det när jag åker snowboard)..

Det track-skydd jag använder är egentligen tösens.. men eftersom jag inte kommer i mitt nya skinnställ när jag har mitt dainese lånar jag hennes Track så det är ytterligare en fördel:

Halvarsson Track tar mindra plats under skinstället! Så tänk på det alla tjockisar!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph