Skinnpaj

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Var uppe en sväng på bike trollhättan idag och testade lite skinnställ. Men vad ska jag köpa?? Finns juh så mkt olika!
Vill nog ha ett "lagom" räjsigt ställ, feta knäpuckar o ryggpuckel innebär juh bara att man måste köra med knäskrap o rullen i bott jämt, typ.

Är det något spec. jag bör tänka på? Vad ångrar ni att ni inte tänkte på?
Är spidistället dubbelt så bra bara för det kostade dubbelt så mycket som sportexstället? 14 000:- är mycke pengar, ska man pynta de vill man ju inte komma på två veckor senare att stället skulle varit så och så och haft det och det.

Tacksam för hjälp och tips!

när du provar ställ så ska det vara så tight att det är obekvämt.. dom sträcker sig lite nämligen... :tummenupp

finns väl få saker som ser så löjliga ut som ett korvigt skinnställ :P

sven666 skrev:
när du provar ställ så ska det vara så tight att det är obekvämt.. dom sträcker sig lite nämligen... :tummenupp

finns väl få saker som ser så löjliga ut som ett korvigt skinnställ :P

Jo.. det är ett av problemen, jag är rätt lång och smal. Men det borde väl finnas någon mer som är det och har hittat ett ställ som passar oss?

frekke skrev:
Var uppe en sväng på bike trollhättan idag och testade lite skinnställ. Men vad ska jag köpa?? Finns juh så mkt olika!
Vill nog ha ett "lagom" räjsigt ställ, feta knäpuckar o ryggpuckel innebär juh bara att man måste köra med knäskrap o rullen i bott jämt, typ.

Är det något spec. jag bör tänka på? Vad ångrar ni att ni inte tänkte på?
Är spidistället dubbelt så bra bara för det kostade dubbelt så mycket som sportexstället? 14 000:- är mycke pengar, ska man pynta de vill man ju inte komma på två veckor senare att stället skulle varit så och så och haft det och det.

Tacksam för hjälp och tips!
Köp ett hel ställ så att du inte fuskar med säkerheten :tummenupp

Vet att det jag har spricker i sömmarna... Ett IXS ställ för 8000. Kan säkert vara fler "billiga" ställl som gör lika... Däremot så håller både Dainese och Arlen Ness bättre! Annars så är det bara att köpa ett tight som gäller!!

Har ett Spyke som jag e helnöjd med. :tummenupp
Har i och för sig köpt det i år, men det verkar vara rejält.
På Superbike i Frölunda kan du ev få ett hyfsat pris, kolla med Felix.

Jag tycker du ska köpa så mycket skydd som möjligt. Raceställ är alltid bra. Jag har kraschat både Spyke och Spidiställ och kan säga att de är värda sina pengar! Jag vurpade moppen ett antal gånger i min ungdum i jeans och slog mig ymnigt varje gång. Även om man tyckte det var lite läckert att komma till skolan med blodet rinnandes från armbågar och knän så känns det som jag lämnat det stadiet för femton år sedan..

Spykestället revs upp (perforerat) men då hade det gjort sitt jobb. Jag sträckt ett ligament i höften (sade de -jag vet bara att det gjorde ont i en vecka) hade jag haft mitt gamla Commanderställ med diskställsunderlägg som skydd hade jag krossat knäskålar och armbågar! De två gånger jag kraschat med Spidistället har det känts nästan bekvämt -inte ens blåmärken!

Jag lärde mig att handskarna ska ha plast eller kolfiber på knogarna, när vanligt läder greppar på asfalten drar det så jäkligt i fingrarna att man lätt fördärvar nåt i handen. Då är det bättre med lite glid på knogarna. Stövlar är nåt man ska lägga mycket pengar på, en fot tar en holians tid att läka och man kan knappt göra nånting under tiden det läks.

Köp en utrustning som är så kostsam att det gör ont när du slantar upp lovorna -du har igen det. Borsett från alla praktiska funktioner (Coloradobaggar i 100km/t, fladderfritt i 200, osv), så är tanken att som bilbälte så ska du bara använda det en gång, men då ska det fungera!

Poservärdet hos ett raceställ är bra också, gärna med skrapmärken och slipade puckar (om du inte filar puck kan du alltid låna ut dem till en polare som gör och låta honom/henne slita dem åt dig).

Lycka till

pilsner

jaja kan ju spåna vidare om mitt ställ då..

kör ett tvådelat, märket har jag glömt, men det duger gott att skrapa på asfalt med.. i know :gnissla
dock vurpar man ju bara när man kör utan just brallorna :kocko

se bara till att det du köper har alla skydd inbygda (armbågar, höfter, knän å vad dte nu är) så ska dte väl inte vara några problem.. :tummenupp

dte viktigaste skyddet är dock handskar (eller tja viktigaste är dte kanske inte, men det enda jag absolut inte kör utan!), trilla med dåliga eller inga handskar så blir det bara kött kvar av nävarna, inge kul (fråga acce :tungan )..

köpte mitt ställ + ryggskena i GBG på mc varuhuset eller vad dte heter, 4500:- för hela kitet...
kastar med en bild där jag ser ut som en knarkare bara för skojs skull, stället syns iallfall :tungan

Bifogat

• knark.jpg
    knark.jpg
    53.7 KB · Visningar: 106
dom sålde splitternya spyke vortex i gnosjö för 7 papp.

men dom ärväl antagligen slut, ring och kolla.

fråga mrgoofy, han köpte sitt där. Dyngfräscht!

Chille skrev:

Köpte mitt ställ där, var dock ett begagnat A-stars TZ-1 men dom hade värsta rean på Spyke 4-Race ställ just då.

MC-Delen i gnosjö

frekke skrev:
Blir att glida ner till Gnosjö och kika lite då, tack för hjälpen!

ring och kolla så att dom har dom ställen inne, annars kan du ju ha åkt förgäves.

Masterlord skrev:
Kolla även med Felix om Superbike i Frölunda!!!
Har han inget hemma tar han hem det snabbt som fan.

Jag har svårt att tro att han skulle kunna matcha ett spyke ställ som är både snyggt och bra för 7 papp.
men för all del, pröva.

Chille skrev:
ring och kolla så att dom har dom ställen inne, annars kan du ju ha åkt förgäves.

hoj åker man väl aldrig förgäves? häromdan var jag o tanka i kungsbacka och på vägen hem blev jag törstig så jag åkte till alingsås o köpte mej en cola! :D

men tack för omtanken! :tummenupp

Chille skrev:
Jag har svårt att tro att han skulle kunna matcha ett spyke ställ som är både snyggt och bra för 7 papp.
men för all del, pröva.
Jag gav 6395 för mitt Spyke, fast då handlade jag i och för sig hjälm, ryggskydd,depåstöd och lite annat samtidigt.
Köper man bara ställ kan det ju hända att rabatten blir lite mindre, :7peta men kolla för fan ändå, man ska ju kolla alla tänkbara alternativ...

Masterlord skrev:
Jag gav 6395 för mitt Spyke, fast då handlade jag i och för sig hjälm, ryggskydd,depåstöd och lite annat samtidigt.
Köper man bara ställ kan det ju hända att rabatten blir lite mindre, :7peta men kolla för fan ändå, man ska ju kolla alla tänkbara alternativ...

som sagt: Jag hade svårt o tro.... nu tror jag... helt plötsligt :)

Chille skrev:
som sagt: Jag hade svårt o tro.... nu tror jag... helt plötsligt :)
Tro - och du ska finna... :Bugar eller var det söka man skulle göra???? :3freak
Fast man ska nog nämna Felix när man handlar på Superbike, det är nämligen hans magiska namn som kan rendera i lite rabatt...
Men för att upprepa det jag redan sagt.... Kolla med Felix, han vet vem man ska prata med...

Chille skrev:

DSCN7099.JPG

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph