Skinn eller Goretex?

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hej

Ska strax införskaffa mig ny utrustning och vet inte om jag ska välja skinn eller goretexställ.

Skinn har såklart sina fördelar, bättre skydd mot asfalt, sitter tight mot kroppen (inga skydd som inte sitter där de ska) m.m. Men det har också sina nackdelar, varmt, ej vattentätt m.m.

Goretex fördelar är väl att det inte är lika varmt och att det skyddar mot vatten och nackdelen är väl kanske att skyddet inte är så bra om man vurpar.

Ni vana hojåkare som har testat båda, vad föredrar ni?

Dagens allvädersställ är jäkligt bra när det gäller skydd. Visst, skinn är ju skinn, men köper du ett riktigt allvädersställ så klarar du en hyfsad vurpa. Det finns skinnställ i tvivelaktig kvalitet också, såna som smulas sönder illa kvickt vid en marksyning, så man ska inte säga att skinn alltid håller bättre.

Allväders är kanske inte så coolt, man har ju ingenstans att sätta knäpuckarna ju. Det struntar man förstås i när man slipper bli blöt av antingen regn eller svett.

Jag har bägge delar, men blir det vanlig landsvägskörning åker textilen på :)

skinnbyxor med hög midja och goretex jacka är ju ett mellanting, det körde jag med i början och funka bra när de va varmt

Det är ett vanligt missförstånd att skinn är varmt. Jag kör med Dainese Racing Pelle och Kevlar jeans Lindstrands Wrap.
Skinnjackan går ha från 17c och uppåt, annars fryser man och man får ta på sig mer. Sedan är den definitivt inte för varm om man kör i 25-26c+, det fläktar riktigt bra.
Inget av detta tål ju regn dock, men jag tror det enda alternativet är att ha ett allväderställ för osäkert väder och hösten och sen skinn/textil för varma dagar.

Jag kör ett bra ställ med Gore-Tex och lösa skydd, jacka och ben/knäskydd, under. Det vågar jag påstå skyddar nästan lika bra som ett skinnställ.

Köra i regn goretex, ska du klota, skinn, bara att välja, tyvärr.:gråta

jag har både allväders och racesuite..

igår åkte jag först runt 6 mil bana i regn, och sen 8-10 mil hem i regn.
jag hade underställ, skinndräckt och sen en tröja ovanpå, märkligt nog det ända stället jag var blöt på var om fötterna för skorna läckte in, så jag säger.. kör på skinn:tummenupp

Jamen hur kör du då? Ligistkörning, touring, pendling eller bana? Kanske en kombination?

kör med goretex nu, men letar efter ett par skinnbyxor.. men alla tror dom säljer guld :(

Jag har gått omkull med Kevlarjeans.
Låg inte i mer än 70 iofs men det gick knappt hål ens på tyget :tummenupp

Jag skulle rekommendera båda, av bra kvalitét.

Skinnstället när du ska ut en dag/kväll och vädret verkar hålla och tygstället när du ska åka flera dagar/semester eller rent av i dåligt väder.

Tror Rukka har ett skinnställ som är vattentätt. Det skulle jag köpa om jag endast skulle äga ett ställ.

Tack för bra respons.
Jag kommer ju bara att köra till/från jobbet samt kvällar/helger och sedan blir det väl lite längre resor då och då. Kommer att köra hyffsat lugnt.
Blir otroligt dyrt att satsa på både ett skinnställ och ett allvädersställ :(

En sista fråga, det finns ju skyddsvästar också, en kompis kör med skinnbyxor och en undertröja samt en skyddsväst (bröst, armbågar, axlar, ryggskydd) sedan bara en tröja över.
Hur är dessa västar, om man jämför med skinnjacka exempelvis? En sådan väst kostar ju lika mycket som en skinnjacka, men vad skyddar bäst?

Köp skinnställ nu, sen i vinter när handlarna vill bli av med sina gamla kläder så shoppar man jeans och jacka :tummenupp
Gjorde så och det blev halva priset mot vad sakerna kostar idag hos samma handlare.

Skinn som du håller efter å smöjer in väl så blir det vattentätt ;)

Det är inte varmare än allväderställ och håller betydligt bättre vid krasch.

Valet torde vara enkelt.

jag har både allväders och racesuite..

igår åkte jag först runt 6 mil bana i regn, och sen 8-10 mil hem i regn.
jag hade underställ, skinndräckt och sen en tröja ovanpå, märkligt nog det ända stället jag var blöt på var om fötterna för skorna läckte in, så jag säger.. kör på skinn:tummenupp

Samma här, har kört flera mil i ösregn med tvådelat skinnställ utan att en enda droppe vatten trängde igenom. Sedan finns det ju dessutom regnunderställ till många skinnställ.

De har olika fördelar.

Skinn gör en mer rörlig på hojen, även om man kanske inte är så rörlig när man går omkring i det så är de flesta designade för att man ska kunna röra sig runt på hojen. Då även bättre än med gortex som kan begränsa en på samma sätt som jeans byxor.

Skinn är bättre än goretex förutsatt att:
1. Det inte är blött.
2. Det sitter tajt mot kroppen.

Om dessa två förutsättningar inte gäller så kommer skinnet hugga tag i asfalten, du kommer rulla runt och som ett resultat få benbrott.

Skinn är också inte lika förlåtande när det kommer till skiftande kroppsvikt.

Är det bara jag som tänkt på att ha skinnställ sen valfria vatten/vindtäta kläder ovanpå? (Tunn jacka och tunna byxor) :gnissla

Skinnställ med regnställ du kan ta på ovanpå är toppen, regnjackan använder jag även när det blåser riktigt kallt då den blir helt vindtät på kuppen.

Enda gången goretex är att föredra är vid regn..och vem gillar att köra då:va

Annars så Fladdrar goretex(textil), det är inte lika slitstarkt vid nötning av asfalt och gör man det så måste nytt införskaffas. Är det varmt ute så kan goretex vara lika brännande hett som skinn.

Jag förespråkar skinn alla dagar i veckan.:tummenupp

Ett svettigt illaluktande ställ, eller tvättbara kläder? Använder själv mest Goretexkläderna, då dom är tvättbara.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back