Skillnaden: KTM 625, 640, 660!

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
KTM 640 - 625cc
---------------
Vaccumförgasare
Elstart
500mil service
53.64 HP (39.2 kW)) @ 6750 RPM
60.00 Nm (6.1 kgf-m or 44.3 ft.lbs) @ 5750 RPM
Torrvikt: 149.0 kg
Power/weight ratio: 0.3600 HP/kg

Övrigt:
Vacuumförgasaren gör att gaspådraget känns lite "svampigare", anses slöare än 625/660. Har elstart, komfortsadel och större tank än 625/660. En busmotard med bekvämlighet, dock lite mer bus än bekväm då den fortfarande vibrerar ganska mycket. Långa serviceintervall.

Positivt:
Elstart, komfortsadel, större tank.

Negativt:
Vikten, effekten(?), sämre förgasare.

Specifikationer: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_640_lc4_supermoto_2007.php

KTM 625 - 625cc
---------------
Flatside förgasare
Elstart
250mil service (500mil från 2005)
28.16 HP (20.6 kW)) @ 6000 RPM
41.00 Nm (4.2 kgf-m or 30.2 ft.lbs) @ 3250 RPM
Torrvikt: 146.0 kg
Power/weight ratio: 0.1929 HP/kg
Strypt i originalförfarande, någon som vet hur många hk / nm det är i den ostrypt kan gärna göra ett inlägg om det så att jag kan ändra här ovanför.

Övrigt:
Mindre tank och smalare säte, inte lika komfortabel som 640in. Keihini flatside förgasare, rappare än 640:in. Mer baninriktad än 640:in. Elstart.

Positivt:
Elstart, flatside förgasare, rappare än 640in, 3kg lättare än 640in.

Negativt:
Inte lika komfortabel som 640in, kort serviceintervall (250mil).

Specifikationer: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_625_smc_2007.php

KTM 660 - 654cc
---------------
Flateside förgasare
ingen elstart
250mil service (500mil från 2005)
28.16 HP (20.6 kW)) @ 6250 RPM
42.50 Nm (4.3 kgf-m or 31.3 ft.lbs) @ 3250 RPM
Torrvikt: 138.0 kg
Power/weight ratio: 0.2041 HP/kg
Strypt i originalförfarande, någon som vet hur många hk / nm det är i den ostrypt kan gärna göra ett inlägg om det så att jag kan ändra här ovanför.

Övrigt:
Lättare än 625/640. Ingen elstart. Keihini flatside förgasare, rappare än 640/625 (?).

Positivt:
störst effekt(?), minst vikt, Keihini flatside förgasare.

Negativt:
Ingen elstart, Inte lika komfortabel som 640in.

Specifikationer: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_660_smc_2007.php

Tillägg: Det är samma motor på hojjarna (heter LC4), det som skiljer är avgassystem, kubik (mellan 640/625 & 660), förgasare, kam.


------------------------------------------------------------------------
Det är det här jag har snappat upp från olika trådar som finns här på sporthoj's motard-forum! Hittade aldrig allting ihopsatt på ett bra sätt även fast det fanns massvis med trådar om skillnaden mellan dessa hojjar!(!!)

Effekten stämmer nog inte på huvudsaken av alla 625/660:ior som finns där ute ;) Så skulle vara perfekt om någon kunde skriva hur många hk / nm det är i dem ostrypta ?

Ska även tillägga att det här är sådant som jag läst mig till och jag har tagit det majoriteten verkar tycka om respektive hojjar. Jag har själv aldrig kört en supermotard :gnissla Men jag tänkte ta och köpa en till våran, det närmaste jag har kommit är nog en Honda Domniator Nx650 från -94 :yoparty ! Annars har det varit sport\streetfighter-hojar som gällt för mig.

Jag ska ha den till att köra ut och in i staden (1mil/dag pendling) och resten av tiden ska det lekas! :D så just nu känns det som att jag lutar åt en 660. Har även kollat på 690 litegrand men inte hittat så mycket information om just den, men den kanske kommer med här på listan i framtiden.

Tacksam för all extra information och eventuella fel som ni vill korrigera!
 
Last edited:
tycker du ska köpa en 660 o leva med kickandet... ska du inte köra längre sträckor så behöver du inte bättre komfort... (om du orkar leva med servicarna). eller en 690 kanske, kan nog va rolig med lite andra pipor o dylikt..
 
det är ju samma service på ktm 660 och 640 om de är nyare än 2005, så servicarna är jag inte orolig för. Iofs det kanske är olika servicare ?

Tyvärr så har jag inget garage att göra servicarna på, men om jag införskaffar de verktyg som man behöver för att kunna göra en service kan / hinner man göra den på en dag om man har den stå utomhus ? vad behöver man för vektyg ? (behöver man en lyft t.ex ?) är 30 mil till garaget som jag har tillängligt tyvärr.
 
tycker du ska köpa en 660 o leva med kickandet... ska du inte köra längre sträckor så behöver du inte bättre komfort... (om du orkar leva med servicarna). eller en 690 kanske, kan nog va rolig med lite andra pipor o dylikt..

Håller med!!!:yoparty

det är ju samma service på ktm 660 och 640 om de är nyare än 2005, så servicarna är jag inte orolig för. Iofs det kanske är olika servicare ?

Tyvärr så har jag inget garage att göra servicarna på, men om jag införskaffar de verktyg som man behöver för att kunna göra en service kan / hinner man göra den på en dag om man har den stå utomhus ? vad behöver man för vektyg ? (behöver man en lyft t.ex ?) är 30 mil till garaget som jag har tillängligt tyvärr.

bytte nyss olja och filter på min 660. tog väl 20min totalt. Har aldrig mekat hoj tidigare dock bil.
 
Last edited:
All heder åt dig som gjort denna sammanställning!!:tummenupp

Verkar ju va ett ständigt återkommande ämne det här med skillnaden mellan olika orangea motorcyklar så den här tråden fyller helt klart en funktion.:)

Höll själv på och lekte detektiv här på sh i våras av precis samma anledning, och jag får nog säga att jag drog ungegfär samma slutsatser som du har gjort.
 
Håller med!!!:yoparty



bytte nyss olja och filter på min 660. tog väl 20min totalt. Har aldrig mekat hoj tidigare dock bil.

Ahaa, hur är det med att kolla ventilerna och ventilspel då? är det bara olja var 250mil och ventiler var 500mil ? Jag har mekat en del hoj, och en del bil innan dock i ett garage med alla tillbehör, tyvärr så har jag inte den lyxen något mer då jag flyttat till storstad'n (*norrländskt-uttal*) :D
 
Bra gjort.
Entusiastiskt, inte ens en hoj men tid och energi har du !
 
Är det samma motor på de 3 cyklarna fast olika borr eller är det helt olika motorer?

Är det 640 som kallas "Lc4" som jag förståt det???
 
Är det samma motor på de 3 cyklarna fast olika borr eller är det helt olika motorer?

Är det 640 som kallas "Lc4" som jag förståt det???

Samma motor i alla, dvs motorn heter Lc4.

660 har dock 24 kubik mer än 640/625 sen skiljer det på förgasare,kam och avgssystem mellan modellerna.
 
Bra gjort.
Entusiastiskt, inte ens en hoj men tid och energi har du !

det är nog så att jag har sparat så mycket energi på att inte använda gashanden speciellt mycket i sommar (då jag sålde senaste hojen redan i mitten av sommaren) så att den har gått upp i hjärnan och får mig att göra konstiga saker som det här ;)
 
Ahaa, hur är det med att kolla ventilerna och ventilspel då? är det bara olja var 250mil och ventiler var 500mil ? Jag har mekat en del hoj, och en del bil innan dock i ett garage med alla tillbehör, tyvärr så har jag inte den lyxen något mer då jag flyttat till storstad'n (*norrländskt-uttal*) :D

Jag har inte gjort någon ventiljustering själv, tidigare ägare gjorde det vid 500mil, nu har den gått 650. Tänkte göra det till våren med hjälp av en mekaniker så jag lär mig det med. För övrigt så startar den alltid på första eler andra kicken:tummenupp
 
Jag har inte gjort någon ventiljustering själv, tidigare ägare gjorde det vid 500mil, nu har den gått 650. Tänkte göra det till våren med hjälp av en mekaniker så jag lär mig det med. För övrigt så startar den alltid på första eler andra kicken:tummenupp

Härligt! Finns det något batteri på hojjen även fast det är kick ? eller är det bara generatorn som gäller ? har ett MC-larm liggande som man kanske skulle ta och sätta dit.
 
Härligt! Finns det något batteri på hojjen även fast det är kick ? eller är det bara generatorn som gäller ? har ett MC-larm liggande som man kanske skulle ta och sätta dit.


Nej inget batteri (bortsett från minnet i hastighetsmätaren)... För att installera larm måste nog en extern strömkälla monteras. Men det är ju inte omöjligt...
 
Härligt! Finns det något batteri på hojjen även fast det är kick ? eller är det bara generatorn som gäller ? har ett MC-larm liggande som man kanske skulle ta och sätta dit.

Köp en 690 istället och så byter du till acra pipor så får du en bättre hoj en gamla LC4:an
 
04: 131 kg
05,06: 138 kg
Från 05 har LC4:orna dubbla pipor (se bild :) ) och bakram i stål (äldre modeller har alu)
05,06 är även godkända för 1 extra passagerare

Jotack duppla pipor har ja faktiskt sett:tungan
Men man kommer väll inte mde en ny modell som är tyngre:dummer
Men motorn har dom väll inte ändrat någonting på?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top