Skillnad på ngk cr8e och ngk cr9e?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Vad är igentligen skillnad mellan de där tändstifterna ur körnings synvinkel?
Vet att 8e någorlunda varmare men hur påverkar det körningen? Blir det bättre förbränning med 8e?
Vad skulle ni rekomendera?

Ett varmare stift bränner av sotet bättre, dvs det håller sig renare vid låglastkörning.
Ett kallare stift tål högre motorbelastning utan att spika/bränna hål i kolvarna.

Lånar tråden lite till en annan fråga: Kan man mäta på ett tändstift om det är slitet t,ex ohm-mäta?

Tändspolar och glödstift till dieslar kan man göra det med. Men jag förstår inte hur du skall göra det på ett tändstift.

Klart du kan ju för all del kolla så du inte har kortis i det ;)

Nä kolla utseendet på stiftet och kontrollera gapet är det som gäller. Rätta mig någon om jag har fel.
Förövrigt byt enligt de intervaller som rekommenderas i brist på annat.

Lånar tråden lite till en annan fråga: Kan man mäta på ett tändstift om det är slitet t,ex ohm-mäta?

Ett nytt stift har skarpa kanter på sidoelektrod och mittelektrod. Ett slitet stift har avrundade kanter. Sitter det cr9e original och man inte dramatiskt har höjt kompressionen från t.ex. 10:1 till 15:1 funkar cr9e bäst. En turbomotor med 8:1 laddat med 1 bar får en dynamisk kompression på 15:1 vid maxvridet om allt är perfekt - vilket det aldrig är så räkna lite lägre. Det kan behövas gå upp ett steg kallare men med turbo och uppfettad blandning är det inte alls säkert. Visuell inspektion av mittelektrodens isolator är ett måste dvs om den har spår efter aluminium dvs spikning eller detonation - då får man inte ha kört något alls på tomgång efter en fullgasrepa.

FÖR kallt stift så kan gnistan slockna på grund av att det sotar igen. Gnistan tar då genväg genom sotet till mittelektroden. Leder till stiftbyte.
Kan inträffa vid upprepade garagestarter under vinterförvaring.
Med lite tur och skicklighet kan man väcka stiften till liv igen med en gasolbrännare.
Med rätt stift inträffar inte problemet.

Mats

Jag ska byta tändstift och upptäcker att isolatorerna är vita och inte ljusbruna som de borde vara. Handboken säger att de då gått för heta och att jag bör gå upp till CR10. Håller ni med om detta?

Jag fiskör sällan gixxern. Det är inte det de är till för :)

Jag ska byta tändstift och upptäcker att isolatorerna är vita och inte ljusbruna som de borde vara. Handboken säger att de då gått för heta och att jag bör gå upp till CR10. Håller ni med om detta?

Nej, mest troligt är att du behöver lite mer bränsle.
MEN, hur körde du motorn sista minuterna innan du stängde av den. Gick den på tomgång och lågfart? I så fall behöver du inte bekymra dig. Vissa bränslesorter är också lite svåra att tyda färgen på stiftet. Pga Etanolinblandning. Kör en runda i bromsbänk och mät lambdavärdet.
Bränsleblandningen har störst betydelse på förbränningstemperaturen. Tändstiftets siffra har störst betydelse på hur elektroden i tändstiftet mår. Alltså två olika saker.

Behåll dina stift, samma sort. Se över bränsleblandningen.

Mats

Kittstiften för racebruk är 10,5 i hårdhet. Men jag tror mer på att kolla soppablandning först.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025