2512251 Kolla alla lager: Sving-, hjul, styrlager genom att rucka på grejerna. Ett vanligt fel på begagnade crossar är att länkagelagret glappar, det kollar du genom att lyfta hojen i bakändan så att bakhjulet lyfter. Det ska inte klonka något ifrån länkaget/stötdämparfästet. Leta efter repor och oljerester på gaffelbenen. Kontrollera drivpaket och däck.
Kolla kylarvattnet så att det inte är grått utan klart. Kolla även motoroljan så att den inte är simmig eller allt för grå-vit (vissa mellanskivor kan dock färga oljan grå). Skruva bort vänster motorkåpa till svänghjulet och ryck upp och ner ordentligt, det ska inte gå att känna något glapp, isf är det kassa ramlager. Om du har möjlighet så kolla även kolven genom att ta bort avgaskröken och kika in. Genom att hålla/trycka fast kolven från utblåset kan du jucka/svänga lite fram och tillbaka på svänghjulet och på så sätt upptäcka eventuella glapp i vevstake/kolvbult. Kolla upp när kolven byttes senast och även andra slitdelar.
När allt detta är gjort så kan du varmköra och provköra. När du sedan kommer tillbaka så kollar du olja och kylarvatten igen. (obs! låt motorn kallna innan du öppnar kylarlocket) Anledningen till att du ska känna på motorns alla lager innan varmkörning är att eventuella småglapp försvinner när materialet i lagrena sväller av värmen och kan därför inte upptäckas lika lätt.
Modellspecifika fakta överlåter jag till någon annan......./Lycka till!!