skillnad på cr 250 -99 och yngre modeller?

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
funderar på att köpa en Honda Cr 250 -99, han ska ha ca 21 000kr för den, men undrar om det är mer värt att satsa på en -00 eller liknande om det är stor skillnad och uppdatering. För vörigt hade han sjyssta skydd jag kunde får köpa med.

Har ni andra tips?

Vad är det viktigaste att kolla på när man gör ett köp av en 250? :confused:

alex

tack

Kolla alla lager: Sving-, hjul, styrlager genom att rucka på grejerna. Ett vanligt fel på begagnade crossar är att länkagelagret glappar, det kollar du genom att lyfta hojen i bakändan så att bakhjulet lyfter. Det ska inte klonka något ifrån länkaget/stötdämparfästet. Leta efter repor och oljerester på gaffelbenen. Kontrollera drivpaket och däck.

Kolla kylarvattnet så att det inte är grått utan klart. Kolla även motoroljan så att den inte är simmig eller allt för grå-vit (vissa mellanskivor kan dock färga oljan grå). Skruva bort vänster motorkåpa till svänghjulet och ryck upp och ner ordentligt, det ska inte gå att känna något glapp, isf är det kassa ramlager. Om du har möjlighet så kolla även kolven genom att ta bort avgaskröken och kika in. Genom att hålla/trycka fast kolven från utblåset kan du jucka/svänga lite fram och tillbaka på svänghjulet och på så sätt upptäcka eventuella glapp i vevstake/kolvbult. Kolla upp när kolven byttes senast och även andra slitdelar.

När allt detta är gjort så kan du varmköra och provköra. När du sedan kommer tillbaka så kollar du olja och kylarvatten igen. (obs! låt motorn kallna innan du öppnar kylarlocket) Anledningen till att du ska känna på motorns alla lager innan varmkörning är att eventuella småglapp försvinner när materialet i lagrena sväller av värmen och kan därför inte upptäckas lika lätt.

Modellspecifika fakta överlåter jag till någon annan......./Lycka till!!

Last edited:
ola_sandin skrev:
2512251 Kolla alla lager: Sving-, hjul, styrlager genom att rucka på grejerna. Ett vanligt fel på begagnade crossar är att länkagelagret glappar, det kollar du genom att lyfta hojen i bakändan så att bakhjulet lyfter. Det ska inte klonka något ifrån länkaget/stötdämparfästet. Leta efter repor och oljerester på gaffelbenen. Kontrollera drivpaket och däck.

Kolla kylarvattnet så att det inte är grått utan klart. Kolla även motoroljan så att den inte är simmig eller allt för grå-vit (vissa mellanskivor kan dock färga oljan grå). Skruva bort vänster motorkåpa till svänghjulet och ryck upp och ner ordentligt, det ska inte gå att känna något glapp, isf är det kassa ramlager. Om du har möjlighet så kolla även kolven genom att ta bort avgaskröken och kika in. Genom att hålla/trycka fast kolven från utblåset kan du jucka/svänga lite fram och tillbaka på svänghjulet och på så sätt upptäcka eventuella glapp i vevstake/kolvbult. Kolla upp när kolven byttes senast och även andra slitdelar.

När allt detta är gjort så kan du varmköra och provköra. När du sedan kommer tillbaka så kollar du olja och kylarvatten igen. (obs! låt motorn kallna innan du öppnar kylarlocket) Anledningen till att du ska känna på motorns alla lager innan varmkörning är att eventuella småglapp försvinner när materialet i lagrena sväller av värmen och kan därför inte upptäckas lika lätt.

Modellspecifika fakta överlåter jag till någon annan......./Lycka till!!

Tackar för svaren! men kolla oljan på 2-talkare? rätta mig om jag har fel, blandar väl oljan i soppan? lr menar du kolla olja i vxl-lådan?

alex

21k för en 99a tkr jag är tok för dyrt.
Såfall måste den vara PERFEKT skick om ens det.

Sålde min ktm 250 02a me nästan ny smiddkolv för 19k. Hojjen var i BRA skick.

Sett sukka 250 03a för 23k på blocket.
Mycket bra skick den med.
Detta var för 1 vecka sen. Säkert gått att pruta till 20-21 vid snabb affär.

Brandstr skrev:
2512534 Tackar för svaren! men kolla oljan på 2-talkare? rätta mig om jag har fel, blandar väl oljan i soppan? lr menar du kolla olja i vxl-lådan?

alex

Japp det är oljan i växellådan jag menar. Det förekommer att vattenpumpen börjar läcka och då får man in vatten i oljan och olja i vattnet= kaffelatte liknande sörja.

Freddola skrev:
2512582 21k för en 99a tkr jag är tok för dyrt.
Såfall måste den vara PERFEKT skick om ens det.

Sålde min ktm 250 02a me nästan ny smiddkolv för 19k. Hojjen var i BRA skick.

Sett sukka 250 03a för 23k på blocket.
Mycket bra skick den med.
Detta var för 1 vecka sen. Säkert gått att pruta till 20-21 vid snabb affär.

OK tack fö de svaren med.

men vad är begagnade skydd värt, allt utan hjälm fanns. FLY skydd var det, värsta modellen enligt honom i bra skick.

hojen är nyrenoverad i falkenberg för 10h sen + att den går att e- regga, såman kan köra på vägen, sitter ljus bak o fram.

ska jag bjuda 19 för hojen?

tack

Brandstr skrev:
2512938 OK tack fö de svaren med.

men vad är begagnade skydd värt, allt utan hjälm fanns. FLY skydd var det, värsta modellen enligt honom i bra skick.

hojen är nyrenoverad i falkenberg för 10h sen + att den går att e- regga, såman kan köra på vägen, sitter ljus bak o fram.

ska jag bjuda 19 för hojen?

tack

Nypris på crosstövlar = 2000 och uppåt
Byxor = 700 och uppåt
Tröja = 250 och uppåt
knäskydd 200 och uppåt
skyddsväst inklusive ryggskydd och armbågsskydd = 1500 och uppåt
hjälm = 1500 och uppåt
handskar = finns på Jula för 100kr annars runt 250kr.

försök att få med utrustningen i köpet..

Kolla efter kvitton av renoveringen och vad som egentligen är gjort. Kanske är det bara ett kolvbyte som är gjort och inte en helrenovering. Helrenovering av motor bör inkludera kolv, kolvbultslager, ramlager och vevstakslager + div packningar. Sedan är det ju växellåda med ex antal komponenter.

Det där med att man får köra på väg med e-reg är en sanning med modifikation. Först måste hojen vara bes, skattad och försäkrad precis som vanlig hoj. Sen måste du ha en tävlingslicens och endast framföra hojen närmsta väg till och från tävling och träning som är seriöst arrangerad. Alltså får du inte köra till jobbet eller bara ut och köra grusvägar.

E-reg hojar brukar generellt vara ett bättre köp eftersom de ofta är bättre efterhållna för att kunna gå igenom besiktningen. Helcrossar har en tendens att hamna i någon klåpares händer och bli sönderkörda och söndermekade. En enduro går också lugnare men tar iofs mer stryk mot stock och stenar.

Försök säkerhetsställa att hojen verkligen är en -99:a. Att det står 99 i regbeviset betyder bara att hojen reggades in då. Crossen kan ju varit uttagen 97 (alu-ramen kom då) och blivit inreggad efter något år. Försök att leta utseende skillnader mellan de olika årsmodellerna på www.bikepics.com/honda Förekommer allt för ofta att crossar säljs med "fel" årsmodell. Tror även att du kan kolla upp årsmodellen genom att ta reda på ramnummret och kolla hos en hondaåterförsäljare.

Kolla verkligen så skyddena passar Bra o inte halvbra.
Inte så stor ide o åka runt me skydd som sitter dåligt bara för man fick med dom när man köpte crossen.

riktigt bra o sjyssta svar, tackar jag varmt för.

renoveringen sa han att allt ingick, kolv packningar lager vxl mm, lät trovärdig i alla fall, men man vet aldrig.

hur gör man när man köper en cross då, inget ägarbevis som på en riktig landsvägshoj eller? skriver man bara kvitto och tar med den hem sen?

alex

Brandstr skrev:
2515060 riktigt bra o sjyssta svar, tackar jag varmt för.

renoveringen sa han att allt ingick, kolv packningar lager vxl mm, lät trovärdig i alla fall, men man vet aldrig.

hur gör man när man köper en cross då, inget ägarbevis som på en riktig landsvägshoj eller? skriver man bara kvitto och tar med den hem sen?

alex

Har han bara kvitto på renoveringen så är det ju trovärdigt. Kolla även efter nya packningar mellan motorblocken för att säkerhetsställa att den nyligen varit klyvd.

Här har du ett gediget köpekontrakt på hela två sidor. http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/kontrakt.pdf
Om hojen även är e-reggad så skriver ni på regbeviset precis som vid vilket fordonsbyte som helst. Obs! Om hojen är påställd nu och ska ställas av så kryssa i den rutan annars får man en feteräkning sen.

Glömde tipsa om:
Kolla även fälgarna så att de är raka och bromsskivorna så att de inte är tvärslut.

Last edited:
ola_sandin skrev:
2515616 Har han bara kvitto på renoveringen så är det ju trovärdigt. Kolla även efter nya packningar mellan motorblocken för att säkerhetsställa att den nyligen varit klyvd.

Här har du ett gediget köpekontrakt på hela två sidor. http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/kontrakt.pdf
Om hojen även är e-reggad så skriver ni på regbeviset precis som vid vilket fordonsbyte som helst. Obs! Om hojen är påställd nu och ska ställas av så kryssa i den rutan annars får man en feteräkning sen.

Glömde tipsa om:
Kolla även fälgarna så att de är raka och bromsskivorna så att de inte är tvärslut.

Räcker att den är förreggad för att det ska finnas reg-bevis & skylt. Bara en liten parantes.

Men om man köper en "ren" cross, alltså endast för tväling träning vad finns det för papper på den då så man vet att det är just den man köpe osv. finns det alltid ett papper på hojen som följer med vid försäljning??

Brandstr skrev:
2516058 Men om man köper en "ren" cross, alltså endast för tväling träning vad finns det för papper på den då så man vet att det är just den man köpe osv. finns det alltid ett papper på hojen som följer med vid försäljning??

Har iofs bara köpt gamla crossar med några år på nacken och då har det aldrig följt med något papper. Jag brukar bara skriva ett litet kvitto och skaka hand. Du kan för säkerhetsskull kolla ram-/motornummer och höra med polisen ifall hojen är eftersökt. Men vem stjäl en cross för att renovera den och sedan lägga ut på annons..?..

nää det är klart.. :) bara kolla..

men måste få tag på en sån där tjusig ramp man har bak på bilen på kulan och lastar den. har inte nog inte plats för ett släå i garaget.

du verkar veta mycket, vart får man tag på sånna, gärna begagnat?

tack
alex

ola_sandin skrev:
2515616

Om du kryssar i den rutan så flytta då fram ägarbytet några dagar på pappret.

Ägarbytet sker från den dagen du skriver på pappret, och avställningen den dagen vv läser in pappret. = dagar då du ägt fordonet och haft det oförsäkrat.

Trafikfonden (eller vad den heter) skickar en fin liten räkning på minst 1 dag till dig, beroende på hur snabb posten och vv har varit med att läsa in ditt papper.

Talar av egen erfarenhet. Gjorde misstaget när jag köpte en bil. Men vi löste det igenom att skriva till vv att ägarbytet hade blivit fel och skulle ske samma dag som avställningen.

Brandstr skrev:
2517951 nää det är klart.. :) bara kolla..

men måste få tag på en sån där tjusig ramp man har bak på bilen på kulan och lastar den. har inte nog inte plats för ett släå i garaget.

du verkar veta mycket, vart får man tag på sånna, gärna begagnat?

tack
alex

Här behandlas ämnet: http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7917&highlight=dragkroken

Finns fler trådar på www.soe.se och sök på "dragkrok"
Om du kan svetsa så ska det finnas någon ritning på hur man bygger en egen...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT