Skillnad motor Honda CBR 600RR och CBR 600FA?

Gital

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
Kawasaki, zx-6r -98
Hej alla,

år sedan jag var inne på sajten senast pga barn, men nu jävlar suger det i tarmen igen, så jag ber om ursäkt i förväg om denna fråga redan blivit besvarad.

Har fått span på en CBR 600 F(A) från -11 och min fråga är lika enkel som komplicerad:

vad är det för skillnad i motorn på RR och FA förutom 20 HK? På Hondas hemsida står det att
"
Med CBR600F fick Hondas tekniker i uppdrag att kombinera tidlösa kvaliteter, total kontroll konceptet med den allra senaste tekniken för motorcyklar. Med andra ord, skapa en ny CBR600F som motsvarar föregångaren. Den nya skall erbjuda en suverän hanterbarhet, goda prestanda och utmärkt komfort för såväl förare som passagerare. Därför används ”F” på denna nya modell, till skillnad mot den sportiga brodern ”RR”.
CBR600FA har en motor på 599cc tagen från CBR600RR som sitter monterad i en Mono-Backbone aluminiumram.

- Kompakt och lätt 599cc vätskekyld radfyra- motor som effektanpassats till denna ”F”-modell.
"

Jag finner det svårt att tro att det är en uppdatering av bränslesystemet som skulle ge en lika vass motor som på RR. Andra ventillyftare (titan), bränslesystem etc?

Tacksam för svar

/Gitten

Är det det inte samma motor som också sitter i horneten? Om det är så så kanske det är lättare att hitta info på vad som skiljer den från RR eftersom den funnits ute lite längre med samma motor.

tack för info! mer än vad jag visste och är som sagt inte direkt påläst längre. Jag letar vidare på hornet också.

Mer info mottages tacksam om sådan finnes ;)

/G

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...