Skillnad mellan R1 & GSXR 600?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hej!

Jag kör för tillfället en Yamaha R1 -98, men är sugen på att byta hoj.

Har hittat en GSXR 600 -04 som jag är lite intresserad av.

Är det någon större skillnad mellan dem? Jag är främst ute efter komfort, vad det gäller effekten tycker jag det räcker och blir över på min R1.

Tacksam för så mycket ni kan svara på.

Mvh

ja säg så här, de blir en heldel vxlande med en 600cc maskin jämfört med en 1000cc

Det är alltid tråkigt att byta ner sig effektmässigt, 600:an behöver varvas mer även om det är en betydligt bättre och trevligare hoj att köra aktivt med. Är det komfort du är ute efter så finns det nog bättre hojar att byta till förövrigt :P

tror inte det blir mer komfortabelt iaf... gsx-r sitter man nog värst på bland alla supersport. Valde hoj efter komfort då jag är 190 cm så det fick bli R1-04 just på grund av detta. R6:00 jag hade innan var ett helvette att åka längre med, men R1:an kan jag nog göra en touringresa med utan större problem.

600:a maskiner är ju roliga som fasen i kurvor och lite skoj att behöva ligga på rätt varv och växel hela tiden, detta är en fördel men samtidigt en nackdel då man blir trött på avsaknad av bottenvrid. Med min R1 slipper jag detta och kan utan problem peta in fyran i 60km/h och ändå ha lite drag på rullen. (varför man nu skulle lägga in fyran i 60km/h:va)

Last edited:
tror inte det blir mer komfortabelt iaf... gsx-r sitter man nog värst på bland alla supersport. Valde hoj efter komfort då jag är 190 cm så det fick bli R1-04 just på grund av detta. R6:00 jag hade innan var ett helvette att åka längre med, men R1:an kan jag nog göra en touringresa med utan större problem.

alla vägar som är större än 90kmh vägar blir rätt boring med R6an ja.

men av någon underlig anledning så vill jag hällre ha 600cc än 1000cc

blir de myckte motorvägs åka så är de ju 1000cc som gäller

men av någon underlig anledning så vill jag hällre ha 600cc än 1000cc

Förstår helt, saknar också lite av 600 charmen, samt att jag nu kör mer bana och tror att det då är roligare med 600 maskiner (förutom rakan på torpet haha)

Jag kör literhoj endast pga att jag är lång och den är mer rymlig...

R1an har mkt mer raceinriktad körställning, mer framåtlutad och kompakt. Jag har kört båda och kan bara säga att r1an är enligt mig mer lämplig för den körning som vi sporthojsåkare är ute efter. Inget fel på gsxr600 men r1an är jävligt kompetent för sin ålder och prislapp.

Designmässigt tycker jag fortfarande r1an hänger med. Iaf för det otränade ögat.

/Jonas

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...