Skillnad mellan Bridgestone däck

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Hejsan,jag undrar vad är skillnaden mellan Bridgestone BT-016R och BT-016RJ,det enda jag ser är att den andra är lite dyrare.Tacksam för svar

Har funderat på samma sak men inte hittat något klart svar. Det närmaste jag kommit är att en del hojar levereras med däcken originalmonterade och att bokstavstillägget då ska visa till vilken hoj det är. Jag har dock inte hittat att det skulle skilja något mellan däcken, men jag antar att det kan göra det. Hoppas någon har fakta.

Jag brukar dock köpa utan tilläggsbokstav.

Har funderat på samma sak men inte hittat något klart svar. Det närmaste jag kommit är att en del hojar levereras med däcken originalmonterade och att bokstavstillägget då ska visa till vilken hoj det är. Jag har dock inte hittat att det skulle skilja något mellan däcken, men jag antar att det kan göra det. Hoppas någon har fakta.

Jag brukar dock köpa utan tilläggsbokstav.

Helt korrekt!:tummenupp BT016 sitter orginalmonterat på en hel del hojar och tilläggsbokstaven avgör vilken hoj. Dessutom diskuteras på andra forum att bakdäcket utan bokstav är bättre då det skulle ha fem olika gummi istf för bara 3 på de med tilläggs bokstaven. Samt 3 på framdäcket utan tillägg istf endast 1 gummi på OEM-däcken.

"E" = Suzuki GSX-R 750
"F" = Yamaha YZF R6
"M" = Suzuki GSX-R 600
"J" = Kawasaki ZX-10R
"R" = Ducati Monster 2009

Last edited:
Helt korrekt!:tummenupp BT016 sitter orginalmonterat på en hel del hojar och tilläggs bokstaven avgör vilken hoj. Dessutom diskuteras på andra forum att bakdäcket utan bokstav är bättre då det skulle ha fem olika gummi istf för bara 3 på de med tilläggs bokstaven. Samt 3 på framdäcket utan tillägg istf endast 1 gummi på OEM-däcken.

"E" = Suzuki GSX-R 750
"F" = Yamaha YZF R6
"M" = Suzuki GSX-R 600
"J" = Kawasaki ZX-10R
"R" = Ducati Monster 2009

Satan, sitter det BT016 på gixxrarna nu? Själv har man ju pissdäcket BT014 originalmonterat, men nu åker det nog på M3:or eller CT2:or istället.

Vad har ni för erfarenheter av BT016? Det verkar vara ett bra däck.

Satan, sitter det BT016 på gixxrarna nu? Själv har man ju pissdäcket BT014 originalmonterat, men nu åker det nog på M3:or eller CT2:or istället.

BT016 kom redan till 08 modellerna och BT016 har ersatt BT014 som inte tillverkas längre. Det är första riktiga sporthojen man ägt, så jämfört med touringdäcken man haft innan har det bättre grepp på torr asfalt. Övriga egenskaper får man se vartefter.

Inne på mitt 3:e. Gillar det riktigt bra. Spårar stabilt, lättsvängt men kanske lite i underkant vad gäller livslängd.

På bana är det riktigt bra. Känns tryggt och greppar mycket bra.
På gränsen är det mycket snällt och varnar tydligt. Jag är bara en glad och kass amatör i bansammanhang men
de här är det enda däcket jag lyckats köra med lätt sladd ut på rakan på gåsen utan att skita på mig:yoparty .

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna