Skillnad mellan 2-delat ställ och jacka+byxor?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Är det nån skillnad rent "säkerhetsmässigt" om man köper ett 2-delat ställ (som i stort sett är en jacka tillsammans med byxor) eller om man köper jacka+byxor separat? (Från samma tillverkare såklart, där jacka och byxor kan kopplas ihop...)?

/Jocce

Edit: Missföstod.

Det är säkrare om dom går att koppla ihop. Köp helst helställ.

Last edited:
Kollat runt lite, och pratat med lite säljare, verkar som skillnaden är att de flesta "jacka+byxor" så sitter dragkedjan i fodret på jackan, inte i skinnet = dvs finns en risk att den åker upp lite, dock verkade säljarna inte tycka det gjorde så mycket, då den ändå hålls kvar, samt att man har juh ändå ryggskyddet...

/Jocce

Två delat ställ tycker jag är mkt smidigare! Alltid skönt när man kan ta av jackan en varm sommar dag.
Kör man mkt bana så är nog helställ bättre där.

Missförstå mig inte, undrade inte skillnaden mellan ett och tvådelat ställ, utan mellan tvådelat ställ och ett "kitt" med jacka+byxor, och har själv svarat på min fråga...

/Jocce

Lyfter ett varningens finger. Köpte en Ducati Corse jacka tillverkad av Dainese och en byxa från Dainese. Dragkedjan passar inte ihop till 100%. Kände mig inte helt bekväm med det, särskilt när jag började köra bana. Slutade med att jag köpte ett helställ som komplement. Idag använder jag nästan uteslutande det trots att det är betydligt obekvämare.

Om jag inte köpt helstället hade jag lämnat in jackan och byxan till en skräddare så att han skulle säkerställa att dragkedjan passar till 100%. Antingen det eller så köper man ett ställ som passar från början. I mitt fall passade inte byxan som tillhörde jackan mig.

Jag har kört i tvådelat ställ nu ett gäng år.

Men en sak är säker. Nästa gång det ska handlas skin så blir det helställ.
jag har max en eller två ggr lättat jackan från brallorna. Att ta av mm har aldrig inträffat.

Missförstå mig inte, undrade inte skillnaden mellan ett och tvådelat ställ, utan mellan tvådelat ställ och ett "kitt" med jacka+byxor, och har själv svarat på min fråga...

/Jocce

Vill du bara köra jacka jeans ibland, så ska du inte köpa ett kombiställ. Så om du vill showa vid korvmojen med coola jackan, så ska du köpa dessa separat (annan modell på grejorna). Vet inte om du fick det svar du ville? Tillägger att jag har ett kombi + ett helställ, bra för olika saker + att helstället är lite svalare heta dagar (perforerat).

Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...