Skillnad årsmodeller 125RR

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Halloj, funder på att eventuellt byta klass, och vill ha lite mer kött på benen i tanke processen.
Vad är det för skillnader på Honda rs125 beroende på årsmodell?
får man något vettigt att åka på för 40000-50000, eller är det optimistiskt tänkt?

Kom med alla visdomar ni har:)

Mvh / Crallan

i princip samma ram från 95 fram tills nu, 98 kom powerjet, 04 radial monerat broms ok fram... ju nyare juh bättre! det va allt jag visste

Honda 125 gjordes om -95 och ram, sving mm är i princip samma sen dess. 1998 ändrades tyvärr vevhuset liiiite så att cylindrarna har inte samma bultmönster som på -95-97, samt att det blev PowerJet förgasare. Från -98 till -04 hände väldigt lite, men -04 kom annat kyl samt radialmonterat bromsok, samt helt andra kåpor, som dock passar från -95 med lite modifikation av kylet.

Innan -95 är dom bara gamla och ledsamma tycker jag iaf. Hade jag köpt en idag hade jag pga tillgången på cylindrar valt en -98 eller nyare.

Bra som faan är ju dock att de flesta delar ju passar rakt av, och att eBay är fullt av fina grejer.

Hallblad har ju en -04 till salu för begärda 65000:-, kanske kan va nåt?

/L

Honda 125 gjordes om -95 och ram, sving mm är i princip samma sen dess. 1998 ändrades tyvärr vevhuset liiiite så att cylindrarna har inte samma bultmönster som på -95-97, samt att det blev PowerJet förgasare. Från -98 till -04 hände väldigt lite, men -04 kom annat kyl samt radialmonterat bromsok, samt helt andra kåpor, som dock passar från -95 med lite modifikation av kylet.

Innan -95 är dom bara gamla och ledsamma tycker jag iaf. Hade jag köpt en idag hade jag pga tillgången på cylindrar valt en -98 eller nyare.

Bra som faan är ju dock att de flesta delar ju passar rakt av, och att eBay är fullt av fina grejer.

Hallblad har ju en -04 till salu för begärda 65000:-, kanske kan va nåt?

/L

Hade hoppats komma undan lite billigare, men den verkar ju finfin.

Är det alltså bara cylinderfoten som skiljer mellan 97 och 98, eller skiljer även vev osv?

Är det med andra ord svårt att få tag på cylindrar till en hoj <98?
/ Crallan

Är det med andra ord svårt att få tag på cylindrar till en hoj <98?
/ Crallan

Hej!

Nej, inte svart att fa tag pa, for det finns nya att kopa bast man vill, men daremot ar de flesta kompletta "kit" som finns beggat till -98 eller nyare, och de aldre grejerna som finns pa den marknaden kan man kanske vara aningen skeptisk till pga aldersskal (kanske omnicasilade 5 ggr, "trimmade" av 3 olika stollar, mm) samt att det pa den tiden var blyad soppa som gallde, sa ev. toppar ar inte mkt att ha med dagens soppa.

Vevarna passar -95 till nutid, vilket at bra! Kort sagt sa passar ALLT i motorn (utom da cylindern) fran -95 till -04.

Glomde skriva innan att senaste uppdateringen skedde -04, sa en "-07" ar likadan som en sadan.

Kolla under "lankar till sidor med begade racehojar" har pa racingforumet for att hitta objekt utomlands. I England finns MASSOR av RS125or!
/L

Last edited:
Fan! Sag inte sa!

(men saklart har du ratt)

Ja det måste ligga någonting i det! Mina kitcyllar såg ut som nya efter 600mil och kolvarna såg ut som om de kom ur kartong när vi kaserade dem. Andra rasar motorer på löpande band. Det är för mycket fulmek i depåerna istället för att bara köra enligt boken. Om jag skulle köpt en 125 så hade jag inte ens satt en omnicasilad cylle på den. På två år har man hunnit se en hel del kassa cyllar där det ”oförklarligt” har skurit till höger och vänster samt att nicasilen släpper lite här och var, och det är mer värt att kunna köra när man väl är på banan än vad det kostar att ha fräscha prylar på hojen! En helt ny cylinder till en RS 04 kostar 3250kr + frakt och sånt. Det är ju knappast något att bråka om om man värdesätter sin egen tid samt glädjen av att kunna lägga varv utan att fundera över när det ska rasa…

Köp en nyare så håller det dessutom bättre. Det man snålar in på fräschhet får man betala i underhåll... ;)

Ja, tyvärr har du ju jobbigt rätt i det avseendet.. Brukar annars alltid köpa ngt junk för ett för högt pris, sedan lägga tid och pengar på att få det fräscht. Och slutligen sälja det lite för billigt..:huvet

2942830 Ja, tyvärr har du ju jobbigt rätt i det avseendet.. Brukar annars alltid köpa ngt junk för ett för högt pris, sedan lägga tid och pengar på att få det fräscht. Och slutligen sälja det lite för billigt..:huvet
Låter som en bra strategi! :lol

En helt ny cylinder till en RS 04 kostar 3250kr + frakt och sånt. Det är ju knappast något att bråka om om man värdesätter sin egen tid samt glädjen av att kunna lägga varv utan att fundera över när det ska rasa…

Till en 125:a så är det ju inget att snacka om med det priset. Man närmast tjänar pengar på att köra en sån. :D Till en 250 blir det väl runt 15000 för nya cylindrar.

Den här ska du ha!

http://www.two-strokes.com/forums/index.php?showtopic=3767 :yoparty

I am selling a 1998 RSW Aprilia 125. The biked was confirmed by Aprilia Racing as the Sakata World Championship bike, which he won in 1998.

Bike has various updates as cylinder, exhaust and ignition.
It has:
- Ohlins front and rear suspension
- full Brembo braking system
- Marchesini wheels (2 pair)
- Carbon seat and fairing, airbox
- was raced untill 2004 season

Spares:
- set marchesinis with wets
- all titanium sprockets
- several exhausts
- 2 cylinders (1 kit)
- head inserts
- Aprilia batterycharger
- Aprilia handheld computer
- all gears for gearbox
- extra springs for suspension
- fairing & seats
- pistons
- gaskets etc
- crashparts
- manuals
loads of spares...

price down to 9250 euros

Bike located in Belgium, pick up preferred - am willing to drive
Please no timewasters and fotohunters.

Last edited:
Tror man ska skippa en aprilia 125'a från 98. Särskilt en vm-vinnande moppe, frågan är om det går att få fram reservdelar till den.
Cool är den hursomhelst :)

Vad är nicasil och varför används just det och till vad?
(Den som inte frågar får aldrig veta)

Back