Skidåkning - Schweiz - Flims, Laax - Någon som varit där?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har börjat fundera kring skidresa och försöker hitta en bra kompromiss som ger
1. Lättillgänglig lössnö till pappa
2. Trevlig pist till mamma
3. Barnvänlig pist och kort transfer till lillkorv...

När lillkorv var liten var vi ett par år till Engelberg eftersom han ändå var för liten för att ha några större behov när det gällde skidåkningen. Nu när han börjar bli i en ålder då han vill lämna de minsta barnbackarna börjar det bli dags att kompromissa lite...

Av en kollega fick jag tipset Flims/Laax som ligger i Schweiz som har relativt kort transfer från Zürich vilket gör det möjligt att flyga reguljärt. Det skall vara rätt snälla backar med stora snöfält mellan där jag kan få lite lössnösvängar...

Är det någon som varit där och har några reflektioner? Är det i byn Flims som man bor bäst eller är det hugget som stucket när det gäller vilken av byarna man bor i? Flims, Laax & Falera..

Är det någon som har något bättre alternativ på alport som ger följande:
1. Kort transfer som kan ordnas själv, helst tåg eller buss
2. Lättillgänglig lössnö
3. Snällare pister till damerna och lillkorv.

Inte varit där eller hört något om orten i fråga. Angående dina önskemål lever flertalet alporter upp till dem. Många av dem har backar av varierad svårighet som passar allt från nybörjare till avancerade åkare. Däremot kanske du skulle titta på orter som har bra förhållanden för offpist. Det är du som har högst krav på skidåkningen. Dina övriga familjemedlemmar kan nog nöja sig med i princip vilken skidort som helst.

Det är du som har högst krav på skidåkningen. Dina övriga familjemedlemmar kan nog nöja sig med i princip vilken skidort som helst.

Jo, förvisso men då det blir lite pusslande med passningen så söker jag offpist som är lättillgänglig och inte innebär tidskrävande transporter.
Engelberg är fantastiskt på det sättet men erbjuder endast mediokra pister vilket är lite trist för damerna och barnen.
Andra orter har bra områden men väldigt lång transfer vilket är omständigt och dyrt när man skall försöka ordna den delen själv.

Saas fee i Schweiz är ett säkert kort, ok pris på pistkort men maten är förjävla äcklig samt dyr. Byn ligger på omkring 2000m och pisterna på 2,2 upp till 4k om jag kommer ihåg rätt. Alltid snö, samt riktig bra offpist. körde heliskiing där för 2 år sen, riktigt fin upplevelse!

..men maten är förjävla äcklig samt dyr..

Det är nackdelen med Schweiz, fläskkotletter kostar som oxfilé kostar här hemma.. Men man får hålla sig till kyckling som är "billigt". Blir ju självhushåll när man har kottarna med sig så det blir ändå relativt låg matkostnad jämfört om man hade åkt själv med damen då man med säkerhet hade ätit på restaurang ganska flitigt.

Annars är zermatt/cervinia bra om det inte blåser!

Var där i vintras, hade en väldig tur med vädret. Sol och vindstilla alla dagar utom den vi åkte hem på ;) men det är inte ofta det är så, är ett jävla blås hål annars. Bästa offpisten jag har åkt på länge, bra mat på italienska sidan.

Får se vart man åker nu i vinter :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...