Skidåkning i MC-kläder

ChristianH

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
2001, Suzuki, GSX1400
Jag har funderat på om inte mitt allvädersställ borde fungera minst lika bra vid skidåkning som vid mc-åkning. Vinden tränger inte igenom även vid ganska höga hastigheter. Kläderna är varma. De verkar vara hyffsat vattenavvisande. Dessutom har de inbyggda skydd. Alla dessa egenskaper gör att jag tycker de borde fungera bättre vid skidåkning än mina "normala" skidkläder.

Någon som provat sina i skidbacken?

Körde med min gamla Lindstrads jacka för ett par år sen. Funkade hur bra som helst.

Hojabstinensen vaknade dock till liv direkt.:pangihuve

Åkte bräda i mina Lindstrands brallor i vintras. Funkade hur fint som helst. Plockade dock ut skydden då dom mest va i vägen och kändes inte så skidåkarmässiga. ;)

Jag skulle vilja påstå att det kommer blir för stelt.
Dock beror det på hur bra dina MC-kläder sitter. Beroende på din åkstil, på skidorna vill säga, kan det störa en hel del. Är du bara en turistglidare bör det inte vara några som helst problem. Är du dock lite mer avancerad av dig i din åkning, dvs kör korrekta carvingsvängar m.m. kommer MC-kläderna vara ett hinder i din åkning.

Pluspoäng om du åker i skinnställ.

Allväders tror jag skulle vara utmärkt men jag röstar för att plocka ur skydden först. Glöm inte att plocka med dig ryggskyddet också.

Jag skulle vilja påstå att det kommer blir för stelt.
Dock beror det på hur bra dina MC-kläder sitter. Beroende på din åkstil, på skidorna vill säga, kan det störa en hel del. Är du bara en turistglidare bör det inte vara några som helst problem. Är du dock lite mer avancerad av dig i din åkning, dvs kör korrekta carvingsvängar m.m. kommer MC-kläderna vara ett hinder i din åkning.

Eller kör på riktigt klassiskt vis med telissvängar. Jag fixar iaf inte att knäa tillräckligt i MC-byxorna, som sitter perfekt för det de är till för.

/Anders

Eller kör på riktigt klassiskt vis med telissvängar. Jag fixar iaf inte att knäa tillräckligt i MC-byxorna, som sitter perfekt för det de är till för.

/Anders

Frihälsåkning med knäpuckar! :tummenupp
Som sagt kan det nog vara lite svårt att komma ned ordentligt. Jag tror inte på det iaf, även om det vore ganska schyst att slipa puckarna i en riktigt isig pist.

Kanske lite OT men jag har åkt skidor de sista fem-sex åren i mitt race ställ för segling och det har fungerat perfekt. Riktigt bra, så bra att jag inte ens funderat på att shoppa upp mig på "skidutstyrsel" ens en gång.
När alla material går mot plast/goretex liknande/ej fuktabsorberande så blir de ju multifunktionella. Inom vissa gränser.....

Japp! Kör bräda med mitt Lindstrand i flera år och med alla skydd.:tummenupp Fungerar fint. Men slits lite fortare. Sen blir det ca 1/2 priset gjemfört med ett Spider eller Phenix.

"Är du dock lite mer avancerad av dig i din åkning, dvs kör korrekta carvingsvängar m.m. kommer MC-kläderna vara ett hinder i din åkning." Nja va.. däremot om du ska hoppa bigjump och göra avancerade hopp alá Jon Olsson... då möjligtvis är kläderna för stela. Om vi snackar ett modernt textil mc ställ med inbyggda skydd.
"Korrekta carvingsvängar" går bra i ett torkat Halvarssonställ(skinn) från 82... ;-)

Ähh.... de é lugnt. Det är ju afterskin som är målet. Tight svart läder och customboots... Det kan inte bli fel. Du kommer göra succe hos det motsatta stönet... :tuttar

Skämtåsido, beror helt på ställets passform. De har ju membran dessutom. Ryggskyddet kan vara värt att fundera på om det inte är för stelt.

Ett utav mina g-tx ställ går säkert att använda. Får bara ta bort reklamen.

Håller med.. Afterskin gäller.. I backen gäller det väl bara att ta sig ner fortat möjligast dvs :störtlopp Alltså funkar skinnställ både i backen o på afterskin haha :banana

Jag kör skidor o bräda med mina dainese brallor, gortex, knäskydd och vadering i baken är riktigt gött att ha :D

Frankrike med UCPA

Hej jag var i Frankrike med UCPA, där träffade jag en kille som åkte med sina MC brallor, vet inte om han hade mc jackan upptill. Till vintern kommer jag själv att testa åka bräda i mina MC brallor. Brädåkning är något mer krävande så jag vet inte om de kommer vara för varma, men testa dem ska jag.

Hej jag var i Frankrike med UCPA, där träffade jag en kille som åkte med sina MC brallor, vet inte om han hade mc jackan upptill. Till vintern kommer jag själv att testa åka bräda i mina MC brallor. Brädåkning är något mer krävande så jag vet inte om de kommer vara för varma, men testa dem ska jag.

Är du allvarlig när du påstår att brädåkning är mer krävande!?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT