Skicka på pulverlack eller måla hemma?

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hej!

Har isär min Monster 620 motor och tänkte att när man ändå är där kan man ju måla om skiten... den ser ändå rätt tråkig ut.


Så frågan är....

Skicka iväg på pulverlack eller måla hemma med sprutpistol eller skakburk..

Är ingen proffsmålare men skulle lätt säga att jag är above average :blah:angel så kan absolut göras hemma.


MEN!!

Har inte tillgång till pulver... och eftersom motorn sprayas rätt så bra av framhjulet så kanske det är rätt väg att gå?

Vad hade ni gjort?
 
Motorblocket tycker jag att man kan måla med motorfärg med bra resultat. Själv gillar jag en silver/alu-färg som Autexperten säljer, tappade bortnamnet just nu, men ger bra täckning, håller bra, inga rinningar.

Kan piffa till sidokåpor med svart krymplack om man gillar det.:)

Cylindrarna finns det olika åsikter om dom ska målas eller ej om det är luftkylt(?), lite knepigare med hållbarheten men jag har kört högtempsfärg och det duger...

My 50 cents... :)
 
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?282177-Lackera-måla-fälgar-själv!&highlight=

Eller som de lärda säger:

"Du skola använda google sökmotor och skall således finna relevant information i de många trådar som äro skapade på detta forum"

Men nu handlar ju min fråga inte om fälgar som inte ser samma "blästring" som främre cylindern på en Monster motor gör.

Min fråga handla mer om ifall det kan vara värt och lägga pengarna på pulver än att göra det hemma med 2k spray.

I slutändan kommer även pulverlacken bli sönderblästrad..
 
Motorblocket tycker jag att man kan måla med motorfärg med bra resultat. Själv gillar jag en silver/alu-färg som Autexperten säljer, tappade bortnamnet just nu, men ger bra täckning, håller bra, inga rinningar.

Kan piffa till sidokåpor med svart krymplack om man gillar det.:)

Cylindrarna finns det olika åsikter om dom ska målas eller ej om det är luftkylt(?), lite knepigare med hållbarheten men jag har kört högtempsfärg och det duger...

My 50 cents... :)

TacK!

Ska kolla närmre på Autoexpertens utbud!

Tror jag kör hela motorn svart.

Idag är sidokåporna krymplackerade, välidgt nice faktiskt... men pallar inte värmen alltid.

Tack igen :D
 
TacK!

Ska kolla närmre på Autoexpertens utbud!

Tror jag kör hela motorn svart.

Idag är sidokåporna krymplackerade, välidgt nice faktiskt... men pallar inte värmen alltid.

Tack igen :D
Krymplack, fräckt!

Det kanske skulle bli snyggt på topp och cylinder på en gammal XT? Finns det som värmetåligt?

Googlebild:
krymplack.jpg
 
Last edited:
Krymplack, fräckt!

Det kanske skulle bli snyggt på topp och cylinder på en gammal XT? Finns det som värmetåligt?

Googlebild:

Tror inte att det håller. Jag använde motorfärg till blocket, högtempfärg till cylinder och topp + krymplack på sidokåpor om jag inte kommer ihåg fel...
 

Bifogat

  • IMG_20150323_215344.jpg
    IMG_20150323_215344.jpg
    859.3 KB · Visningar: 100
Tror inte att det håller. Jag använde motorfärg till blocket, högtempfärg till cylinder och topp + krymplack på sidokåpor om jag inte kommer ihåg fel...

min krymplack klara inte av temperaturen värst bra.

Har du haft problem med blästering från framhjulet på din hoj?
 
Tror inte att det håller. Jag använde motorfärg till blocket, högtempfärg till cylinder och topp + krymplack på sidokåpor om jag inte kommer ihåg fel...

Nä okej. Topp och cyl är redan målat med vanlig värmetålig, riktigt snyggt det med när det är nygjort. Men som krqkan undrar; hur tåligt är det mot grussprut?
 
Om man lackerar med värmetålig färg på burk till motorn, håller den för högtryckstvätt ?
 
Nä okej. Topp och cyl är redan målat med vanlig värmetålig, riktigt snyggt det med när det är nygjort. Men som krqkan undrar; hur tåligt är det mot grussprut?

Tror inte det är så lätt att få en lackad metallyta att tåla grussprut. Klart det tar stryk. Att pulverlackera ett motorblock verkar relativt omständigt så jag skulle välja mellan att låta det vara original eller våtlackera medveten om att det inte håller sig vackert för evigt. Men det är jag det, finns säkert fler åsikter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top