Skicka mc till USA?

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Hej!
Nu behöver jag någon som vet hur det funkar, vem man kan skicka med, billigt ska det självklart vara, från sverige till florida miami... hojen åker i delar. Vad ska man tänka på, hur tullar man, tullar inte?

skicka som "gift" sen vet jag inte hur de är med VV här hemma? antar att du måste skicka in reg skylten till VVmed regbeviset om att den har gått på export men de vet du nog redan.. sen behöver du inte bry dig om tullar osv de är motagaren som måste kolla hur de ligger till med sånt i US, tror DHL och sådana fraktfirmor är säkrast att skicka med.

Är det verkligen värt det? Med tanke på vad hojar kostar i USA...

ska du flytta dit? då går hojjen som flyttgods då ska du inte skruva isär den

Måste ju vara betydligt billigare att sälja hojen här i Sverige och köpa en ny i USA. Dels är hojar generellt billigare i USA, dollarn är billig och frakten dit lär väl kosta en slant?

Då slipper du dessutom att regga in den och strula med det. Fast det kanske är din YZ du ska ta med dig?

Nej jag ska inte flytta dit, förena nytta med nytta :D Har en farbror som bor där, när jag ändå är där tänkte jag rejsa lite.. hojarna är ruggit billiga, problemet är att jag inte har tillräckligt med stålar som jag kan ligga ute med. Sen är ju problemet när den ska säljas, om man ens lyckas sälja den innan man åker hem... DHL tar bara flygfrakt, 34.000:-!!! Man måste ju kunna skeppa med båt för en mindre peng??

Mrlind skrev:
2655460 Nej jag ska inte flytta dit, förena nytta med nytta :D Har en farbror som bor där, när jag ändå är där tänkte jag rejsa lite.. hojarna är ruggit billiga, problemet är att jag inte har tillräckligt med stålar som jag kan ligga ute med. Sen är ju problemet när den ska säljas, om man ens lyckas sälja den innan man åker hem... DHL tar bara flygfrakt, 34.000:-!!! Man måste ju kunna skeppa med båt för en mindre peng??

En YZ125 plockar du ner i tre resväskor som väger max 35kg styck. Sedan betalar du betalar du bara för överlast när du checkar in bagaget. Låt nån kompis bära en väska. Och när dom frågar så är det bara delar INTE en komplett hoj.

Hur du an gor for att fa over hojen fran swe till US, maste du spara bade pengar, tid och energi pa att kopa en annan i US...
Men men gor som du vill:tungan

Two stroke man skrev:
2655479 En YZ125 plockar du ner i tre resväskor som väger max 35kg styck. Sedan betalar du betalar du bara för överlast när du checkar in bagaget. Låt nån kompis bära en väska. Och när dom frågar så är det bara delar INTE en komplett hoj.

inte yz125, cbr1000

Mrlind skrev:
2655460 DHL tar bara flygfrakt, 34.000:-!!! Man måste ju kunna skeppa med båt för en mindre peng??

Ja du kan frakta en båt för en mindre peng. Då ligger en havsfrakt på, i runda slängar 40$ / cbm. En emballerad hoj e max 2-3 cbm så det blir billigt som sjutton det :) Tar ca 3 veckor att skeppa över den.

Du kan ringa och surra med med Nordtrafik. och kolla vad dom kan erbjuda och vad dom har för priser. Probbet e att Nordfrakt utgår från Göteborgs hamn.

Jag jobbar vägg i vägg med DFDS annars och kan lyssna med dom (hos dom har jag spexial-prix oxå). Kommer du själv att emballera hojen?

DFDS kan iaf garanterat fixa en helhetslösning åt dig från Stockholm.

Då e det bara att dumpa hojen hos mig i Frihamnen, Magasin 6, och sen be till gud. ;)

Edit: Info om DFDS Transport

Last edited:
RoLLER skrev:
2655521 Jag jobbar vägg i vägg med DFDS annars och kan lyssna med dom (hos dom har jag spexial-prix oxå). Kommer du själv att emballera hojen?

DFDS kan iaf garanterat fixa en helhetslösning åt dig från Stockholm.

Har du hört med dom, jag är lite intresserad

sist jag kollade (med rederifirmor typ maersk och liknande) var det ingen som ville ta emot mc från privatpersoner pga försäkringstekniska grejjer. Hittade till slut (10:e försöket) ett mindre bolag i Gtb som ville ha 16'000 kaj till kaj enkel biljett :näsblod

Ingel skrev:
2656935 Har du hört med dom, jag är lite intresserad

sist jag kollade (med rederifirmor typ maersk och liknande) var det ingen som ville ta emot mc från privatpersoner pga försäkringstekniska grejjer. Hittade till slut (10:e försöket) ett mindre bolag i Gtb som ville ha 16'000 kaj till kaj enkel biljett :näsblod

Jo det e så att dom ej kör personliga effekter. Men jag har kundnummer hos DFDS och e "känd" där och dessutom skickar med ett företag så det e coolt :)

Alex Lind har ett företag som tar emot också så saken skall vara biff. Jag har inte ett 100%'igt GO ännu. Jag behöver exakta måtten av Alex först.

Jag ska checka vidare med AL-ärendet. Hör av dig om du behöver hjälp.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon