Skeva skivor eller taskiga lager?

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Hur kan man enkelt avgöra om det är skivorna som är skeva, eller om det är dåliga lager?

Hur svårt är det att byta lager, jämfört med skivor?

Dr B.

Lyft hjulet från marken och ryck i det så känns lagerglapp tämligen direkt. Prova med att rycka i gaffeln också så du inte misstar det för styrlagerglapp. Lager är billigare men krångligare att byta. Skivor brukar bara vara skruvade i navet men lager är pressade på plats. Men egentligen är båda relativt lätta att byta.

Skeva skivor kan du oftast känna genom att känslan i handtaget blir markant bättre när du "pumpar" ett par tag under provkörning. Pulserar bromsen kan det vara så att skivorna är ojämnt tjocka, kan bli så vid överhettning. Hjullager brukar höras som ett malande ljud vid provkörning men förväxla inte ljudet med väsandet från kylhålen till skivorna.

Skivor är enkla att byta, men lagerna kan vara kluriga att byta som novis. Kolla priser på en verkstad, det kanske inte är så dyrt.

pilsner

När jag ställer hojen på depåställ (fram o bak) kan jag inte märka något direkt glapp i framhjulet. Jag har precis bytt skivor mot ett par billiga från skroten och tycker att de också är skeva.....

När jag nu har varit ute och kört så känner jag bara lite "ryck" i styret bromsar. Men kör man långsamt så kan man höra hur de slår mot beläggen.

Är det bara att byta till ett par nya skivor? eller ska man försöka byta lagren först?

Lager billigare. På bilar kan man skilja på lagerglapp och styrledsglapp genom att be nån trycka på bromsen. Kanske funkar även m flytande skiva. Känner man skillnad med och utan broms så kan det inte gärna vara styrlagret iaf, gissar
/u

Har haft samma problem som du, bytte till ett par skivor från skroten ("garanterat icke skeva" - Anonym skrothandlare) och inte blev det bättre. Tyckte att jag kunde inbilla mig ett litet glapp i framhjulet om jag ruckade på det så jag bytte hjullager men det blev ingen skillnad. Till slut köpte jag nya skivor (Premier, AddeMoto 1600 kr/st) och allt fungerade klockers.

Nuförtiden köper jag bara sånt från skroten som jag enkelt själv kan ta reda på om det fungerar/passar.

Tja, skrothandlare är ju kanske inte världens mest pålitliga släkte. Dumsnål som man är så kändes det inte riktigt rätt att lägga ner så mycket på ett par nya skivor.

Skönt att höra att någon annan också har samma erfarenheter. Man lär sig, om än sakta och smärtsamt.

/Dr B.

Om skivorna är skeva så får väl skroten ta tillbaks dom, svårare än så kan det ju inte gärna vara.
Men kolla först så att du inte har några föroreningar mellan skiva och hjulnav. Det måste vara ABSOLUT rent däremellan vid montering, annars får du problem.

Pilsner skrev:
Skeva skivor kan du oftast känna genom att känslan i handtaget blir markant bättre när du "pumpar" ett par tag under provkörning. Pulserar bromsen kan det vara så att skivorna är ojämnt tjocka, kan bli så vid överhettning. Hjullager brukar höras som ett malande ljud vid provkörning men förväxla inte ljudet med väsandet från kylhålen till skivorna.

Skivor är enkla att byta, men lagerna kan vara kluriga att byta som novis. Kolla priser på en verkstad, det kanske inte är så dyrt.

pilsner

Vi fick ju praktiska test av detta på Anderstorp förra året som du minns, med två besök i lekakulorna när bromsverkan plötsligt var försvunnen.....

Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil