Skeva bromsskivor ?

Makke

Kabelspikare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawa zx6-r -01 , en liten kinamini,
Har mätt upp mina bromsskivor med mikrometer mätklocka, iaf så slog dom mellan 0,05-0,06mm som mest...

Har problem med skakningar i styret vid inbromsning från lite högre hastigheter..

Hur mkt tolerans får man ha som mest på skivor ?

Kan det vara nåt annat ?? :va

Förslag mottages tacksamt...

Mvh Markus

Det låte mkt men det bästs är ju såklart att kolla i verkstadsmanualen för att se vad tillverkaren tillåter.

Dåliga och/eller feljusterade styrlager, felmonterad övre styrkrona och sliten gaffel kan också orsaka sådana problem.

Dåliga och/eller feljusterade styrlager, felmonterad övre styrkrona och sliten gaffel kan också orsaka sådana problem.

Styrlager glapp skall kollas upp...mkt intressant tips :tummenupp

Hojen har gått 2000mil , gubbkörd så styrkrona och sliten gaffel tror jag ej men man vet ju aldrig...

5-6 hundradelar är inga som helst probem, kolla så inte framdäcket är slut eller dåligt slitet det kan ge (o)lustiga vibrationer vid inbromsning.
Mät även så skivorna har samma tjocklek över hela.

Framhjulslager?
Styrlager?
Klumpar i bromsvätskan?

/Fredde - "...du ger mig bra vibbrationer..."

Eftersom det är fullflytande skivor på hojar så är det svårt att mäta upp skevheten på skivorna exakt. Det enklaste är ju att bytalåna skivor med nån å testa. Men kommer du inte åt skivor att testa med så finns det en enkel lösning. Ta bort vänstra skivan, och sätt en träkloss mellan beläggen i oket (jävligt viktigt, annars trycker du ut kolvarna och det är inget kul...), sen tar du en provrunda. Försvann problemet? Då va den skivan kass. Om inte, gör samma sak på andra sidan. Nu kan ju iofs bägge skivorna vara dåliga, men förändras vibrationerna så skulle jag iaf sätta en slant på skivorna!
Du kan även låta skivorna sitta kvar, och ta bort oken, det svåra är väl bara att sätta fast dom på något vettigt sätt. Men fortfarande måste du ha en träbit mellan beläggen! Eller något annat hårt, lika tjockt som en skiva ungefär.

Eftersom det är fullflytande skivor på hojar så är det svårt att mäta upp skevheten på skivorna exakt. Det enklaste är ju att bytalåna skivor med nån å testa. Men kommer du inte åt skivor att testa med så finns det en enkel lösning. Ta bort vänstra skivan, och sätt en träkloss mellan beläggen i oket (jävligt viktigt, annars trycker du ut kolvarna och det är inget kul...), sen tar du en provrunda. Försvann problemet? Då va den skivan kass. Om inte, gör samma sak på andra sidan. Nu kan ju iofs bägge skivorna vara dåliga, men förändras vibrationerna så skulle jag iaf sätta en slant på skivorna!
Du kan även låta skivorna sitta kvar, och ta bort oken, det svåra är väl bara att sätta fast dom på något vettigt sätt. Men fortfarande måste du ha en träbit mellan beläggen! Eller något annat hårt, lika tjockt som en skiva ungefär.

Buntband is teh shit! :tummenupp

Hade det problemet på min förra kawa. men när jag bytte däck så försvann det. kanske berodde det på de nya däcken eller att nåt låg fel och vid bytet så monterades det rätt eller föll på plats.

Hade det problemet på min förra kawa. men när jag bytte däck så försvann det. kanske berodde det på de nya däcken eller att nåt låg fel och vid bytet så monterades det rätt eller föll på plats.

Håller också en slant på däcket. 5-6 hundradelar kan man nog mäta upp på vilken ny skiva som helst.
Man kan kanske prova att dra åt lite vid styrlagret bara för att se om det blir någon ändring.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti