Skellefteå - Assen t.o.r,

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Skellefteå - Assen t.o.r. :

Jag (Nicke) och Peter (drzpeppe) beslöt oss för att göra slag i saken och åka ner till Assen för att uppleva MotoGP "live". Spännande att se på TV men inget kan slå att vara på plats när loppen körs tänkte vi.

Beställde sittplatsbiljetter på assen-tt:s hemsida via ett formulär och fick ett bekräftelsebrev med ett bokningsnummer efter några dagar. Efter ytterligare någon vecka så mailade jag tillbaka och frågade hur betalningen/biljettutlämningen skulle ske, då inga instruktioner givits i det av dem sända mailet.
De svarade att alla instruktioner skulle komma i ett brev hem till mig så småningom. Efter ytterligare ett par veckor så började jag bli lite orolig över att något gått fel och frågade om de verkligen hade skickat något brev eller om det kommit bort i posthanteringen. Svaret blev att biljetterna var slutsålda(!?). Konstigt, när man fått ett reservationsnummer och skriftligt löfte om att få biljetterna hemsända...

Nåja, det blev till att beställa från gpticketshop istället. Något dyrare men betydligt seriösare företag skulle det visa sig. Några dagar senare hade jag biljetterna i handen och kunde pusta ut, då det bara var ett fåtal dagar innan vi skulle åka.

Resan ner startade vi på onsdagen (21/6) efter jobbet (slutade rätt tidigt den dagen, strax efter lunch).
Den ursprungliga tanken hade varit att köra hoj ner, men av någon outgrundlig :rolleyes: anledning hade en viss skepsis infunnit sig från min sida, så det fick bli bil istället.

2 resdagar ner och sedan 2 dagar på plats för att sedan återvända hem hade vi planerat.

Vi övernattade i Nynäshamntrakterna där Peter har växt upp och körde några riktigt skojiga vägsträckor i de trakterna dagen efter. 2:a resdagen flöt på bra. Hamnade i Gasselte ungefär vid planerad tid på kvällen, (mycket tack vara GPS:en). Väl framme kunde jag nöjt konstatera att Peter hade hittat ett kanonboende på nätet.

Fredagen ägnade vi åt lite sightseeing i staden Assen där vi fick se ett par fightade VMAX:ar (VMX1200).
Vi åkte även och kollade på tidkvalificeringen. Peter kom på mig med att ha ett fånigt smile på mina läppar när motoGP-hojarna svischade förbi. Fränt ljud fån dessa hojar är ett "understatement".
Vi vandrade runt hela banan för att se hur de olika bansektionerna tedde sig. Det kändes för övrigt rätt ordentligt i benen dagen efter (prova gå några kilometer i grässlänt så får ni se...).

Lördag var den stora dagen med race i fem klasser; 125cc, 250cc, motoGP (990cc), sidovagnar och 250-EM.
Givetvis var motoGP höjdpunkten då man följer den klassen intensivast, men de andra klasserna gick inte av för hackor heller. Skoj att se riktig racing på den absolut högsta nivån i verkligheten.

Åkte hemåt på söndagsmorgonen och kom hem på måndagkvällen.
426 mil blev ressträckan totalt. Var nog en god idé att ta bilen istället för hojarna, annars hade man nog inte kunnat sitta ordentligt :arsele på en vecka eller så... ;)

Lite bilder i varierande (usel) kvalitet.
Kommer ev. att lägga ut bilder från systemkameran när jag framkallat och skannat in dem.
Tillsvidare hänvisar jag till dessa trådar med eminenta bilder:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125612

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125632

Bifogat

• figher1.jpg
    figher1.jpg
    91.7 KB · Visningar: 75
  • figher2.jpg
    figher2.jpg
    108.6 KB · Visningar: 84
  • figher3.jpg
    figher3.jpg
    115 KB · Visningar: 80
  • figher4.jpg
    figher4.jpg
    73.5 KB · Visningar: 82
Lite bilder från racet (fotat med liten kompaktdigitalkamera från långt avstånd) - bättre kommer förhoppningsvis så småningom.

Bifogat

• checa.jpg
    checa.jpg
    101.8 KB · Visningar: 81
  • bakhjulet.jpg
    bakhjulet.jpg
    93.9 KB · Visningar: 79
  • hopkins.jpg
    hopkins.jpg
    100.8 KB · Visningar: 85
  • mopperace.jpg
    mopperace.jpg
    67.1 KB · Visningar: 85
  • edwards.jpg
    edwards.jpg
    79.2 KB · Visningar: 76
  • biljetter.jpg
    biljetter.jpg
    80.9 KB · Visningar: 94
Last edited:
Häftig grej. Jag och min pappa har haft planer på att åka ner dit och se, de har dock inte blivigt av. Kanske nästa år....

Vilken drömresa. Skulle va kul att åka på GP någon gång.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back