Skatteparadis, finns dem?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu är det så här att jag och en kompis hade ett samtal om detta nyligen och han vill veta hur man gör för att hitta just ett sådant och skaffa sig behörighet till det. Det är inga olagligheter inblandat så vitt jag känner den människan, mest för att dölja sina egendomar för övrig släkt kanske?
Jag skulle köpa en bok om just detta fenomen med skatteparadis men sen fick jag bråttom och hann aldrig köpa boken.
Men här på forumet måste det väl finnas folk som kan sånt här? Och nu vill jag inte ha en massa oseriösa svar tack då jag lovade att kolla upp lite angående detta då han är en sån som inte har suttit en minut framför datorn.

Och att det finns lagliga kryphål angående detta är väl inget nytt, sen om det är moraliskt är en annan femma.
Berätta gärna ingående om hur det fungerar eller tipsa om bra information. Boken har jag redan glömt namnet på :(
Och hur gör man om man vinner tex 4 miljoner och vill slippa undan skatten på dessa? Går det att undkomma det på laglig väg? Och nej, hade jag vunnit något liknande så hade jag omgående kontaktat jurist i ämnet men det känns opassande i detta fallet.

Dee_cati skrev:
Nu är det så här att jag och en kompis hade ett samtal om detta nyligen och han vill veta hur man gör för att hitta just ett sådant och skaffa sig behörighet till det. Det är inga olagligheter inblandat så vitt jag känner den människan, mest för att dölja sina egendomar för övrig släkt kanske?
Jag skulle köpa en bok om just detta fenomen med skatteparadis men sen fick jag bråttom och hann aldrig köpa boken.
Men här på forumet måste det väl finnas folk som kan sånt här? Och nu vill jag inte ha en massa oseriösa svar tack då jag lovade att kolla upp lite angående detta då han är en sån som inte har suttit en minut framför datorn.

Och att det finns lagliga kryphål angående detta är väl inget nytt, sen om det är moraliskt är en annan femma.
Berätta gärna ingående om hur det fungerar eller tipsa om bra information. Boken har jag redan glömt namnet på :(
Och hur gör man om man vinner tex 4 miljoner och vill slippa undan skatten på dessa? Går det att undkomma det på laglig väg? Och nej, hade jag vunnit något liknande så hade jag omgående kontaktat jurist i ämnet men det känns opassande i detta fallet.

Flytta till Cypern?

Om han bor kvar i Sverige är det olagligt fast kan vara svårt för RSV att hitta. Däremot finns det ställen med låg skatt, Isle of Man tex.

Yupp, olagligt att inte redovisa sina tillgångar men kan som sagt vara svårt att upptäcka så länge man är lite smart. Man köper tex inte en bil på sitt cayman island kort för då frågar RSV vart pengarna kommer ifrån.
Jag vet även att det har blivit lite svårare, förr kunde man skaffa konton i tex schweiz men det går inte längre, eller? En vän till mig gjorde det för många år sedan och de ställde inte en fråga, fick öppna konto helt anonymt
På cayman islands som nu är ett av de vanligare skatteparadisen så ligger det tex över 600 banker, det kan man sätta i perspektiv till att öarna endast har drygt 40.000 invånare.

Kanske inte mkt till hjälp men det jag VET är att blir du lottomiljonär så behöver du inte betala skatt på pengarna. Så länge det räknas som lotteri.

Den som söker han finner : http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_haven

Last edited:
Pernell skrev:
Yupp, olagligt att inte redovisa sina tillgångar men kan som sagt vara svårt att upptäcka så länge man är lite smart. Man köper tex inte en bil på sitt cayman island kort för då frågar RSV vart pengarna kommer ifrån.
Jag vet även att det har blivit lite svårare, förr kunde man skaffa konton i tex schweiz men det går inte längre, eller? En vän till mig gjorde det för många år sedan och de ställde inte en fråga, fick öppna konto helt anonymt
På cayman islands som nu är ett av de vanligare skatteparadisen så ligger det tex över 600 banker, det kan man sätta i perspektiv till att öarna endast har drygt 40.000 invånare.

Kanske inte mkt till hjälp men det jag VET är att blir du lottomiljonär så behöver du inte betala skatt på pengarna. Så länge det räknas som lotteri.

Den som söker han finner : http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_haven

Tack för den länken, den beksrev det hela rätt bra.
Men om du vinner några miljoner så är du lik förbannat skyldig att betala förmögenhetsskatt. Visst, man kan investera osv men någon gång måste du ändå dela med dig till svenska staten. Om man då vill kunna spendera pengarna utan att de kan göra något så skulle jag iaf skratta högt av glädje.
Men nog om miljonvinster, det är inte det som är intressant.
Så man kan ha ett "visakort" kopplat till sitt cayman-konto? Jag vet att syrran blev erbjuden något liknande när hon blev medlurad på något sånt där "pyramid-spel" typ se7en, då fick man ett konto utomlands för att slippa betala skatt och för att se7en skulle få slippa betala arbetsgivaravgifter antar jag.

Dee_cati skrev:
Tack för den länken, den beksrev det hela rätt bra.
Men om du vinner några ---bla.bla.bla.---, då fick man ett konto utomlands för att slippa betala skatt och för att se7en skulle få slippa betala arbetsgivaravgifter antar jag.
Med tanke på din signatur så kan du ju betala skatt eftersom du har pengar över hela tiden. :hihi

Dee_cati skrev:
Så man kan ha ett "visakort" kopplat till sitt cayman-konto? Jag vet att syrran blev erbjuden något liknande när hon blev medlurad på något sånt där "pyramid-spel" typ se7en, då fick man ett konto utomlands för att slippa betala skatt och för att se7en skulle få slippa betala arbetsgivaravgifter antar jag.

Det kan man ha. Man kan också skapa stiftelser utomlands som äger egendom i Sverige. Men allt det där bygger på att man har så mycket pengar att man klarar av en skatterevision utan att hamna på backen.

Ett annat sätt är att bilda ett bolag i utlandet, då blir anonymiteten större (Visa't kopplat till bolag ist för dig). Det är dessutom lagligt att överföra exempelvis sitt ägande i ett svenskt bolag till ett bolag som ligger i utlandet (dock inte till nollvärde, så du kan ev. åka på lite skatt). Googla lite på Skype's grundare så kan du nog få fram ett och annat intressant.

Är inte så insatt i frågan, men det är iaf så som jag har fått det förklarat för mig av en revisor.

Tror man ska ha lite mer snurr på pengarna om man ska hålla på med detta. Lär knappast vara värt besväret om man ska plocka ut under miljonen per år

Gustav O skrev:
Med tanke på din signatur så kan du ju betala skatt eftersom du har pengar över hela tiden. :hihi

Det är ju när man INTE betalar skatt som man får mycket pengar över :hihi
Skämt åsido så är det inte mig det gäller, helt seriöst.

WestW, det är givetvis pengar som överskrider miljonen som är intressant då du endast betalar förmögenhetsskatt på allt över 1,2mille per hushåll eller hur det nu var.
Men samtidigt, det finns ju de som håller på med mindre pengar än detta och fifflar undan men när de gör det kanske det är totalt olagligt mao?

i_fieL_good, tack för tipset!
En av mina egna funderingar är ju att tex starta ett bolag på något liknande ställe och sedan köra internethandel via det bolaget. Det måste väl gå att ordna? Jag menar, slippa betala skatt på det man säljer osv och sen ge fan i att plocka ut pengarna och redovisa här i sverige? Om jag på något vis kanske kan investera dem i samma land där kontot befinner sig, tex i fastighet eller liknande? Kan ju vara schysst att ha en sommarstuga i ett skatteparadis :gnissla

Dee_cati skrev:
WestW, det är givetvis pengar som överskrider miljonen som är intressant då du endast betalar förmögenhetsskatt på allt över 1,2mille per hushåll eller hur det nu var.
Men samtidigt, det finns ju de som håller på med mindre pengar än detta och fifflar undan men när de gör det kanske det är totalt olagligt mao?

Skall man köra ett seriöst race med offshorejuridiska personer kräver det att man uppfyller bokföringskraven i de skattevänliga länder man använder sig av, vilket innebär kostnader för advokater och revisorer bland annat. Kostnaden för detta landar så pass högt att det krävs tiotals miljoner för att nå ett nollsummespel gentemot förmögenhetsskatten. Och det är ändå olagligt om man är skriven i Sverige.

Det är så illa alltså? Så för "småfifflare" som kanske vill stuva undan en eller två miljoner är detta inget alternativ? Jag tycker man hör en massa om sådant hela tiden men det kanske bara är rent olagliga prylar isåfall :(

En annan fråga då: Om jag har ett bankfack, måste jag redovisa vad som finns där i? Får man ha kontanter i bankfacket eller värdeföremål utan att uppge detta för banken?

Dee_cati skrev:
i_fieL_good, tack för tipset!
En av mina egna funderingar är ju att tex starta ett bolag på något liknande ställe och sedan köra internethandel via det bolaget. Det måste väl gå att ordna? Jag menar, slippa betala skatt på det man säljer osv och sen ge fan i att plocka ut pengarna och redovisa här i sverige? Om jag på något vis kanske kan investera dem i samma land där kontot befinner sig, tex i fastighet eller liknande? Kan ju vara schysst att ha en sommarstuga i ett skatteparadis :gnissla

Det borde inte vara några problem som jag ser det. Jag vet att på exempelvis Svalbard ligger det många e-handelsbolag, eftersom dom har lägre skatt där jämfört med resten av Norge.

sweborn skrev:
Och det är ändå olagligt om man är skriven i Sverige.

Hmmm.... Jag tror du har fel där. Om jag säljer mina aktier i ett svenskt AB till ett bolag som är registrerat i utlandet, så finns det inget olagligt i det. Och jag som svensk får även äga aktier i utländska bolag, i synnerhet som den svenska staten inte kan kolla vem som är ägare av det utländska bolaget. Ett alternativ är ju att bilda en fond som kontrollerar ägandet. Se Stenbecksfären och IKEA. Visst, det kanske är överkurs om det svenska bolaget inte är så stort, men den dag man ser att bolaget kommer bli stort & mycket lönsamt, då är det nog helt klart värt att kolla närmare på. I synnerhet den dag som bolaget skall säljas, eftersom du annars betalar sociala och hela skiten på din vinst, istället för att bara betala normala 30% som du gör på all annan inkomst av kapital. Fast om ditt utländska bolag istället kontrollerar ägandet, och det är det utländska bolaget som säljer, så slipper du skatten helt, eftersom bolaget då sitter på kapitalet. Visserligen kan man göra så även i Sverige, men då riskerar du åka på beskattning iaf, se Lex-Uggla (beskattning på överlikviditet, helt sjukt!).

Jag är dock som sagt ingen expert på detta, så jag kan helt klart ha fel på någon av ovanstående punkter. Men fråga mig om några år istället, då har jag förhoppningsvis örnkoll på detta
:D

*/ ?>
Back