Skatte-/deklarationsfunderingar.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu ska visst skatten börja betalas ut för den som deklarerat via Internet, SMS och telefon. Det är bra.

Jag e-deklarerade i vanlig ordning i god tid och gjorde vissa avdrag för tjänsteresor. Beloppet är/var rätt högt, men stämmer helt överens med vad som är adekvat i frågan. Detta kanske dock inte skatteverket tycker, och viss risk för granskning finns säkerligen. Det kan även finnas risk för vissa meningsskiljaktigheter gällande tjänsteresor vs. resor till och från arbetet...

Så, min fråga är; hur tillkännages skatteverkets granskning? Enbart per brevkorrespondens, eller har de blivit såpass nymodiga och informationsfrodiga att kommunikation även kan föras via mail eller telefon?

Hur lång tidsfördröjning för utbetalning kan man räkna med om man bli granskad?

Om Skatteverket skulle ha några synpunkter på dina yrkade avdrag kommer du att få en förfrågan där du ombedes inkomma med uppgifter som styrker det av dig yrkade avdraget, alternativt så får du dina pengar till midsommar men med avslag på dina yrkade avdrag.

Detta förfarande kallas direktbeslut och du kommer ej att få några besked förutom det som står på slutskattsedeln.

Du kan även ringa upp skatteverket och kolla hur det ligger till med din deklaration.

Izah

Jag gillar inte reseavdraget, pga det är så mkt fusk med det. Vi som inte gör några avrdag är också de som är med och betalar era reseavdrag. Väljer man att bo så långt från jobbet får man kanske ta smällen. Det ska finnas reseavdrag men inte så högt som nu. Vissa verkar se det som ett riktigt klirr i kassan som det är nu.

Nejdu, man går ändå back på att bo långt från jobbet oavsett om man får göra avdrag med 18kr per mil på skatten.

Väljer man att bo så långt från jobbet får man kanske ta smällen.
Inte alltid lätt att 'välja' var man ska jobba kontra var man bor. Speciellt inte när man är/var nyexad ingenjör.

Efter mitt arbetsbyte i januari i år gick jag från ~4000kr i transportkostnader till och från jobbet, till 310kr. Inga reseavdrag för mig nästa år...

Om Skatteverket skulle ha några synpunkter på dina yrkade avdrag kommer du att få en förfrågan där du ombedes inkomma med uppgifter som styrker det av dig yrkade avdraget, alternativt så får du dina pengar till midsommar men med avslag på dina yrkade avdrag.

Detta förfarande kallas direktbeslut och du kommer ej att få några besked förutom det som står på slutskattsedeln.

Du kan även ringa upp skatteverket och kolla hur det ligger till med din deklaration.

Izah
Tack! Snabbare svar här än hos SKV. :tummenupp

Last edited:
Inte alltid lätt att 'välja' var man ska jobba kontra var man bor. Speciellt inte när man är/var nyexad ingenjör.

Efter mitt arbetsbyte i januari i år gick jag från ~4000kr i transportkostnader till och från jobbet, till 310kr. Inga reseavdrag för mig nästa år...

Tack! Snabbare svar här än hos SKV. :tummenupp

Du har PM.

Jag gillar inte reseavdraget, pga det är så mkt fusk med det. Vi som inte gör några avrdag är också de som är med och betalar era reseavdrag. Väljer man att bo så långt från jobbet får man kanske ta smällen. Det ska finnas reseavdrag men inte så högt som nu. Vissa verkar se det som ett riktigt klirr i kassan som det är nu.

Är du seriös :3freak

Såg att du var stockholmare men jag vettefan om det är en ursäkt i sammanhanget...

Hur tänkte du nu?

Avdrag gör man för utgifter man faktiskt haft för att komma till och från jobbet. Hur kan det ge klirr i kassan?

Stockholmare................ :rolleyes:

Om man inte vet vad man pratar om kanske man inte ska vara så snabb med att uttala sig?

Aaah!
Loggade precis in på internetbanken för att njuta av mina pengar men.. Inga skattepengar!:(

Har antagligen fuckat upp något med vilket konto jag har angett hos dom! For HILVEDE!

Vad gör jag? Hur gör jag? Buhuhuu!:(

Aaah!
Loggade precis in på internetbanken för att njuta av mina pengar men.. Inga skattepengar!:(

Har antagligen fuckat upp något med vilket konto jag har angett hos dom! For HILVEDE!

Vad gör jag? Hur gör jag? Buhuhuu!:(

Var precis inne på Skatteverkets sida och såg att jag har ett beslutsdatum 20080601 och att pengarna brukar finnas på angivet konto inom 3 bankdagar! Så idag är väl förstqa dagen man kan kika efter pengar :)

Jiss! Utbetalat 1a juni. Nu är frågan vilken skum bank som Skatteverket har som vill ta ränta på mina pengar istället för att föra över dem direkt till mitt konto...

Skatteverket har ingen skum bank, all ränta tillgodogörs varje skattskyldig.

Nejnej.. Dom har ingen skum bank alls... Det är skatteverket som är dom skumma...
:inserprecisattjagkommerblispecialgranskadefterdetuttalandet... :D

Men du var ju tydligen det. Om tre samåker och alla gör avdrag t.ex. Och varför ska man inte ha några resekostnader bara för att man bor tio mil från jobbet medan jag som har två mil ska betala varenda cl bensin?

Stockholmare................ :rolleyes:

Om man inte vet vad man pratar om kanske man inte ska vara så snabb med att uttala sig?

Men du var ju tydligen det. Om tre samåker och alla gör avdrag t.ex. Och varför ska man inte ha några resekostnader bara för att man bor tio mil från jobbet medan jag som har två mil ska betala varenda cl bensin?

Klart du har resekostnader fast du bor 10 mil från jobbet och får reseavdrag, du har ju fortfarande en gräns och under gränsen betalar du själv. Är det inte heller så att du måste spara en hel del tid på att ta bilen också?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon