Skatt på nya bilar?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Vad är egentligen tanken med fordonsskatt på nya bilar? Antar att planen är att straffa ut alla former av fossildrivna fordon så alla ska tvingas köra eldrivet...
Hade lite funderingar på att byta upp mig några årsmodeller, men efter att ha kollat upp skatten tror jag att jag avstår.
Min nuvarande Citroën Cactus från 2018 kostar 536:- /år i skatt. Skulle jag köpa en motsvarande C4 2021 skulle jag få betala 5036:-/år för bensinaren och 5400:-/år för en diesel. Helt j--la orimligt!
Jag kan inte tänka mig att nybilsförsäljningen kommer slå några rekord i år.
 
Skatten är en struntsumma i totalen på att ha en bil. Tanken är att få folk att välja bilar som är mer energisnåla.
 
Bonus malus-skatterna gäller bara de tre första åren, sen är det vanliga skatter som gäller, så det blir "billigare" med äldre bilar med förbränningsmotorer. Antagligen är det bilbranschen som har lobbat för det för att inte döda begagnatmarknaden. Nya bilar verkar ju leasas, och då försvinner skatten i avgiften, men det blir mer påtagligt när man äger bilen själv.
 
Bonus malus-skatterna gäller bara de tre första åren, sen är det vanliga skatter som gäller, så det blir "billigare" med äldre bilar med förbränningsmotorer. Antagligen är det bilbranschen som har lobbat för det för att inte döda begagnatmarknaden. Nya bilar verkar ju leasas, och då försvinner skatten i avgiften, men det blir mer påtagligt när man äger bilen själv.
Är det så det funkar? Tack för info!
Då får jag tänka om när det gäller att byta bil. Har inget intresse av att leasa, och ännu mindre intresse av att betala 5000:-/är som jag inte får något för...
 
Är det så det funkar? Tack för info!
Då får jag tänka om när det gäller att byta bil. Har inget intresse av att leasa, och ännu mindre intresse av att betala 5000:-/är som jag inte får något för...
Läs under Generella förändringar här: https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus

Dom har också infört extra straffskatter på dieselbilar, dom enda förbränningsfordon som går att köra helt fossilfritt, och som inte kräver stora mängder tungmetaller/har stora brandfarliga batterier :dummer
 
Bonus malus-skatterna gäller bara de tre första åren, sen är det vanliga skatter som gäller, så det blir "billigare" med äldre bilar med förbränningsmotorer. Antagligen är det bilbranschen som har lobbat för det för att inte döda begagnatmarknaden. Nya bilar verkar ju leasas, och då försvinner skatten i avgiften, men det blir mer påtagligt när man äger bilen själv.
Men vid privatleasing betalas fordonsskatten av den som leasar bilen, åtminstone vad jag sett. Annonser och den föräldrarna leasade. Kanske inte i alla avtal? 580 kr/år i deras fall.
Förmånsbilar vet jag inte men vet en som sänkte sina månadskostnader rejält med att byta från V90, (med hyfsat låg skatt), till Tesla model 3 och tydligen utgjorde skatten en inte obetydlig del av sänkningen. Nånstans tas den ut men jag hänger inte riktigt med när han drar deras bilpolicy.
 
På förmånsbilar läggs den förhöjda skatten på förmånsvärdet så att den som har bilen ska märka att man valt en smutsig bil.
 
På förmånsbilar läggs den förhöjda skatten på förmånsvärdet så att den som har bilen ska märka att man valt en smutsig bil.
Förklarar, iaf till en del, hur den i inköp dyrare Teslan blir billigare. Därtill egna stolpar. Utgår elbilspremie/subvention även för förmånsbil? Borde ytterligare sänka månadskostnad.
 
Förklarar, iaf till en del, hur den i inköp dyrare Teslan blir billigare. Därtill egna stolpar. Utgår elbilspremie/subvention även för förmånsbil? Borde ytterligare sänka månadskostnad.
Än så länge får företaget subventioner för miljöbilar och de har ett reducerat förmånsvärde jämfört med "smutsigare" bilar för samma pris.
Jag jämförde min laddhybrid MB C300e med en motsvarande C200d och för företaget blir det knappt en tusenlapp billigare per månad att jag har en bil som kostade 70 kkr mer på prislappen. För mig är skillnaden större än så plus att jag förbrukar runt 0,3 liter bensin per mil.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top