Skarva rör och slang med olika mått

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
I mitt lätt försenade (bara ett år ungeför) termostatbygge har jag problem med dragning av slangar och rör mellan topp, termostat och kylare, främst vad gäller den nedre cylindern, den övre ser ut att bli en promenad i parken. För att få till dragningen för den nedre har jag kommit fram till att det lättaste troligtvis är att bocka kopparrör med ytterdiameter 15 mm. Problemet är att slangen som ska användas för att skarva till topp, termostat och kylare är 19 mm invändigt. Hur göra för att få ihop dem?
 
Kopparhylsor i olika dimensioner har vilken VVS-montör som helst. Köp en passande 19 mm hylsa , plocka fram gasolflaska o silverlod o löd ihop med ditt 15 mm rör.....
 
åk till en vvs firma köp en över gång 15-18 och dina problem är lösta
 
:ajjabajja :ajjabajja
Koppar rör på en kaksitaktiräjser
shame on you
Ryck upp dig self å bygg nu porriga Alu-rör
bocka kona passa ihop sen vetsa lite

:lol
Johan
 
RTR skrev:
Menar du att man kan pressa ut ändarna till önskad sorlek? Vad anänder man för verktyg till det?

Jo, kopparrör är väl inte riktigt fältmässigt (som Nyteknik skulle säga) på en racer. Dock råkar kopparrör vara lätttillgängligt och billigt. Metallvaruhuset råkar i o f s ha 15 mm alurör men då kvarstår det där med att skarva ihop det med slangen.

memories skrev:
åk till en vvs firma köp en över gång 15-18 och dina problem är lösta
Jag har bara sett 15-22 i de kataloger jag har bläddrat i och tänkte att det kanse är standard. Om det finns 18 så är ju skaen såklart biff. Dags att ringa till en VVS-firma.
 
Hittade koningsverktyg på älsklingsaffären. Se här! Men vad är dessa mått (3/16", 1/4", 5/16", 3/8" och 1/2". ) i mm?
 
Jag skulle inte heller använda kopparrör i kylsystemet. Partiklar släpper från kopparrören och bildar galvaniska element i kylare och cylindrar. Vet inte hur snabbt det fräter, men jag skulle inte använda det oavsett korrosionshastighet.
 
Finns det någon här som jobbat med koningsverktyg och kan berätta lite om dem? Vad blir resultatet, blir det bara som en tratt längs ut på röret eller kan man trycka i konen en bit i röret så att man får en centimeter på rörändan med den nya diametern? Om man bara får en tratt på rörändan så finns väl risken att slangen skadas när man drar åt med slangklämman? Biltemasatserna verkar vara i minsta laget. Som jag förstår det är den största storleken 1/2 = 12,7 mm. Rätt? Eftersom alurören är 1,5 mm tjocka skulle jag behöva trycka ut den invändiga diametern från 12 till cirka 15-16 mm.
 
Teddy skrev:
Finns det någon här som jobbat med koningsverktyg och kan berätta lite om dem? Vad blir resultatet, blir det bara som en tratt längs ut på röret eller kan man trycka i konen en bit i röret så att man får en centimeter på rörändan med den nya diametern? Om man bara får en tratt på rörändan så finns väl risken att slangen skadas när man drar åt med slangklämman? Biltemasatserna verkar vara i minsta laget. Som jag förstår det är den största storleken 1/2 = 12,7 mm. Rätt? Eftersom alurören är 1,5 mm tjocka skulle jag behöva trycka ut den invändiga diametern från 12 till cirka 15-16 mm.

Har du bra verktyg kan du öka diametern över så lång bit du tycker är lagom, men de flesta billiga verktyg ger just bara en kona för att du sedan ska löda på nästa rör...

Man kan svarva en hylsa och svetsa på.

En enkel och billig tattarmetod (fältmetod) är att skaffa lite vanlig slang i lagom dimension, klippa till 2cm och sätta rätta slangen över denna slang.
 
Teddy skrev:
Finns det någon här som jobbat med koningsverktyg och kan berätta lite om dem? Vad blir resultatet, blir det bara som en tratt längs ut på röret eller kan man trycka i konen en bit i röret så att man får en centimeter på rörändan med den nya diametern? Om man bara får en tratt på rörändan så finns väl risken att slangen skadas när man drar åt med slangklämman? Biltemasatserna verkar vara i minsta laget. Som jag förstår det är den största storleken 1/2 = 12,7 mm. Rätt? Eftersom alurören är 1,5 mm tjocka skulle jag behöva trycka ut den invändiga diametern från 12 till cirka 15-16 mm.


Snacka med någon lokal vvs:are, numera använder dom sej av något som ser ut som ett krimpningsverktyg samt skarvhylsor när dom skarvar koppar rör, vill minnas att man även med dessa kan gå upp/ner i diameter.
 
Rolle Rotax skrev:
Har du bra verktyg kan du öka diametern över så lång bit du tycker är lagom, men de flesta billiga verktyg ger just bara en kona för att du sedan ska löda på nästa rör...

Man kan svarva en hylsa och svetsa på.

En enkel och billig tattarmetod (fältmetod) är att skaffa lite vanlig slang i lagom dimension, klippa till 2cm och sätta rätta slangen över denna slang.
Jo, jag tänkte först köra den enkla modellen med att sätta en slang av lagom dimension över ett 15 mm rör. En slang med 15 mm innerdiameter som är två mm tjock skulle vara perfekt men någon sådan har jag inte kunnat finna.

Vad är "ett bra verktyg"? Vad tror du om koningsverktygsatsen från Biltema som jag länkade till i ett tidigare inlägg, är den tillräckligt bra? Stämmer min beräkning angående dimensionen på 1/2 att den är 12,7 mm och därmed inte räcker?

Jag har sett att det finns verktyg för att löda skarvhylsor till koppar men Bearing's inlägg påminde mig om att koppar + vatten + alu = dåligt. Alu går väl inte att löda utan måste väl svetsas?
 
Nåja du får väl komma ut å hämta den här då
om den duger :D
 

Bifogat

  • nippel.jpg
    nippel.jpg
    113.8 KB · Visningar: 217
andersson turbo skrev:
Nåja du får väl komma ut å hämta den här då
om den duger :D
Åh, vad är det där? Låt mig gissa, en hylsa med lagom dimensioner? Du har PM...snart.
 
Teddy skrev:
Jo, jag tänkte först köra den enkla modellen med att sätta en slang av lagom dimension över ett 15 mm rör. En slang med 15 mm innerdiameter som är två mm tjock skulle vara perfekt men någon sådan har jag inte kunnat finna.

Vad är "ett bra verktyg"? Vad tror du om koningsverktygsatsen från Biltema som jag länkade till i ett tidigare inlägg, är den tillräckligt bra? Stämmer min beräkning angående dimensionen på 1/2 att den är 12,7 mm och därmed inte räcker?

Jag har sett att det finns verktyg för att löda skarvhylsor till koppar men Bearing's inlägg påminde mig om att koppar + vatten + alu = dåligt. Alu går väl inte att löda utan måste väl svetsas?

Tror inte butteriks verktyg är av proffsmodell för sådant...

Vet hur jag själv skulle göra, men då har jag tillgång till maskinerna som behövs. Typ svetsa rör, göra hylsa där det behövs. Svårare om man inte har utrustningen dock.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top