Skarp knävinkel på en gsxr 1000?

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Kanske ska inskaffa en gsxr 1000 -01:a :tomten. Har dock hört att det blir väldigt skarp knävinkel när man sitter på en sån rackare. Jag undrar därmed om det bara blir drygt att köra längre sträckor med en sådan för min del (är 1,88m lång)??? :confused:

Tack på förhand!!!

Äsch, så farligt är det inte, ska man åka bekvämt kan man åka touring.

//jaG

Psykfall skrev:
Kanske ska inskaffa en gsxr 1000 -01:a :tomten. Har dock hört att det blir väldigt skarp knävinkel när man sitter på en sån rackare. Jag undrar därmed om det bara blir drygt att köra längre sträckor med en sådan för min del (är 1,88m lång)??? :confused:

Tack på förhand!!!

Zeb_Macahan skrev:
Äsch, så farligt är det inte, ska man åka bekvämt kan man åka touring.

Det blir nog några vändor Umeå-Varberg (100 mil), det är mest dom jag är orolig för... :va

Psykfall skrev:
Det blir nog några vändor Umeå-Varberg (100 mil), det är mest dom jag är orolig för... :va
Du ker mycket bekvämt på en Gixxer 1000 (01-02 i vart fall). Den är rejält rymlig och har mycket väl skyddande kåpor. Knävinkeln är inget problem.

Psykfall skrev:

Tack på förhand!!!

På Suzuki måste det sedan urminnes tider arbetat någon människa skapt som en orangutang med långa armar och korta ben, för deras sportcyklar har alltid haft den elakaste benvinkeln av alla.

Vem ska man lita på... killen med en glidare, killen utan hojj... eller killen med just en gsx-r1000... ?

:)

/a

Psykfall skrev:
Lite dubbla svar här tycker jag :tungan

Ett tips är nog att prova sittställningen på en Suzuki innan du köper den. En del tycks inte ha några problem medan andra inte alls gillar Suzukins benvinkel. Men jag tror (?) inte många motsäger att de genom åren (eller sen 1985 i alla fall) ofta haft en elakare benvinkel än de flesta andra jämförbara sportcyklar.

aLcATRAZ skrev:
Vem ska man lita på... killen med en glidare, killen utan hojj... eller killen med just en gsx-r1000... ?

:)

/a

Tål att tänka på mer än en minut faktiskt.....

Kanske kan den som för tillfället inte har nån cykel vara en flerfaldig fd Suzukiägare - man vet ju aldrig......

Edit: Hmm när jag tänker efter så undrar jag om han med Viragon inte hade tillbakaflyttade fotpinnar på sin GSX-R 600:a (nu blandar jag möjligen ihop personer).

Last edited:
Jonne_boy skrev:
eller så drar du och testar en gixxer 1k

och bildar din helt egna uppfattning!

hajen5 skrev:
Ett tips är nog att prova sittställningen på en Suzuki innan du köper den.

Låter jävligt vettigt, ska undersöka vart jag kan göra det någonstans bara...

Psykfall skrev:
Låter jävligt vettigt, ska undersöka vart jag kan göra det någonstans bara...

Prova även att inte bara sitta som en gipsfigur utan prova att röra dig i sadeln också.

Många fina råd och förslag (som alltid på sporthoj.com) :tummenupp ! Man tackar!!! :Bugar

Jag tycker knävinkeln inte är farligt jobbig alls, dock lite brantare vinkel än på min förra zx9a

hajen5 skrev:
Edit: Hmm när jag tänker efter så undrar jag om han med Viragon inte hade tillbakaflyttade fotpinnar på sin GSX-R 600:a (nu blandar jag möjligen ihop personer).
Nä, du tänker på rätt gubbe :D

Jag flyttade dem uppåt och bakåt för att få en, i mitt tycke, bekvämare benvinkel. Jag hade faktiskt gärna haft dem ännu lite högre och lite längre bak. Problemet med Suzukis benvinkel är väl snarast att många upplever att fotpinnarna sitter lite för långt fram - det känns som att fötterna hamnar framför knäna, på något sätt.

Jag har kört över 100 mil per dag på 600:an utan problem, vid flera tillfällen. 1000-kubikaren har en mycket mer "vilsam" körställning. Jag har iofs aldrig kört några långa sträckor på en sån.

Bingo skrev:
Jag har kört över 100 mil per dag på 600:an utan problem, vid flera tillfällen. 1000-kubikaren har en mycket mer "vilsam" körställning. Jag har iofs aldrig kört några långa sträckor på en sån.

Får man fråga hur lång du är?

Bingo skrev:
1000-kubikaren har en mycket mer "vilsam" körställning. Jag har iofs aldrig kört några långa sträckor på en sån.

Där tog du väl i så du sprack :7peta :tungan

Jag har åkt 2000 mil på gsxr750 och 1000 på gsxr1000 och det är nästan jämnt hugg mellan dom. Man sitter inte bekvämt på en 100milatur. Men å andra sidan så gör du det inte på någon annan sporthoj heller, det ligger liksom i naturen!

Kåpan däremot skyddar 100% jämfört med R1 ex.

Edit: Jag är ca 175 cm lång.

//jaG

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back