Skapligt stort modellflygplan...

En gubbe i modellflygklubben jag flög för byggde en Spitfire i större skala än så där, dock blev den nog i realiteten något mindre eftersom orginalet till det där planet är gigantiskt och orginalspitfiren är relativt liten

Jag letade lite men hittade inga bilder på den, men lokaltidningarna skrev om den när den var klar.

Last edited:
Den här är inte så liten heller, dessutom med riktiga jetmotorer. Kommer inte ihåg hur mycket den kostade men dyr rök blev det.

[YOUTUBE-ID]WV_jo1ct8Gk[/YOUTUBE-ID]

Den här är inte så liten heller, dessutom med riktiga jetmotorer. Kommer inte ihåg hur mycket den kostade men dyr rök blev det.

När jag var på modellflygveckan i Luleå var det en norrman som störtade en svindyr jetkärra asfalten...

Störtkul hobby det där, jag totalade bara en trainer under min tid, en tusenlapp ungefär, men många hade ju egenbyggen som hade kostat mer i pengar, men framförallt i tid.

Fanns det inte en film när de flög ett rätt stort r/c-jumbojet i en gympasal?

När jag var på modellflygveckan i Luleå var det en norrman som störtade en svindyr jetkärra asfalten...

Störtkul hobby det där, jag totalade bara en trainer under min tid, en tusenlapp ungefär, men många hade ju egenbyggen som hade kostat mer i pengar, men framförallt i tid.

sista uppvisningen jag var på kraschade en gubbe sin trainerkärra först och avslutade därefter med att krascha en svindyr skalakärra direkt efter. Det var bra ryt i den maskinen.. en stund i alla fall.

När går gränsen för ett modellplan att vara ett modelllplan? Är pilotlösa plan modeller också?

Last edited:
sista uppvisningen jag var på kraschade en gubbe sin trainerkärra först och avslutade därefter med att krascha en svindyr skalakärra direkt efter. Det var bra ryt i den maskinen.. en stund i alla fall.

När går gränsen för ett modellplan att vara ett modelllplan? Är pilotlösa plan modeller också?

Det där har diskuterats när världsrekordet i långflygning för modellflygplan skulle slås, det var någon som tyckte att all världens militära UAV-plan skulle få delta, problemet var bara att dom inte på långt när hade den räckvidd som krävs.

Den som i dag innehar rekordet är ett relativt traditionellt modellplan med en liten dieselmotor

Det där har diskuterats när världsrekordet i långflygning för modellflygplan skulle slås, det var någon som tyckte att all världens militära UAV-plan skulle få delta, problemet var bara att dom inte på långt när hade den räckvidd som krävs.

Den som i dag innehar rekordet är ett relativt traditionellt modellplan med en liten dieselmotor

Länk? Låter otroligt att den skulle fixa det i kamp med diverse HALE-UAV:er.

Som modellflygare, förutom motorcyklist, kan jag meddela att vi i sverige har ganska schyssta regler jämfört med många andra länder. Gränsen i sverige går vi 25 kilo, spännvidsmssigt vet jag ej.

Jag flyger en kärra med 2 meter i spännvidd, med en 50cc bensinmotor i nosen. sjukt mycket kraft i en sådan bör tilläggas, och en del pengar i luften med. Jag har kört lite budget, men slutade ändå på 16000:- när alla gerjer var köpta... Sjukt rolig hobby dock!

Dessutom är ju den verkliga räckvidden på en UAV en sådan typ av prestanda som oftast är Kvalificerat Hemlig/Secret. Så det låter mest som en MÖP-dröm att ngn tillverkare/försvarsmakt skulle vilja visa upp den egenskapen på en modellflygtävling.

Otrolig flygning med en ganska spektakulär landning... :)

[YOUTUBE-ID]0x2AsNKfHQc[/YOUTUBE-ID]

Jag hittar inte någon källa på det nu, men det var en atlantflygning, från kanada till england har jag för mig, viktgränsen i Kanada var vad som förbjöd UAV's att vara med.

Men en UAV är ändå inte byggd för distansflygning, den är ofta byggd för att kunna stanna uppe länge, flyga sakta och tyst och bära en massa vikt i form av utrustning.

Jag betvivlar att dom har soppa nog för att flyga över atlanten, till det använder man nog sateliter istället.

Jag betvivlar att dom har soppa nog för att flyga över atlanten, till det använder man nog sateliter istället.

Sisådär 40 timmars endurance i några hundra knop... småflygplanen kan garanterat slänga sig i väggen om de stora pojkarna mot förmodan skulle få för sig vara med och leka.

Jag har för mig att det pratats om non-stop från bas i USA till Afghanistan. Kan dock inte tänka mig att det gjorts, de juridiska aspekterna borde vara oöverstigliga. Dock är det mycket juridik som inte är så oöverstiglig om man ger blanka fan i den och föreslår alla som gnäller att ta upp det med hangarfartygsgruppen när den kommer fram, så man vet aldrig...

Sisådär 40 timmars endurance i några hundra knop... småflygplanen kan garanterat slänga sig i väggen om de stora pojkarna mot förmodan skulle få för sig vara med och leka.

Jag har för mig att det pratats om non-stop från bas i USA till Afghanistan. Kan dock inte tänka mig att det gjorts, de juridiska aspekterna borde vara oöverstigliga. Dock är det mycket juridik som inte är så oöverstiglig om man ger blanka fan i den och föreslår alla som gnäller att ta upp det med hangarfartygsgruppen när den kommer fram, så man vet aldrig...
Men slutar inte nationellt luftrum en bit upp? :va Kanske inte flightlevel 10, men satelliter mm flyger ju runt över alla möjliga länder, dom inkräktar väl knappast på det nationella territoriet då? :va

Här har vi ett annat stort radiostyrt flygplan med rätt vettiga prestanda.

[YOUTUBE-ID]enaS7BPw0Lg[/YOUTUBE-ID]

För att inte nämna de här:

[YOUTUBE-ID]k0MY03UtMls[/YOUTUBE-ID]

Kanske gränsfall om en F4 tar sig över Atlanten, men behöver de inte ha reserver vid ankomst så är det nog görbart.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back