Skandinaviens andra Moto3:a (Honda NSF250) är i Sverige nu

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Ni som besökte vår monter på MC mässan fick ju se den första Moto3:an byggas på plats. Denna hoj kommer vi kitta direkt och på något sätt dokumentera bygget. Det kommer bli ett intressant bygge...

För den som vill ha en egen moto3 så hör av er. Dock hinner jag inte fixa fram en till innan Honda Sverige levererar sin första hoj, men du kan bli ägare till den fjärde moto3:an i Skandinavien

När första motorrenoveringen är gjord ska jag uppdatera hur mycket mer tid och pengar 4t förbrukar jämfört med 2t

Honda har valt att på nypriset använda drygt en faktor 2 på priset samtidigt som alla motor och chassi reservdelar tagits bort (bortsett från att man får 2st drev och dekaler samt) och till om med stödet har man tagit bort och ersatt med ett som man sätter på ena fotpinnen och lutar hojen mot.
Så det har kostat lite att få motorn att endast tända vart annat varv...
 
"hur mycket mer tid och pengar 4t förbrukar jämfört med 2t"

Hahaha.... kul hur man kan vinkla det ibland.. :)
 
"hur mycket mer tid och pengar 4t förbrukar jämfört med 2t"

Hahaha.... kul hur man kan vinkla det ibland.. :)

Jämfört med teamets fullkittade 125:or så är det enda som är billigara på Moto3:an (orörd std NSF250) kostnaden för veven per km. Skiljer 25:-/km. Men det springer iväg med alla andra delarna då det är så mycket mer prylar som ska bytas. Våra preliminära beräkningar säger att det är 1,5-2gg dyrare totalt. Får se vad det slutar på. Ville du sponsra med merkostnaden? :)
 
Last edited:
Hela Hojen är ett skämt,har inget med moto 3 att göra,under 1veckas tid har vi varit i Barcelona tittar på moto 2 samt moto 3 team,och vad som kommer att hända.Inte en enda skruv På NSF 250 används,cykeln helt oduglig,duger inte som den är ens fär nationella tävlingar.250 000 ,- för denna skapelse,Honda skulle skämmas!!!
 
Hela Hojen är ett skämt,har inget med moto 3 att göra,under 1veckas tid har vi varit i Barcelona tittar på moto 2 samt moto 3 team,och vad som kommer att hända.Inte en enda skruv På NSF 250 används,cykeln helt oduglig,duger inte som den är ens fär nationella tävlingar.250 000 ,- för denna skapelse,Honda skulle skämmas!!!

Hårda ord...
Vi kommer självklart att byta många grejer på hojen men anser ändå att den är jämförbar med en standard Honda RS125 prestanda mässigt men dyrare i inköp och drift. Grovt räknat drygt dubbelt så dyr i inköp och drygt dubbelt så dyr i drift jämfört med en standard Honda RS125
Det som återstår att se är hur den klarar ljudkraven i Norden (När jag var på testen efter Valencia GP så körde de flesta orginal men de lät väldigt mycket)
 
När RS125R kom så kostade den väll som en dyrare Ducati. Nu när dom släpper NSF250R kostar den med som en dyrare Ducati.

Båda dom produktionsracrarna är byggda väldigt basic och ingen av dom kommer köras eller kördes så i toppnivå i VM eller nationellt. Så inget nytt. Man får lägga lika mycket till på hojen som den kostar i inköp för att få den roligare och mer upp-to-date i topputförarnde.
 
Det är 100:- per varv på anderstorp. ca 5000:- på en racehelg!

Vi har hållt nere kostnaden genom att köpa begagnade från VM-team. På 125:ans kitvevar kan man bara byta vevstaken och lager så kommer man ner i 1-2000:- per helg i den kostnaden.

På Moto3 kan man byta stake med men där finns en begränsning med att kuggarna till kamkedjan inte går att byta ut. Så det gör att en begagnad vev kasseras mycket snabbare där. Vet inte än om man ens kan köra veven en med en stake extra? Men det kommer vi nog på efter hand. :)
 
Last edited:
Kommer säkert massa kit-saker. Extra det ena o andra. Säkert inte billigare - men bättre och mer effekt!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top