Skall man bara acceptera försäljarens bud?

E.M

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Ducati sport classic
Hej!

Va och kolla på en 70 tals honda i veckan.
Den va fin på många sätt föruton ett litet hål i ljuddämparen (dyrt att köpa nytt orginal!)
Men som sagt i övrigt bra skick.
Han begärde 16.500 och jag sa att det va för dyrt för mig varpå han direkt gick ner 2000:- och jag frågade om han va öppen för ett bud, då värgrade han helt och ville inte ens höra mitt bud, priset va fast.
Är det sniket att vilja ha sista ordet vid en affär? är det så att om fölrsäljaren går ner i detta fall ca 12 procent på priset så är det slutdisskuterat?
Skall lägga till att detta va en firma.

/E.M

Tja,säljaren har väl alltid rätt vare sig han får den såld till dig eller inte,ligger lite i ägandets natur.

Henrik

Kostar väl inget att lägga ett bud och lämna sitt telefonnummer?
Det är marknaden som bestämmer........

Så gammla hojar står nästan still i pris,svetsa upp hålet och putsa upp den så har du ju en bra första hoj om inte annat.

Kör den ett år och du kanske tappar ett tusing eller två om du har otur,men köper du en nyare så tappar du kanske 10 000 istället till nästa år.

Är den dessutom i fint skick så är ju risken ännu mindre.

Det va när jag ringde upp honom som jag frågade om han va öppen för ett bud och då sa han att jag fick leta vidare om jag inte tog den för hans bud..(jäkla envisa gubbar.. )

Ni har nog rätt, man kanske är lite petig :va
tack för alla snabba svar så här långt!

Last edited:
tycker säljaren har rätt... klart man vill ha allt så billigt som möjligt men när man själv ska sälja så vill man ha så mycket som möjligt..
Är ljuddämparen enda abret med hojen så har han ju faktiskt gått ner 2 papp o så himla mycket kan väl inte en dämpare kosta i ett skick som motsvarar en hoj från 70 talet?

Finns ju två sidor.. Antingen ger du han ett bud och hoppas han tar det. Eller så tar du det som ligger på bordet. Men tar han inte ditt bud har du ju bränt affären.. Så det beror på dels hur gärna du vill ha just det exet och dels om den är värd det han begär?

Lycka till

Det är ju bara att tacka för sig och be honom återkomma om han ändrar sig. Under tiden letar du vidare. Förstår inte riktigt problemet; han vill ha mer än du är villig att betala. Det är ju marknadsekonomi 101 - det blir ingen försäljning förrän ni möts på en punkt där säljarens och köparens priser överensstämmer.

Bara leta vidare. Objekt finns det i parti och minut.

Köpte delar till en hoj jag har stående. Känns som ett ganska högt pris och det gick inte att pruta, men;

- de delarna är inte lätta att få tag på, (här iaf).
- utförde arbete åt mig på en hoj som inte hade med affären att göra.
- fick väldigt mycket mer delar, vilka jag vet att jag kommer få nytta av, (eller näste ägare).

Kontentan är att;
- han behövde inte pengarna och kan därför vänta tills ngn betalar hans pris.
- han var inte prutbar trots att jag väntade en ganska lång tid, hans beslut som ägare.
- har han varit ärlig och prylarna håller det skick han lovat, är det värt varenda spänn, (och kanske ännu mer beroende på hur mkt man kan använda).

Vad är det för 70-talshonda, spelar ju viss roll i sammanhanget, en del börjar bli klenoder? Är det så tycker han kanske du är oförskämd och vet om att ju mer han väntar, ju mer stiger den...

Jag skulle köpa en pendlar bil till tjejen att ha till och från jobbet.

Killen begärde 50000:- för den. Jag mailade och och frågade om bilen och skicket etc.
Sa sen att jag kan ge 45000:- för den. Men då skrattade han åt mig och sa att han minsann hade fått bud över 50000:- och det skulle komma flera stycken och kolla på den. Visst sa jag, hör av dig när du inte får sålt bilen, då jag vet att ingen som kan mycket om bilar betalar det sa ja åt honom.

5 dagar senare får jag ett mail där han skriver att jag får den för 45000:-, säger då till han att det var mitt bud han fick förra gången, nu ger jag max 40000:- för den. Han blev förbannad och sa att han kunde få mer för. Jag sa samma sak hör av dig när du inte får den såld.

8 dagar senare hör han av sig igen och säger att han tar mitt bud på 40000:-, men inte lägre då en bilfirma också gett honom 40000:- för att byta in den. "bullshit, varför skulle han då höra av sig till mig", jag ber om lite mer bilder på bilen, men det kommer inte. Så jag frågar om han inte vill få bilen såld, men han strular med papper osv.

Tillslut hör han av sig och jag säger att jag är trött på hans velande och vill han ha bilen såld får han 35000:- av mig. Han hör av sig efter några dagar och godtar det budet. Bilen var väll värd 45-5000:- + extra grejer på bilen som fälgar etc.

Så där ser man hur desperata säljare kan vara. Hade han varit kylig hade han fått den sålt för 45000:- istället för 35000:-.
Bilen jag köpte 3 månader innan fick jag ner 25000:- och sålde den 3 månader senare för 20000:- dyrare än jag köpt den för.

Men detta kan man ju bara göra om man inte måste ha en bil/mc, då man får ta risken att säljaren hittar någon som är villig att betalar mer.

Köpte delar till en hoj jag har stående. Känns som ett ganska högt pris och det gick inte att pruta, men;

- de delarna är inte lätta att få tag på, (här iaf).
- utförde arbete åt mig på en hoj som inte hade med affären att göra.
- fick väldigt mycket mer delar, vilka jag vet att jag kommer få nytta av, (eller näste ägare).

Kontentan är att;
- han behövde inte pengarna och kan därför vänta tills ngn betalar hans pris.
- han var inte prutbar trots att jag väntade en ganska lång tid, hans beslut som ägare.
- har han varit ärlig och prylarna håller det skick han lovat, är det värt varenda spänn, (och kanske ännu mer beroende på hur mkt man kan använda).

Vad är det för 70-talshonda, spelar ju viss roll i sammanhanget, en del börjar bli klenoder? Är det så tycker han kanske du är oförskämd och vet om att ju mer han väntar, ju mer stiger den...

Det är en cb 500 four 78 årsmodell
Tack för alla svar!
Kontentan är med andra ord att alla tycker olika men kan man vänta så kan det vära värt det

Lägg det du vill ge som bud.
Take it or leave it , säljare.

"När jag säljer bestämmer jag" Jag kissar på mig av skratt. sätt 1 miljon som pris och sälj då. Du bestämmer ju priset.

Lägg det du vill ge som bud.
Take it or leave it , säljare.

"När jag säljer bestämmer jag" Jag kissar på mig av skratt. sätt 1 miljon som pris och sälj då. Du bestämmer ju priset.

Jag är inte så fattig/desperat/dum att jag måste sälja till första bästa, men givetvis sätter jag ut ett rimligt pris av samma anledning som ovan.

Apropå ditt problem med att du kissar på dig; en sökning i Google på "Vuxenblöjor" genererade i 1 970 träffar, där kan du säkert få hjälp med den biten.

Last edited:
gick han ner till 14 papp så låter det som en bra deal.

dock så kan ett nytt originalsystem gå på ganska mycket om du måste byta.

en 70-talare i mkt fint skick med massa prylar till är klenodstatus, och har nog sjunkit så mycket i pris den någonsin kommer att göra.

Förstår inte problemet...han gick ju ned 2000 kr utan större förhandling och nu vill du pruta ännu mer? Vill du ha hojen så lägg ett lägre bud och stå risken att han tackar nej. I annat fall, slanta upp eller leta vidare efter en hoj du har råd med.

Har personligen lite svårt för folk som kommer och kikar på objekt för 50k men bara vill betala 40k "för att de inte har råd med mer..." :confused:

Som säljare bestämmer jag självklart priset! Är det inte min hoj? Jag bestämmer hur långt jag släpper prutandet.

Sen kan jag ha satt ett orimligt pris eller att köparen har en annan åsikt än mig om min prissättning. Visst, men han måste inte köpa den, eller hur?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon