Vad exakt är det som skiljer -04 och -05.?
Ordet exakt är skrämmande...
Men det som skiljer är mest små subtila ting, den stora revisionen kom ju inte förren till 06.
Men en 05:a är t.ex 3,8 kg lättare än 04:an (beats me to tell why...)
176 torrkilon mot 179,8.
Fick för mig att bakdrevet fick en (2) kugg mer... (vilket knappast gjorde en sommar...) 2006 var det väl EN mindre fram och tre extra bak? Help me out on this one...
Vidare: Motorn fixades i små detaljer...
lite större insugsportar,
något ändrat utseende på ventiltallrikarna, avgaseriet sågs över lite (vet ej vad) och det höjdes lite kompression... (från 11,9 till 12,2:1)
Nya ventilfjädrar som pallade mer varv.
Alla dessa åtgärder gav inte mycket inte. Sades vara en höjning av effekten med 3,6% men de flesta tidningar mätte väl aldrig upp det. Och jag tror Honda angav samma effekt som för 04:an.
Den siffra jag sett är på 155 bakhjulshästar. Säkert en skrytdyno...
Vevaxeln sades få en bättre legering (pallade maxvarv bättre under längre tid).
Vad gäller chassiet så har jag inte kunnat verifiera gaffelvinkeln, men 04:an hade 23,75 grader. Det jag hittat är att 05:an KAN (vet alltså inte) ha fått en ändring. Oklart till vad. (kan ha varit 23,45?)
Så tillslut 06 så införde man ju hundratals ändringar av hojen.
Kompet ökades ytterligare, till 12,3:1, vassare kammar, en gaffelvinkel på 23,3 grader (vilket är den enskilt största faktorn till att 06:an beter sig så mycket mer lättstyrt än sina föregångare) detta i kombination med en kortare sving (nu svart).
Detta är de uppgifter jag kunnat vaska fram. Med förbehåll för faktafel förståss. Någon annan som har andra ideér om det hela?
(jag sitter inte på teknikmanualerna där jag är nu t.ex så mycket är taget ur minnet...

)