skall bakhjul momentdras?

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Tänkte lämna in mitt bakhjul för byte av däck själv till min lokala däckfirma, nu till min fråga, skall bulten momentdras vid påmontering? och isåfall med hur mkt?
( jag har kollat i manualen å hittar inget om detta )
 
Tänkte lämna in mitt bakhjul för byte av däck själv till min lokala däckfirma, nu till min fråga, skall bulten momentdras vid påmontering? och isåfall med hur mkt?
( jag har kollat i manualen å hittar inget om detta )

Jag momentdrar hjulaxlarna nuförtiden. När jag var yngre drog jag för hand. Vad det ska vara för moment på din hoj vet jag dock inte. På min står det i boken.

Mvh
Jörgen


Hjulaxlar ska ofta sitta betydlig lösare än vad många i förstone tror. Jag har sett folk dra åt hjulen så att det gått trögt. Mycket vanskligt. Finns momentnyckel tillgängligt så använd den är mitt råd. Då får du känslan för det korrekta momentet på just din hoj varefter en ev handdragning vid ett oplanerat däckbyte iaf har lite större chans att bli bra.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Nope, dra hårt som helvete bara. Helst så det knakar

Det där var inget bra skämt! :mad:
Ja, eller så har du noll koll och då ska du inte svara i teknikforumet!

Man ska dra med moment om man inte har fingertoppskänslan, den man får efter många års mekning.
Det är inte friktionen mellan distans/mutter/sving som ska säkerställa bakaxelns position utan kedjespännarna.
Drar man för hårt så riskerar man att plasticera någon del i kraftkedjan och då kan lagerna bli axiellt belastade och då pajar de på nolltid.

Är du osäker - använd momentnyckel!!
 
Finns nåt som kallas "känsla". Det har man om man är van att skruva. Men även proffsen använder momentnyckel på vissa platser, hjulaxeln är ett gränsfall.

Att döma av din fråga så är du inte så van att skruva (inget fel med det). Så införskaffa momentnyckel och ta reda på vilket moment som gäller för just din hoj.

Edit: elwe hann först...
 
Jag drar på känn. Varken för hårt eller löst, lagom alltså. ;)
 
Finns nåt som kallas "känsla". Det har man om man är van att skruva. Men även proffsen använder momentnyckel på vissa platser, hjulaxeln är ett gränsfall.

Att döma av din fråga så är du inte så van att skruva (inget fel med det). Så införskaffa momentnyckel och ta reda på vilket moment som gäller för just din hoj.

Edit: elwe hann först...

Det beror på vad det är för lagerkonfiguration också. En del hojar, tex har alla HD upptill -97, har tex koniska hjullager. Som på bilar. Dessa är det mycket viktigt att dra med rätt moment. Annars hamnar shimsningen helt "out of space" och lagret kan skära. Drar man med korrekt moment och det finns fett så håller å andra sidan koniska hjullager i evighter.

En del japanska sporthojar med mer förlåtande spårkullager har å andra sidan ofta en konstruktion på ryckutjämnaren/cushion driven som gör att man förstör hela enheten om man dra för hårt. Man kan se en det sporthojar som åker runt med wobblande bakdrev ibland. Man jag orkar inte säga nåt längre :näsblod

Nåväl, det viktiga är ju att man drar inom rätt momentintervall för den cykel man har. Hur man gör är ju sekundärt.

/J
 
Last edited:
Det där var inget bra skämt! :mad:
Ja, eller så har du noll koll och då ska du inte svara i teknikforumet!

Man ska dra med moment om man inte har fingertoppskänslan, den man får efter många års mekning.
Det är inte friktionen mellan distans/mutter/sving som ska säkerställa bakaxelns position utan kedjespännarna.
Drar man för hårt så riskerar man att plasticera någon del i kraftkedjan och då kan lagerna bli axiellt belastade och då pajar de på nolltid.

Är du osäker - använd momentnyckel!!

Kanske inget bra skämt, självklart skall det sitta löst men inte för hårt. Därför används en momentnyckel om man inte har rätt "känn"
 
På ska bakaxelbulten dras med 15 kilo! står i boken

Kilo (k) är ett prefix som betyder 1000 ...

Kilogram (kg) är en enhet som betyder 1000 g ...

Newton (N) är en kraft ...
Massan 15 kg kräver ca 147 N för att inte falla till marken ...

Newtonmeter (Nm) är ett moment så nu närmar vi oss ...

Menade du 147 Nm så låter det väldigt mycket. Moderna hojar brukar ha ca 80 Nm i åtdragningsmoment ...
 
Tänkte lämna in mitt bakhjul för byte av däck själv till min lokala däckfirma, nu till min fråga, skall bulten momentdras vid påmontering? och isåfall med hur mkt?
( jag har kollat i manualen å hittar inget om detta )

Kollade i servicemanualen för MT-01 jag köpte på e-bay
där stå följande moment ang bakhjul

rearwheel axel nut: M24 150Nm (15.0 m-kg, 110 ft-lb)
rearwheel sproket nut:M10 100Nm (10.0 m-kg,72 ft-lb)
rearwheel discbolt:M6 18Nm (1.8 m-kg, 13 ft-lb)
rearwheel caliperbolt M8 22Nm (2.2 m-kg, 16 ft-lb)
rearwheel caliperbolt M12 27Nm (2.7 m-kg, 19 ft-lb)

hör gärna av dig om du behöver mer info :tummenupp
 
Kilo (k) är ett prefix som betyder 1000 ...

Kilogram (kg) är en enhet som betyder 1000 g ...

Newton (N) är en kraft ...
Massan 15 kg kräver ca 147 N för att inte falla till marken ...

Newtonmeter (Nm) är ett moment så nu närmar vi oss ...

Menade du 147 Nm så låter det väldigt mycket. Moderna hojar brukar ha ca 80 Nm i åtdragningsmoment ...

131 Nm var det på min fireblade -03 enligt boken... men jag hade ingen momentnyckel så jag drog för hand... tror jag lyckades rätt bra.
 
131 Nm var det på min fireblade -03 enligt boken... men jag hade ingen momentnyckel så jag drog för hand... tror jag lyckades rätt bra.
Ett 1/2" spärrskaft i kombination med att man drar "lagomt" hårt brukar fungera.

131[Nm] är ca 13[kgm] och det är ungefär som att hänga en 13[kg] vikt längst ut på ett 1[m] långt spärrskaft. Alternativt 52[kg] på ett 25[cm] långt spärrskaft. Det är alltså en del kraft som krävs, men inte så mycket att man måste ta i så man blir blå i ansiktet eller ställa sig och hoppa på spärrskaftet.
 
Det sitter väl inte sämre för att man drar åt så mkt det går :va

..eller vill ni göra det lätt för er att dra av det vid avmontering :huvet
 
Det sitter väl inte sämre för att man drar åt så mkt det går :va

..eller vill ni göra det lätt för er att dra av det vid avmontering :huvet

Nackdelarna med för högt moment har ju jag och Elwe redan redogjort för i tråden. :)
Mvh
J
 
Kollade i servicemanualen för MT-01 jag köpte på e-bay
där stå följande moment ang bakhjul

rearwheel axel nut: M24 150Nm (15.0 m-kg, 110 ft-lb)
rearwheel sproket nut:M10 100Nm (10.0 m-kg,72 ft-lb)
rearwheel discbolt:M6 18Nm (1.8 m-kg, 13 ft-lb)
rearwheel caliperbolt M8 22Nm (2.2 m-kg, 16 ft-lb)
rearwheel caliperbolt M12 27Nm (2.7 m-kg, 19 ft-lb)

hör gärna av dig om du behöver mer info :tummenupp

Tack för informationen.
 

Menade du 147 Nm så låter det väldigt mycket. Moderna hojar brukar ha ca 80 Nm i åtdragningsmoment ...

Är rätt säker på att det är 150 Nm på min R1 -98, men den kanske inte är så modern längre. :)
 
Som tumregel så ska alla bultar, muttrar, insex och torx momentdras om de ingår i ram, motor eller drivlina.

Ofta finns dessa moment inte med i manualen till motorcykeln utan du behöver köpa en verkstadsbok.
Bakhjulsmuttern på japanska hojar brukar ligga mellan 11 - 17 Kg men det finns undantag så ta reda på vad som gäller för din hoj. :)
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top