Skaffa katt!

Det första man ska tänka på är att inte göra det... kan bara tala ur egen synvinkel och katter och andra pälsbeklädda varelser ställer till vissa problem för mig... Det enda djuret jag tål är rakad mus... hohohoho

nä okej då... jag ska inte vara sexistisk...

Att man får flytta till skogen så inte kattfan terroriserar några grannar!!:mad:

Det första du ska tänka på är att skaffa hund istället :D

Att en kattlåda innomhus inte luktar så gott, så vill du ha den i tvättsugan och dina nytvättade kläder luktar katt piss, go 4 it...

Att inte lyssna på andras skitsnack är tydligt :D

Ska du skaffa en "100:- katt" eller en raskatt? Raskatt är ju enklare att följa upp med sjukdomar då de har stamtavlor och släktträd, men vanligtvis brukar det inte vara några problem med vanliga hus- eller bondkatter.
Tänk på att skaffa från ett katthem, det finns MASSVIS av katter som söker nya hem istället för avlivning :( Så gör dem en tjänst och ta en därifrån, där får du mycket proffesionell hjälp också.
Skaffa en bra kattsand, en potta med tak och filter på, en hörna som katten kan anse som sin egen där han kan sova, en fast matplats, och börja inte mata katten med burkmat utan köp ett helfoder från början. Detta för att undvika övervikt, dålig lukt från pottan (det gör stooor skillnad) och att katten mår bäst av ett helfoder.
Skaffa inte en katt före 10veckors, en del skickar iväg dem när de är 8 veckor men det tycker jag är helt fel. 10-12 veckor är perfekt, då har de fått vara med sin mamma en lagom tid och de brukar arta sig bäst då. För länge med mamman är inte heller bra.
Tänk på att en del katter inte mår bra ensamma, ibland kan två katter vara det bästa. Men även tvärtom, en del går inte ihop med annan katt.
Och som sagt, klösbräda om du är rädd om möblerna. Ett klösträd brukar vara uppskattat, gärna med sovplats högst upp då katten är ett djur som gillar att vara högt och ha koll på läget ovanifrån.
Det är inte alltid en barnlek i början med att få dem rumsrena etc, men det brukar gå bra.
Kastrera så fort det är läge för det, så tidigt som möjligt för kattens välmående. Ring din lokala veterinär och boka in tid när de anser det vara bäst. Se även till att alla sprutor är gjorde, något som brukar vara avklarat om du tar en katt från ett katthem.

Och du, det är bra mycket enklare och roligare med katt än med en hund :tummenupp

/ En med massvis av katter genom åren men även hund.

Dee_cati skrev:
Tänk på att skaffa från ett katthem, det finns MASSVIS av katter som söker nya hem istället för avlivning :( Så gör dem en tjänst och ta en därifrån, där får du mycket proffesionell hjälp också.
Tänkte precis tipsa om ovanstående!:tummenupp

Dee_cati skrev:
Och du, det är bra mycket enklare och roligare med katt än med en hund

Det är det ju inte alls. Eller förmodligen är det en smaksak. Jag har en hund i kattstorlek (fast ngt mindre), och efter att ha haft både hundar och katter(..kaniner, hamstrar, marsvin och hästar osv :näsblod ) så måste jag säga att HON är enklast om man nu kan säga att ett husdjur är det. Hon är liten och lätt och kan följa med så gottsom överallt och det är inte ofta man behöver anlita hundvakt.:)

@Fredde83: Lycka till!

/Anneli just nu med papillon och kanin + 2jourhemskaniner

rekomenderar att ksaffa två kattungar om du har tillräckligt stor lägenhet/hus... har två små spralliga saker där hemma och dom har hur mycket glädje som helst utav varandras sällskap:)

Kan rekommendera kristall-kattsanden som finns, den är lite dyr men luktar inget och är kanonbra. (Jag har testat massa olika.)

Det kostar ca 350kr om året att försäkra en katt och det är det väl värt. Då är det en veterinärförsäkring som är trevlig att ha om katten blir sjuk och en livförsäkring på 1000 kr. (Priser för en bondkatt.)

Scorpion.SE skrev:
2455782 Att en kattlåda innomhus inte luktar så gott, så vill du ha den i tvättsugan och dina nytvättade kläder luktar katt piss, go 4 it...
Vilket skitsnack, ser man till att byta kattsand i lådan regelbundet så luktar det ingenting.

Men visst, fyller man en låda med vanlig sand och låter den stå i några veckor så lär det stinka, men det skulle det ju göra om du satte dig och sket på toagolvet också utan att plocka upp efter dig.

Ja som sagt..gör rent i lådan så ofta du bara kan o orkar.. o inte bara slänga det i papperskorgen brevid lådan, köp typ sånadär svarta hundpåsar o töm i o släng varje gång... man orkar inte, men orkar man så stinker de iaf inte :D ..

Sen kika gärna runt lite efter katter o inte ta första bästa.. jag tog "andra" bästa.. o han e UNDERBAR! :D.. bästa katt folk nånsin träffat säger dem när de träffar han :P.. yeeees :yoparty

De ska va så fula som möjligt när dem e små så blir dem söta när de blir äldre..tror ja :tungan

sweborn skrev:
2455978 Man kanske vill ha nåt som inte kostar all fritid. Om man inte anser att den enda och bästa fritiden är hunden.

Skitsnack att det kostar all fritid, har haft hund i över 4år och har man "tur" eller uppfostrar den som jag har gjort så är den latare än dig själv :) och kräver inte mer tid än promenaderna med jämna mellanrum, har även hört att det är nyttigt att röra på sig, vet inte om detta stämmer dock :D

Dee_cati skrev:
2455876 Att inte lyssna på andras skitsnack är tydligt :D

Ska du skaffa en "100:- katt" eller en raskatt? , och börja inte mata katten med burkmat utan köp ett helfoder från början.

/ En med massvis av katter genom åren men även hund.

Får börja med att tacka för ett bra svar!

Skall åka och titta på en Norsk skogskatt blandat med Perser nu i helgen. Katten är 12 veckor och vaccinerad 2 gånger.

Det här helfodert, va är det? Torrfoder?

MVH Fredde

Fredde83 skrev:
2458377 Får börja med att tacka för ett bra svar!

Skall åka och titta på en Norsk skogskatt blandat med Perser nu i helgen. Katten är 12 veckor och vaccinerad 2 gånger.

Det här helfodert, va är det? Torrfoder?

MVH Fredde

Jepp, det är ett torrfoder som innehåller allt katten behöver och lite till. Det finns massvis av bra märken och satsa på ett välkänt som tex Eukanuba, Royal Canin eller Nutro med flera. Det blir billigare i längden att köra på ett helfoder också, och som sagt så mår katten bäst av det hela.
Det viktiga när du kör med helfoder är att se till att katten ALLTID har tillgång till dagsfärskt vatten, detta gäller iofs all övrig mat också. Numera dricker våran katt enbart från sitt glas vid vår säng, vattenskålen vid maten är borta sedan länge då den bara innehöll döda flugor :D
12 veckor och vaccinerad 2ggr låter perfekt, då borde han vara besiktigad ordentligt också. Perser är inte min favorit av vissa anledningar men blandad med skogskatt så är de helt ok :tummenupp

Min e norrbagge, siames oså lite annat smått o gott.. har tyvärr ingen aning om ifrån vilken ras han fått sin sociala bit ifrån.. men e de ifrån norrbaggen så e de ju finemang me en sån :D..

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back