Skaffa bil - privatleasing?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Någon som har erfarenhet av privatleasing när det kommer till bilar? Vill ha en liten, snål och "miljövänlig" rackare. Hos carplus.se kan man få en Kia Rio för 2449 kr/mån och då ingår service, försäkring och 3 års fri vägassistans m.m. Ingen depositionsavgift, det enda man betalar för utöver dessa 2449 är bensin och skatt.

Är min idé bra eller anus?
 
Det går aldrig att göra en bra bilaffär på en ny bil, bara mer eller mindre anus.

Mest anus, ta ett SMS lån på hela skiten.

Mellan anus, någon form av finansiering typ leasing. Finns inget finans bolag som vill hjälpa dig med någon sponsring, om du inte heter Zlatan eller nåt i den stilen.

Minst anus, betala cash.

Tänk på att låneränta är delvis avdragsgill, men jag tror inte leasingavgiften är det dock ej säker.
 
Kom ihåg att "leasing" bara är ett finare namn för hyra. Dom försöker få det att låta fördelaktigt genom att säga att vissa saker som försäkring, service etc ingår i månadskostnaden. Läs det finstilta! Noga och flera gånger...

Då kommer du upptäcka att efter tre år när du pröjsat 90 000 spänn för bilen så återstår ett restvärde på säg 40% av nybilspriset. Alternativen är att betala, lämna tillbaka biljäveln eller fortsätta hyra. Du kommer kanske också upptäcka att i månadspriset ingår endast ett visst antal körda mil per år, allt över det kommer regleras med X antal kronor per mil. Kör du däremot färre mil, inte får du nåt avdrag iallafall.

Så, privatleasing är kanske den enda utvägen för dem som inte kan hosta upp kontantinsatsen men som ändå vill njuta av en ny bil. För alla andra är den finansieringsformen ett riktigt anus....

Edit: Bör tilläggas att räntan är så pass låg idag att ett regelrätt avbetalningskontrakt nästan kan anses som räntefritt... Efter 4 år har du betalat av bilen till nära på samma månadskostnad och då är den din..
 
Last edited:
Fast cashar jag en ny bil så tappar den ju 30 tusen i värde så fort jag kört ut den från bilfirman, så värdeminskningen slipper jag ju om jag leasar. Du har dock rätt i att räntan inte är avdragsgill när man leasar. Däremot så ingår ju service och försäkring, som sagt var...

Fast, om du cashar bilen, och kör med den i 3år, så är ju värdeminskningen mindre än vad det kostar att leasa bilen i 3 år. Det förstår du väl?

2449:- x 36= 88 164:-. Detta för att du hyrt bilen i 3 år, efter det har du INGENTING kvar.
Dessutom brukar det vara någon administrativ avgift, och extra för vinterdäck, och man får bara köra 1000mil om året.

Sedan måste man utnyttja försäkringen för varje skavank som blir på bilen. Det går inte att lämna tillbaka den med större repor, bucklor eller andra defekter.

Tycker man sig ha råd så är det absolut inget fel i att leasa. Det är bekvämt och bra för den late.
Man slipper hålla på och sälja sitt skit, det är bara att lämna in den och hämta en ny igen. :)

Men ekonomiskt och "smart"? Inte ett dugg. :)
 
Last edited:
Fast cashar jag en ny bil så tappar den ju 30 tusen i värde så fort jag kört ut den från bilfirman, så värdeminskningen slipper jag ju om jag leasar. Du har dock rätt i att räntan inte är avdragsgill när man leasar. Däremot så ingår ju service och försäkring, som sagt var...

Nej du slipper inte värdeminskningen. Däremot fördelar dom ut den kostnaden under längre tid men du kommer betala den och alla andra kostnader + ränta under leasingtiden, och då är räntan som sagt inte avdragsgill. Och måste du säga upp i förtid eller kör mer än avtalad sträcka blir det extra dyrt, därav många annonser om någon vill "ta över" deras privatleasingkontrakt, vilket självfallet är ännu sämre affär än att leasa bilen från start.

Det kan också vara bra att läsa det finstilta om hur garanterat restvärdet är, finns dom som åkt på extrakostnader efter leasingperioden för att bilen varit i sämre skick än förväntat.

Har man inte kontanterna men har ett huslån är det i princip alltid bättre affär att höja det lånet om man är under topplån. Lägre ränta som dessutom är avdragsgill. Visst kan det vara skönt att veta vad den kostar varje månad men i långa loppet är det i princip aldrig en bra affär. Men visst kan det ses som ganska bekvämt, under rätt förutsättningar.
 
Jo visst tappar den men vad är den värd efter 3 år?
Vid leasing betalar du 36x2449=88164
Nyköp 124900+fösäkr+service.
Låt säga halvförsäkr ca 1500:-/år vagnskadan ingår ju. 3 små servicar gissningsvis 2000:-st.
ger en summa på 135400:-

Så är bilen värd mer än 135400-88164=47236:- efter 3 år (å det borde den väl vara med max 4500 mil på mätaren) så är cash bäst. Tro mig leasingfirmorna räknar alltid ut det så det är du som betalar värdeminskningen den slipper du inte.

Det bästa är väl att nosa upp en lätt beggad och casha den, men som sagt man gör mycket mycket sällan en bra affär när man köper bil.

edit J**lar vad många som högg före mig nu då.....edit
 
Last edited:
Den som tror att finansbolagen erbjuder något som du som konsument tjänar på, bör gå en snabbkurs i företagsekonomi.
 
Last edited:
Smidigt och bekymmersfritt körande såvida du leasar av ett bra ställe.
Ekonomiskt, inte för 5 öre.
Allt har sina för o nackdelar beroende på vad som prioriteras.
 
Om vi säger så här, du är ju åtminstone smart nog att ifrågasätta affärsidén. För det är en bra affärsidé, för företagen. Jag skulle bli väldigt förvånad om de hellre säljer bilarna på något annat sätt.

Jag var in på Bilia för att köpa en ny bilbarnstol till ungen då de hade kampanj på den jag var ute efter (otippat att de inte hade EN enda på lager...) och då passade jag på att snacka med en säljare om lite bilar då jag planerar att byta inom kort.
När vi snackade om bilpriser och jag påpekade att jag ville köpa kontant och att maxpriset är 120k så föreslog han privatleasing för då kunde jag spara mina pengar och få en NY bil istället väldigt förmånligt. Sen började han rabbla upp fördelarna. De var ganska få och väldigt lätta att argumentera emot.
När jag ifrågasatte restvärdet, vem som tar smällen för värdeminskning osv så var samtalet ganska snart slut och han menade att man får en ganska bra bil för 120k också.

Med andra ord, en lösning för den som inte är insatt och bara vill köra bilen och betala. Inget fel i det då det passar ganska många antar jag.
Men vill du göra något bättre för pengarna så rekommenderar jag att du sparar ihop till en kontantinsats eller tar ett förmånligt banklån hos din bank och köper en privatsåld bil istället för bästa resultat.
 
Köp en liten, snål bil med några år på nacken....... Absolut billigast.
 
Många bra och kritiska svar i tråden. Jag är dock inte helt övertygad... Det känns liksom så jävla bekvämt med leasing och man vet på förhand hur mycket man ska hosta upp varje månad. Hade jag inte varit så bekväm av mig så hade det varit en annan femma.

Det här med övermil oroar mig inte. Jag kommer absolut inte köra mer än 1500 mil/år i leasingbilen, om det nu blir att jag jag väljer en sådan.
 
Många bra och kritiska svar i tråden. Jag är dock inte helt övertygad... Det känns liksom så jävla bekvämt med leasing och man vet på förhand hur mycket man ska hosta upp varje månad. Hade jag inte varit så bekväm av mig så hade det varit en annan femma.

Det här med övermil oroar mig inte. Jag kommer absolut inte köra mer än 1500 mil/år i leasingbilen, om det nu blir att jag jag väljer en sådan.

Visst är leasing bekvämt.
Men gör en kalkyl på vad det skulle kosta att köpa bilen och räkna av det du får tillbaka med om du säljer den om tre år. Det går säkerligen att få en fingervisning på vad den kan tänkas vara värd genom att kolla på en tre år gammal likadan.
Räknar du ihop skatt, försäkring service och värdeminskning så blir det säkerligen mindre än dom 90 000 du skulle få betala för att leasa den. Du kan ju räkna med att det inte ska uppstå så mycket reparationer under dom första 3 åren. I vart fall inte så många som inte går på garantin. Om du inte är rejält slarvig med grejorna vill säga.

Leasingföretaget ska ju köpa in bilen för att leasa ut den till dig och sedan skall dom sälja den för det som den är värd. Du kan ge dig fan på att dom tar mer betalt av dig än det kostar att äga bilen. Det är liksom det som är deras affärsidé. Annars skulle dom inte tjäna några pengar.

Om du kan ta det genom en arbetsgivare mot bruttolöneavdrag (vilket börjar bli rätt vanligt) så försvinner halva kostnaden i skattelättnad vilket i det korta perspektivet gör det till en bra affär. Men då får man å andra sidan sänkt sjukpenninggrundande inkomst vilket kan ge sämre sjukpenning om man blir sjuk plus att det försvinner pensionspengar.

Hur som helst. I det långa loppet är det i stort sett alltid bättre att äga än att hyra.
 
Hur många minns Thorn (finns dem kvar kanske)?
Samma princip, hyr en ny TV. Betala en (liten) summa varje månad.
Tror aldrig jag pröjsat så mycket för en TV-jävel i hela mitt liv men jag skyller på ungdomens oförstånd.

Argumentet "det är så jävla bekvämt att leasa" haltar lite. Vad är det så som är så mycket enklare? Slippa få en (1) räkning för fordonsskatt att betala en (1) gång per år? Slippa dra kreditkortet när man hämtar bilen från serviceverkstaden, typ vaddå en gång vartannat år?
Exakt vad är sååå mycket enklare med leasing jmf en vanlig avbetalning? Kanske dags att avliva den myten en gång för alla nu.
 
Så här ser jag på det då jag själv går i tankar om att leasa via jobbet. Skillnaden med privatleasing, som tråden handlar om, är att jag får plocka bort kostnaden för de mil jag kör i tjänsten från månadshyran och att jag inte är begränsad till 1500mil/år.

- Har man cash på banken som bara ligger och bränner så är det ju meningslöst att varken hyra eller låna till bil.

- Har man inte 20% att lägga i handpenning på ett billån så är det ju ett helt ok alternativ att hyra istället.

- Att köpa en gammal bil funkar också men man går ju alltid med en klump i magen och undrar vad det kommer att kosta när exempelvis motorlampan tänds eller när besiktningsmannen sätter en fin lapp i rutan att det är slutkört.

- Jag brukar också jämföra hur det funkar med hyres- och bostadsrätt. Ganska många hyr ju sina bostäder utan att gnälla på alla pengar de förlorar jämfört med att äga sitt boende. Att äga en bil blir ju aldrig plus vilket en bostadsrätt med största sannolikhet gör. (Säger jag som gör precis tvärtom) :rolleyes:

- Och till sist... man lever bara en gång, varför inte testa 3 år och se hur det blev? Man går ju inte under och vi snackar inte om en förmögenhet man "förlorar" jämfört med en kredit.
 
Hur många minns Thorn (finns dem kvar kanske)?
Samma princip, hyr en ny TV. Betala en (liten) summa varje månad.
Tror aldrig jag pröjsat så mycket för en TV-jävel i hela mitt liv men jag skyller på ungdomens oförstånd.

Argumentet "det är så jävla bekvämt att leasa" haltar lite. Vad är det så som är så mycket enklare? Slippa få en (1) räkning för fordonsskatt att betala en (1) gång per år? Slippa dra kreditkortet när man hämtar bilen från serviceverkstaden, typ vaddå en gång vartannat år?
Exakt vad är sååå mycket enklare med leasing jmf en vanlig avbetalning? Kanske dags att avliva den myten en gång för alla nu.

Se på djävulen, de lurar fortfarande skjortan av folk.
http://www.thorn.se/
 
Så här ser jag på det då jag själv går i tankar om att leasa via jobbet. Skillnaden med privatleasing, som tråden handlar om, är att jag får plocka bort kostnaden för de mil jag kör i tjänsten från månadshyran och att jag inte är begränsad till 1500mil/år.

- Har man cash på banken som bara ligger och bränner så är det ju meningslöst att varken hyra eller låna till bil.

- Har man inte 20% att lägga i handpenning på ett billån så är det ju ett helt ok alternativ att hyra istället.

- Att köpa en gammal bil funkar också men man går ju alltid med en klump i magen och undrar vad det kommer att kosta när exempelvis motorlampan tänds eller när besiktningsmannen sätter en fin lapp i rutan att det är slutkört.

- Jag brukar också jämföra hur det funkar med hyres- och bostadsrätt. Ganska många hyr ju sina bostäder utan att gnälla på alla pengar de förlorar jämfört med att äga sitt boende. Att äga en bil blir ju aldrig plus vilket en bostadsrätt med största sannolikhet gör. (Säger jag som gör precis tvärtom) :rolleyes:

- Och till sist... man lever bara en gång, varför inte testa 3 år och se hur det blev? Man går ju inte under och vi snackar inte om en förmögenhet man "förlorar" jämfört med en kredit.

Dessutom får du väl leasa via bruttolöneavdrag då också vilket sänker din skatt en del så det blir ännu lite billigare. I alla fall på kort sikt. Halva leasingkostnaden kan ju försvinna i skatteåterbäring beroende på vad man har för inkomst och skattesats.
 
Dessutom får du väl leasa via bruttolöneavdrag då också vilket sänker din skatt en del så det blir ännu lite billigare. I alla fall på kort sikt. Halva leasingkostnaden kan ju försvinna i skatteåterbäring beroende på vad man har för inkomst och skattesats.

En sanning med modifikation faktiskt, there is no free lunch, som man säger. Hyreskostnaden är redan dubbelt så hög jämfört med privatleasing. Det är dessutom en förmån vilket ger högre skatt på ett annat ställe och dessutom mindre pengar till min pension.

Jag är mer intresserad av vilken summa jag får mindre att handla för varje månad. Den summan som då är min riktiga månadskostnad blir ungefär samma som privatleasing.

Detta skiljer dock mellan olika företag så ta inte min text som en absolut regel :näsblod
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top