Skador på mc vid frakt

lången79

Ny medlem
Gick med
23 May 2013
Hoj
Honda cafe racer -78
Vet inte om jag skriver i rätt avdelning nu, men har ett problem. Anlitade ett fraktföretag att frakta hem en motorcyke jag hade köpt. Frakten bokades snabbt och enkelt och nån dag senare dök motorcykeln upp. Tyvärr hade dom skadat den på flera ställen. Ägaren till fraktfirman tyckte det var tråkigt att det hade blivit skador men lovade att ersätta. Jag pratade med en lackfirma om jobbet och fick ett pris för att reparera motorcykeln. Vidarebefodrade priset till fraktfirman och dom OK förslaget. Sen har det inte hänt så mkt, har stött på nästan dagligen i 2 månader och får till svar att han ska kolla upp det och höra av sig, sen hör jag inget. Gör samma sak igen och svaret blir det samma. För en månad sen fick jag en kreditfaktura på mail och med den summan vi hade kommit överens om, stog 10 dagar på den. Ingen ersättning ännu! Har hållit på i 2 månader nästan dagligen med det här men dom verkar bara skita i det, fruktansvärt oproffsigt och dåligt skött. Jag betalar för frakt och får hem en skadad motorcykel. Och det är en firma och ingen privatperson. Hur går jag vidare med det här? Kan jag göra nått?

Citera+ Citera

Svara

ARN
Var motorcykeln ny? Borde vara enkelt
Var motorcykeln begagnad - vilka bevis kan du framlägga för att den var oskadad före transporten?

Den var begagnad, förra ägaren filmade hela cykeln innan lastning, ingen av skadorna var där då, det syns tydligt på filmen.

Du måste väl bestrida fraktfakturan, pronto!
Ger du dem pengar är du nog rökt på ersättning. Då har du liksom godtagit produkten.

Anmäl till ARN - kostar 150:- tror jag, skicka med film (gärna med intyg från säljaren) skicka med foton på skadorna, skicka med dialog med transportföretaget. Borde lösa sig då. Blir lite arbetet att strukturera anmälan o dokumentation, men det borde det vara värt.
Framförallt att motparten tagit på sig att betala skadan väger tungt

En strategi som jag har använt mig av är att ringa och säga "Nu lämnar jag in hojen på reparation, de fakturerar er när jobbet är klart. Vad har ni för fakturaadress och vilken referens ska anges?" Kan vara bra att spela in samtalet så inte ord står mot ord om de skulle börja krångla.

Back