Skadat däck

kakburken

Ny medlem
Gick med
28 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07 2018
Efter att jag varit och kört ute en sväng upptäckte jag dessa "märken" i däcket (det är som sagt på sidan av däcket). Är typ rädd för att däcket ska brista och man ska skjutas upp i luften eller något.

Ser det ut att vara farligt?

Det är inte hål rakt igenom, men jag är osäker på om det går att fortsätta köra eller om man ska få felet åtgärdat.
 

Bifogat

  • IMG_3818.JPG
    IMG_3818.JPG
    169.3 KB · Visningar: 217
Det ser ut att vara ett hyfsat nytt däck...?
Visst är det intorkad monteringspasta man ser på däckssidan?

Är det en däckverkstad som gjort jobbet skulle jag absolut gå tillbaka till dem och inhämta deras uppfattning.

Det är ett orimligt ställe att vilja karva i ett däck om man bara skall sabba. Jag tror på grav oskicklighet när däcket lagts på, kanske i kombination med att man försökt kränga med en spade, potatisgrep eller något annat olämpligt.

Skulle jag köra själv? Kanske.
Skulle jag rekommendera någon annan att göra detsamma? ALDRIG!
 
Det ser ut att vara ett hyfsat nytt däck...?
Visst är det intorkad monteringspasta man ser på däckssidan?

Är det en däckverkstad som gjort jobbet skulle jag absolut gå tillbaka till dem och inhämta deras uppfattning.

Det är ett orimligt ställe att vilja karva i ett däck om man bara skall sabba. Jag tror på grav oskicklighet när däcket lagts på, kanske i kombination med att man försökt kränga med en spade, potatisgrep eller något annat olämpligt.

Skulle jag köra själv? Kanske.
Skulle jag rekommendera någon annan att göra detsamma? ALDRIG!



Stämmer bra, fälgen byttes då jag råkat ramla med hojen, men verkstaden behöll samma framdäck då jag kört kanska få mil. Detta var ett försäkringsärende, kan det vara möjligt att kräva ersättning för klumpiga mekaniker eller något?
 
Är koordväven hel är det lungt, det får inte vara genomgående jack.Ta en spade eller potatisgrep o prova o bänd isär jacken o se om det är ytliga sprickor
 
Stämmer bra, fälgen byttes då jag råkat ramla med hojen, men verkstaden behöll samma framdäck då jag kört kanska få mil. Detta var ett försäkringsärende, kan det vara möjligt att kräva ersättning för klumpiga mekaniker eller något?

Ja, det ska gå. Är de dryga, vilket är vanligt i branschen, så kommer de streta emot för allt vad de är värda.

Jag hade nog bytt däck för antingen har någon försökt sabotera däcket, eller så har ett klåparsel utan like monterat däcket.
 
...Ulvhammes "dryga" kan i just detta fallet komma från det faktum att verkstaden redan stängt fajlen gentemot försäkringsbolaget och inte kan ta ut några mer stålars för ett backjobb.

Du behöver alltså vara lite diplomatisk och smidig i kontakten med verkstaden, och inte gapig och gormig.

Min bedömning är att skadan handlar om något som verkstaden antingen missat eller åsamkat själva. Hur var fälgen skadad? Har du egna bilder? Om verkstaden säger att dom inte har några bilder från skadan, så har säkert försäkringsbolaget det.
...som verkstaden har försett dem med.

Kanske syns skadan på däcket där, kanske inte.
Hur som helst tycker jag att du skall byta däcket - i värsta fall på egen bekostnad.

Ett framdäck håller länge, och även om skadan inte når ner till korden nu, så kommer skadan att utgöra en risk - en ficka där sand, smuts och väta samlas, och som öppnas och stängs för varje varv hjulet roterar och belastas.

Som sagt - själv, på min egen daily commute och med 40 års erfarenhet skulle jag kunna göra bedömningen om jag vill rulla vidare under observation till nästa normala däcksbyte - eller skifta omgående.

Att på distans rekommendera en tonåring(?) på sin första hoj (?? ) samma sak? Nej, byt däck direCkt.
 
Last edited:
Hade aldrig kört med de däcken.
Min hälsa (mitt liv) är värt mer än 2500 kr.
 
Hade aldrig kört med de däcken.
Min hälsa (mitt liv) är värt mer än 2500 kr.
Och sett till att det rör sig om framdäcket till en CBR125 så blir det ännu naturligare att fixa ett nytt. Framdäcket till en sån kostar väl bara runt 600-800kr.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top