skadad framfälg ktm 690

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
slog över med hojen förra veckan. fälgbanan på framfälgen buktar lite utåt så fälgen "slår" i sidled.

ringde runt till ekerhjul service men han gjorde bara bildäck. han rekommendera wheeler dealer.
intera var inte jätte sugna på att göra en ekerfälg. dom kunde troligtvis rikta fälgbanan men sedan behöver man rikta med hjälp av ekrarna också, och det gjorde inte dom.
dione i uppsala sa ungefär samma sak.

enligt reservdels manualen
"FRONT WHEEL CPL. 3,5X17"" art nr 7500900104430 4680kr :huvet
4680kr verkar dyrt för en fälgbana tycker jag ?!

hur löser jag problemet smidigast?
passar någon äldre ktm fälg till min hoj?
köpa ny fälgbana och hitta någon som kan ekra om?
rikta befintliga fälgbanan och sedan ev ekra upp fälgen så den blir 100%

någon som varit med om något liknande, hur gjorde ni då? reparera befintlig fälg eller skaffa ny fälgbana och ekra om?

Last edited:
Antingen så köper du en Excel fälgbana från valfri internetleverantör och ber någon ekra på eller så köper du ett nytt framhjul. Hjulet sitter på flertalet KTM så där finns gott om beg...

Antingen så köper du en Excel fälgbana från valfri internetleverantör och ber någon ekra på eller så köper du ett nytt framhjul. Hjulet sitter på flertalet KTM så där finns gott om beg...

okey, har jag 20mm axel på min fälg? är det samma nav så bromsskrivan passar på dom äldre fälgarna?

Palles.se har billiga fälgbanor. Om det går att få dit en sån fälgbana till ditt nav/ekrar kan jag inte svära på men kanske värt att undersöka?

Det beror bara på att Karlströms pratar i nattmössan och vill beställa direkt ur KTM sortimentet istället...

http://www.central-wheel.co.uk/ är lösningen på allt vad fälgproblem heter....

Hehe.. ja karlström vart irriterad när jag stälde "dumma" frågor.

Hur är det med ekrar och nipplar? passar befintliga till excel fälgbanan?
" Rätt vinkel på ekerhålen för TALON, Honda, Kawasaki, Yamaha, KTM och Suzuki hjul. Storlek: 17. 17x3 50. 36 hål. Svart." enligt texten på 24mx.se

Hehe.. ja karlström vart irriterad när jag stälde "dumma" frågor.

Hur är det med ekrar och nipplar? passar befintliga till excel fälgbanan?
" Rätt vinkel på ekerhålen för TALON, Honda, Kawasaki, Yamaha, KTM och Suzuki hjul. Storlek: 17. 17x3 50. 36 hål. Svart." enligt texten på 24mx.se

Nja det beror på......

Bifogat

• vice-versa fälgar.JPG
    vice-versa fälgar.JPG
    141.8 KB · Visningar: 87
  • Kopia av Mobile Photo 15 jun 2010 14.31.02.jpg
    Kopia av Mobile Photo 15 jun 2010 14.31.02.jpg
    240 KB · Visningar: 103
Hittade den här infon om vise-versa fälgbanor. Jag verkar ha standard borrning på fälgbanan iaf.

Jadå allt det där är standard det är bara ekernipplarna som skiljer 690 från alla äldre vanliga KTM fälgbanor. Skall undersöka om de passar i vanlig borrning eller du måste beställa från min länk ovan (de specialborrar)

Jadå allt det där är standard det är bara ekernipplarna som skiljer 690 från alla äldre vanliga KTM fälgbanor. Skall undersöka om de passar i vanlig borrning eller du måste beställa från min länk ovan (de specialborrar)

Är det vinklen i hålet på fälgbanan spelar in eller vadå?

Enligt reservdelsmanualen art nr. 50309072100
SPOKE NIPPLE M4,5X0,75 8X21

ekernippeln mot fälgen bör då vara 8mm diameter och 21 mm lång?

Fick följande svar ifrån en återförsäljare av excel fälgbanor:
"Excel fälgbanor har ekerhål med 8mm i diameter som passar original nipplar, Haan, Talon medflera." :confused:

Kan rapportera att excel fälgbanan nu sitter på plats. bedömt mer snabbstyrd än innan med skev framfälg.

Hej!
Jag har precis gjort samma sak som du verkar ha gjort och fick då samma problem med framfälgen. Hur Löste du allt till slut ?
/Jonas

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...