Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
berggren_martin skrev:Ett givet argument mot är att Sverige redan har en av världens mest stabila valutor.
Och hur har EU:s jordbrukspolitik kopplingar till valutan?berggren_martin skrev:Sverige lägger ner 300 miljoner varje år via EU till att stödja tobaksodlingar, många gånger mer än resurserna som läggs ner på att förebygga tobaksanvändning. EU styr och ställer över jordbruket på ganska underligt sätt. Dels är bidragen till Sveriges bönder måttligt anpassade till de svenska förhållandena. Vi hade kunnat sköta detta 100 ggr bättre själva. Dels kan man fråga sig om jordbruket verkligen ska subventioneras med dessa fantasisummor. En genomsnittlig europeisk ko subventioneras med långt långt mycket mer pengar än en genomsnittlig person ur världsbefolkningens svältande femtedel har att leva för. Detta gör det omöjligt för "u-länderna" att kunna konkurrera med EU och är bara ytterligare ett system från oss i väst för att hålla dom på mattan. Det vore ju illa om resten av världen får vara med och dela på välfärden på vår bekostnad?
Om Sverige går med i emu kommer EU att ta över finanspolitiken med råge, de kommer dessutom att lägga sig i vårt välfärdssystem och kunna bötfälla oss för att vi lägger ner för stora resurser på socialt skyddsnät.
berggren_martin skrev:Sverige lägger ner 300 miljoner varje år via EU till att stödja tobaksodlingar, många gånger mer än resurserna som läggs ner på att förebygga tobaksanvändning. EU styr och ställer över jordbruket på ganska underligt sätt. Dels är bidragen till Sveriges bönder måttligt anpassade till de svenska förhållandena. Vi hade kunnat sköta detta 100 ggr bättre själva. Dels kan man fråga sig om jordbruket verkligen ska subventioneras med dessa fantasisummor. En genomsnittlig europeisk ko subventioneras med långt långt mycket mer pengar än en genomsnittlig person ur världsbefolkningens svältande femtedel har att leva för. Detta gör det omöjligt för "u-länderna" att kunna konkurrera med EU och är bara ytterligare ett system från oss i väst för att hålla dom på mattan. Det vore ju illa om resten av världen får vara med och dela på välfärden på vår bekostnad?
Om Sverige går med i emu kommer EU att ta över finanspolitiken med råge, de kommer dessutom att lägga sig i vårt välfärdssystem och kunna bötfälla oss för att vi lägger ner för stora resurser på socialt skyddsnät.
Ghost skrev:Så du tror på allvar att Sveriges ekonomi inte påverkas av det som händer runt omkring oss om vi inte går med i EMU?
I så fall tycker jag synd om dig...
![]()
Nr:18 skrev:Och hur har EU:s jordbrukspolitik kopplingar till valutan?
På vad grundar du påståendet att dom kommer bötfälla sverige för vårt sociala skyddsnät?
2 enkla frågor som kräver ett svar....![]()
Debatten om EMU är fylld av gissningar och ogrundade påståenden. Det vore kul om man höll sej till fakta istället![]()
berggren_martin skrev:Hmm... nu är jag inte med. Det är var alltså ett argument *mot*. Självklart finns det argument för, men jag har inte hört något som övertygad mig än. Men lägg du gärna fram det du hade i åtanke.
Om Sverige går med i emu kommer EU att ta över finanspolitiken med råge
Daytona Peter skrev:Läste en insändare om EMU i gårdagens lokaltidning. Läs det sista han skriver, jag tycker nog att han faktiskt en poäng med det han skriver.
www.vt.se
Daytona Peter skrev:Läste en insändare om EMU i gårdagens lokaltidning. Läs det sista han skriver, jag tycker nog att han faktiskt en poäng med det han skriver.
www.vt.se
Ghost skrev:Det var den delen som jag syftade på.
Du har i & för sig rätt i att EU kommer att bestämma mer om våran politik på ett mer direkt sätt än vad dom gör nu.
Men å andra sidan så ha inte dom svenska politikerna varit speciellt duktiga på att sköta om ekonomin dom senaste 30 åren.
Om vi inte går med i emu så kommer vi i alla fall att vara styrda (indirekt) av EU:s ekonomipolitik
men då har vi ingen möjlighet att själva protestera om det är något vi tycker är fel.
Världen förändras runt omkring oss hela tiden.
Vi påverkas hela tiden av vad andra ekonomier gör oavsett om vi vill det eller inte.
Varje lands enskild ekonomi påverkas betydligt mer idag av vad som händer i den globala ekonomin än någonsin tidigare,
tyvärr har inte alla förstått det.
Det finns fortfarande politiker som hävdar att Sveriges ekonomi är en politisk fråga inte en ekonomisk.'
Dom tror att man kan "tvinga" ekonomin (med olika reformer) att fungera men vi har inte tillräckligt mycket arbetskraft för det.
Vi är inte ett tillräckligt stort land för att kunna avskärma oss från vad som händer i världen.
Vi har inte tillräckligt med resurser för att vara självförsörjande,
vi har inte tillräckligt med arbetskraft för att hålla igång landet Sverige.
Vi kommer att bli tvingade att ta in fler invandrare/arbetare om vi ska hålla samma standard i framtiden som vi försöker göra nu.
Vi kommer att få en förändrad ekonomi i Sverige oavsett om vi går med i emu eller inte.
Det är bara en fråga om tid.
Som jag ser det så är det en fråga om vi vill bestämma över förändringen
eller bli tvingade till förändring av krafter utan för vår kontroll.
Hur vill du ha det?
Vill du sitta i soffan & "drabbas" av förändringarna eller vill du "styra" den förändring som kommer?
Bättre så?![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden