ska vevaxeln vara "fast"

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Håller på o skruva ihop motorn på min cbr 600
Och när man spänner skruvrna till "vexaxeln så går det inte att snurra den länge utan den fastnar och blir helt stum.
Men till saken här att jag glömde smörja så de är helt torra.
Så nu mednas jag är inne o tar en fika hoppas jag få svar på om det ska vara så eller det ska gå o snurra ändå trots att man glömt olja glidlagret?
 
AleX skrev:
Håller på o skruva ihop motorn på min cbr 600
Och när man spänner skruvrna till "vexaxeln så går det inte att snurra den länge utan den fastnar och blir helt stum.
Men till saken här att jag glömde smörja så de är helt torra.
Så nu mednas jag är inne o tar en fika hoppas jag få svar på om det ska vara så eller det ska gå o snurra ändå trots att man glömt olja glidlagret?


den ska gå att snurra men försök inte ens om lagerbanorna är osmorda, särskilt inte om du har nya underdimensionslager och nyslipad vev
 
de är plockade rak av från en reservdelsmotor endast 1 är helt nytt

Så lagerna sitter på rätt plats iförhållande till hur de satt på vevaxeln.
MEN jag använder den gamla överdelen och den nya"reservdelsmotorns" underdel.

men de ska väl inte göra något?
 
AleX skrev:
de är plockade rak av från en reservdelsmotor endast 1 är helt nytt

Så lagerna sitter på rätt plats iförhållande till hur de satt på vevaxeln.
MEN jag använder den gamla överdelen och den nya"reservdelsmotorns" underdel.

men de ska väl inte göra något?

Kolla så att du inte har vänt på någon av lageröverfallen, då kommer det inte att gå bra...

Och för guds skull ös på olja.. :4skrika
 
wheelieman skrev:
Kolla så att du inte har vänt på någon av lageröverfallen, då kommer det inte att gå bra...

Och för guds skull ös på olja.. :4skrika

lageröverfallen :3freak dvs glidlagerhalvorna eller?

nä de ska vara rätt men de är ju likadana ändå.. :7peta
 
AleX skrev:
lageröverfallen :3freak

nä de ska vara rätt men de är ju likadana ändå.. :7peta

Japp, men jag har aldrig varit med om att dom inte har någon märkning eller liknande, OCH dom måste sitta åt rätt håll...

Du har ingen verkstadshandbok nära till hands??
 
wheelieman skrev:
Japp, men jag har aldrig varit med om att dom inte har någon märkning eller liknande, OCH dom måste sitta åt rätt håll...

Du har ingen verkstadshandbok nära till hands??


jag hänger inte med riktigt.. så länge de har samma färg kvittar det ju vilket som sitter över o under eller?

Ingen verkstadsbok
 
AleX skrev:
lageröverfallen :3freak dvs glidlagerhalvorna eller?

nä de ska vara rätt men de är ju likadana ändå.. :7peta
Nej dom brukar inte vara likadana bara identiska. Gör om gör rätt annars kan det bli dyrt
 
AleX skrev:
jag hänger inte med riktigt.. så länge de har samma färg kvittar det ju vilket som sitter över o under eller?

Ingen verkstadsbok
lager överfallen brukar vara märkta i ena kanten.

det är väl ingen höjdare att ha delar från två olika slitna lager, det funkar säkert, men det är inte bra. lagrena är väl inte så jävla dyra? varför inte köpa nya?

EDIT: Lageröverfall och glidlagerhalvor är inte samma sak.
 
Last edited:
Fluxir skrev:
lager överfallen brukar vara märkta i ena kanten.

det är väl ingen höjdare att ha delar från två olika slitna lager, det funkar säkert, men det är inte bra. lagrena är väl inte så jävla dyra? varför inte köpa nya?

EDIT: Lageröverfall och glidlagerhalvor är inte samma sak.

Vad i *BEEPP* är lageröverfall

Jag har iallafall hittat problemet...
eftersom jag har använt mig av den övre delen av den gamla motorn så stämmer inte lagerna..
Så nu ska jag se om jag kan klura ut vad jag behöver köpa nytt...
:4skrika
 
AleX skrev:
Vad i *BEEPP* är lageröverfall

Så nu ska jag se om jag kan klura ut vad jag behöver köpa nytt...
:4skrika

det är helt enkelt det som lagret sitter i. jag vet inte exakt hur det ser ut i en CBR, men det brukar vara så att lagret är en tunn "platta" som är böjd att passa runt vevaxeln, lageröverfallen är altså det som lagrett ligger i, svårt å förklara... men jag hoppas du förstog.
 
AleX skrev:
Vad i *BEEPP* är lageröverfall

Jag har iallafall hittat problemet...
eftersom jag har använt mig av den övre delen av den gamla motorn så stämmer inte lagerna..
Så nu ska jag se om jag kan klura ut vad jag behöver köpa nytt...
:4skrika

Ammatörmekaniker-mode on:

Lageröverfall är de halvmåneformade mojjänger som klämmer fast lagret och därmed axeln i motorn.

I min gammelsucka var kammaxelöverfallen motor och postions-specifika pga små tolleransnivåer...

Därför torde det inte vara någon hit att ta lageröverfall från en annan motor...

Ammatörmekaniker-mode off:
 
Om jag inte missminner mig så är blockhalvorna matchade med varandra, så ta en blockhalva från en motor & den andra från en annan motor går således inte så bra som du tydligen redan upptäckt AleX.

Om ni andra inte är medvetna om det så sitter ramlager överfallen i blockhalvorna om jag inte missminner mig igen förstås?

Har iofs. en dålig Haynes sk. verkstadshandbok.
 
Last edited:
Lagret består ju av två halvor eller ? av dessa halvor ligger en i blocket och en ligger i ett lös ramlageröverfall som bultas fast över vevaxeln i motorn korrekt?
Dom här överfallen måste vara från samma motor och sitta på samma plats och samma väg annars kan du få problem iom lagerläget i överfallen och motorblocket är borrade på plats med mycket hög precision och därför kan det diffa om du skiftar överfallen och då får du fel anspänning på lagret.
 
REGEL NR 1

MAN FÅR ABSOLUT INTE!!!!!!!!!!! :gnissla :mad: BLANDA BLOCKHALVOR
FRÅN OLIKA MOTORER


Det lär man sig i 14 års ålder vid moppemeck


Sen lär man gå in i lagerklassningstabellen i handboken
och där räkna ut vilka färger som skall användas på respektive plats



GÖR OM GÖR RÄTT :tummenupp
 
andersson turbo skrev:
REGEL NR 1

MAN FÅR ABSOLUT INTE!!!!!!!!!!! :gnissla :mad: BLANDA BLOCKHALVOR
FRÅN OLIKA MOTORER


Det lär man sig i 14 års ålder vid moppemeck


Sen lär man gå in i lagerklassningstabellen i handboken
och där räkna ut vilka färger som skall användas på respektive plats



GÖR OM GÖR RÄTT :tummenupp

Jag tackar ALLA som har hjälpt mig i tråden..

Vid 14 år hade jag aldrig mer än 1 motor delad samtidigt....

Men som sagt jag har återgått till "den ursprungliga motorn och efter lite fumlande så blir det 2 st gula lager som behövdes.. de andra hade jag från andra motorn

Så nock fan ska detta gå:-)
(det står på sidan av motorhalvan vilka "dimmentioner de är på...
 
andersson turbo skrev:
REGEL NR 1
MAN FÅR ABSOLUT INTE!!!!!!!!!!! :gnissla :mad: BLANDA BLOCKHALVOR
FRÅN OLIKA MOTORER
Det lär man sig i 14 års ålder vid moppemeck

Sen lär man gå in i lagerklassningstabellen i handboken
och där räkna ut vilka färger som skall användas på respektive plats
GÖR OM GÖR RÄTT :tummenupp

Rätt men fel ändå, Det går inte att blanda block halvor om dom är delade horisontellt. Men om dom delas vertikalt, som på moppen, går det bra.
SÅ det gäller att man meckat tyngre grejer i 14 års ålden för att lära sig det.

Blocken är borrade i samma borrning. Även om repterbarheten från borrning till borrning är bra så blir det alltid en avikelse på någon hundradel, på själva läget av hålet. Hålet i sig blir bra, men efter som att det krävs två halvor för att göra ett hål så är det jävligt kinkigt.
Är lagerspelet 2-3 hudradelar, så blir det som att lägga vevaxeln i en sax om man har fel blockhalvor.

Den felande halvan kan "hålhalvan" ligga både för högt eller lågt, eller framåt eller bakåt. Det är ju gjutningen som styr första maskinbearbetningen.
En BRA gjutning kan hålla tolleranser på ca 3-4 tiondelar.
 
andersson turbo skrev:
REGEL NR 1

MAN FÅR ABSOLUT INTE!!!!!!!!!!! :gnissla :mad: BLANDA BLOCKHALVOR
FRÅN OLIKA MOTORER




GÖR OM GÖR RÄTT :tummenupp


Exakt...

OM du nu mot allförmodan använder dig av olika blockhalvor så mät lagerspelet med Plasticgauge (stavning?)
En liten plast tråd som du lägger på lagerytan och drarihop motorn som den ska va och isär igen...
Mät sedan tjockleken på den nu tillplattade tråden!

För om du nu får veven att snurra i de inte passande blockhalvorna så kan det ju vara fel åt andra hållet på nått ramlager (för stort spel) och så pissar oljetrycket ut där!

Som sagt...
GÖR OM GÖR RÄTT för det kommer troligen inte gå som det är tänkt! :7peta
 
AleX skrev:
de är plockade rak av från en reservdelsmotor endast 1 är helt nytt

Så lagerna sitter på rätt plats iförhållande till hur de satt på vevaxeln.
MEN jag använder den gamla överdelen och den nya"reservdelsmotorns" underdel.

men de ska väl inte göra något?

WTF...
Lagerlägena är ju borrade när halvorna sitter ihop får inte byta ut någon del.

Ok.. läste inte allt :Bugar
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top