Ska välja Racingdäck!

Jocke S

Snabbare & Snabbare
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Yamaha 660 Tenere Yamaha WR 450
Jag tänker åka på Michelin Racing omönstrat. Men om man nu skall köpa på sig några däck, vilken hårhet kan vara mest användbar. Jag hoppas slippa köpa alla sorter, det blir dyrt. Jag är en glad amatör som tar licens på Anderstorp i april och kommer träna så mycket det går.

Fram finns. Soft----------Medium Soft-----Medium Hard
Bak finns. Medium Soft--Medium Hard----Hard

Bak finns även ett kval däck (very soft) men det har nog jag ingen användning för.
Är det någon som kan komma med lite fakta om detta

Last edited:
Soft fram och medium bak brukar nog de flesta köra på..

/Glad amatör

Swedie skrev:
Bak: Medium Soft
Fram: Soft

Okej! Du rekomenderar de två mjukaste alternativen. Men när är då tanken att man skall använda de två hårdaste alternativen?

Joakim Spång skrev:
Okej! Du rekomenderar de två mjukaste alternativen. Men när är då tanken att man skall använda de två hårdaste alternativen?

Fram: Medium Soft
Bak: Medium Hard
Fast vad vet jag....

Enligt hur jag förstod "A twist of the wrist" så kan det vara bättre att som "nybörjare" börja på hårdare däck å gå mjukare å mjukare, för att vara mer förberedd på när det släpper och veta hur man ska hantera det.

Några kommentarer på det?

Lånat tråden lite. Någon som har erfarenhet av kvaldäck? Hur länge vågar man ha på däckvärmarna innan det är dax? enligt Dunlop ca 20 minuter med termostaten på 70 grader, håller ca tre varv :va Inget av det stämde. :mad: Däcken blev hårda som backelit. :confused: Vad har ni för erfarenhet?

Blev däcken hårda av däckvärmarna? Hur menar du "hårda"? HAde du korrekt lufttryck i dem? 1,9 bak och 2,3 fram (kalla däck) är lämpligt på stora hojar. De gånger jag har grejat med däckvärmare har de fått sitta i en timme.

Hmm...kör med lite hårdare till att börja med.,
Kör du inte mjuka däck tillräckligt varma så kommer att plocka upp massa skit från banan o på så sätt få sämre grepp.
Ehh...hängde du med? Alltså kör du inte tillräckligt hårt med mjukare däck kommer att ta upp partickölar ist för att lämna ifrån sig.

:va

Kimen skrev:
Lånat tråden lite. Någon som har erfarenhet av kvaldäck? Hur länge vågar man ha på däckvärmarna innan det är dax? enligt Dunlop ca 20 minuter med termostaten på 70 grader, håller ca tre varv :va Inget av det stämde. :mad: Däcken blev hårda som backelit. :confused: Vad har ni för erfarenhet?

Vet du om det används däckvärmare i Rookie? :va

Mattias skrev:
Blev däcken hårda av däckvärmarna? Hur menar du "hårda"? HAde du korrekt lufttryck i dem? 1,9 bak och 2,3 fram (kalla däck) är lämpligt på stora hojar. De gånger jag har grejat med däckvärmare har de fått sitta i en timme.

Blev däcken hårda av däckvärmarna? Det är det jag inte vet.Dunlop sa att däckvärmarna skulle sitta på 20 minuter innan kval. Men när man frågade övriga förare som körde med kvaldäck, så mörkade de flesta. En trovärdig person påstod att kvaldäcken har kemikalier i sig som börjar släppas ut vid typ 72 grader, samt när dessa är förbrukade så är däcket skit. Så det är mycket möjligt om detta stämmer att 20 minuter med en felinställd däckvärmare har förbrukat däcket.

Hur menar du "hårda"? Som att köra en super motard i kurvorna, inget fäste. Samt lufttrycket kontrollerat.

Har bara provat med kval däck en gång men vill kunna lära mig inför 05 hur detta funkar optimalt. Lite dyrt att testa sig fram. Obs det är inte jag som kör hojen!! Blivit för gammal nu. :D

Det där med kemikalierna stämmer. Vid en viss värme så reagerar nånting med något annat och ännu mera värme bildas. Det är därför kvaldäck slits ut direkt och det är inte bara för att de är mjuka.

Victor skrev:
Det där med kemikalierna stämmer. Vid en viss värme så reagerar nånting med något annat och ännu mera värme bildas. Det är därför kvaldäck slits ut direkt och det är inte bara för att de är mjuka.

Dette forstår jeg ikke, jeg har købt en 04-R6´a af en kille som har kørt challenge cup her i dk. jeg købte også 6 sæt let brugte dunlop kvaldæk som han har kørt race på.
På næstsidste omgang på jyllandsringen slog han Christer Minin´s banrekord!
Nogen sæt har han også kørt kval+race= ca 50 min kørsel!
Kan det være fordi kvaldækken er til en vm-superbike 180 rwhp, og dette er en standard R6´a? :confused:

Köpte ni kvaldäck som kanske helt enkelt var slut? Isåfall har ju deras liv tagit slut. Eller om ni låter dom stå längre perioder... då har iaf alla mina däck blivit hårda och jag tar inte ut dom på banan igen.

Swedie skrev:
Köpte ni kvaldäck som kanske helt enkelt var slut? Isåfall har ju deras liv tagit slut. Eller om ni låter dom stå längre perioder... då har iaf alla mina däck blivit hårda och jag tar inte ut dom på banan igen.

:fakta

Man ska ge fan i gamla däck!
Bättre att slänga på gathojar :va

Jag trodde att kvaldäck bara var förunnat "proffsen" typ Veidec,
finns det ngn som vill utveckla detta lite? Mattias kanske?
Vem får köpa? användes det tom i rookie? var köpa? kostar? finns det olika bra kvaldäck? (rykten har väl i alla tider gjort gällande att dom bästa förarna i stort sett alla motorsporter får däck som dom ngt sämre inte får)
hur funkar dom? etc.etc.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...