Ska välja Racingdäck!

Jocke S

Snabbare & Snabbare
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Yamaha 660 Tenere Yamaha WR 450
Jag tänker åka på Michelin Racing omönstrat. Men om man nu skall köpa på sig några däck, vilken hårhet kan vara mest användbar. Jag hoppas slippa köpa alla sorter, det blir dyrt. Jag är en glad amatör som tar licens på Anderstorp i april och kommer träna så mycket det går.

Fram finns. Soft----------Medium Soft-----Medium Hard
Bak finns. Medium Soft--Medium Hard----Hard

Bak finns även ett kval däck (very soft) men det har nog jag ingen användning för.
Är det någon som kan komma med lite fakta om detta

Last edited:
Soft fram och medium bak brukar nog de flesta köra på..

/Glad amatör

Swedie skrev:
Bak: Medium Soft
Fram: Soft

Okej! Du rekomenderar de två mjukaste alternativen. Men när är då tanken att man skall använda de två hårdaste alternativen?

Joakim Spång skrev:
Okej! Du rekomenderar de två mjukaste alternativen. Men när är då tanken att man skall använda de två hårdaste alternativen?

Fram: Medium Soft
Bak: Medium Hard
Fast vad vet jag....

Enligt hur jag förstod "A twist of the wrist" så kan det vara bättre att som "nybörjare" börja på hårdare däck å gå mjukare å mjukare, för att vara mer förberedd på när det släpper och veta hur man ska hantera det.

Några kommentarer på det?

Lånat tråden lite. Någon som har erfarenhet av kvaldäck? Hur länge vågar man ha på däckvärmarna innan det är dax? enligt Dunlop ca 20 minuter med termostaten på 70 grader, håller ca tre varv :va Inget av det stämde. :mad: Däcken blev hårda som backelit. :confused: Vad har ni för erfarenhet?

Blev däcken hårda av däckvärmarna? Hur menar du "hårda"? HAde du korrekt lufttryck i dem? 1,9 bak och 2,3 fram (kalla däck) är lämpligt på stora hojar. De gånger jag har grejat med däckvärmare har de fått sitta i en timme.

Hmm...kör med lite hårdare till att börja med.,
Kör du inte mjuka däck tillräckligt varma så kommer att plocka upp massa skit från banan o på så sätt få sämre grepp.