Ska till Paris. Vad ska man kunna?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vad finns det för viktiga uttryck som man borde lära sig innan man åker dit?

Typ: Vad tar ni för eran största baguette? Finns det här randiga tröjan i törre storlek? Eller vart trimmar ni eran magnifika mustasch?

Skämt å sido så ska jag ju hälsa på en tjej som bott där i två år och är duktig på franska men man vill gärna kunna beställa en öl själv utan att få en med piss i för att man talar engelska.

Har vart i Paris 4 ggr och på senare tid så har det faktiskt gått bra med bara engelska. Kan inte ett ord franska... Visst, man lärde sig att beställa en öl på franska mest på kul. När jag va där för 15 år sen så va dom inte lika glada i att prata Engelska. Nu är det helt annat där, du klarar dig bra med engelskan....

Voila mon passeport.

Aah, Baguette! (följs av lite nasalt skratt)

une biére s'il vous plait. (Yn biär svoplä)

Est-ce que vous ëtes la vrai mére de de mes enfants?
(Eske vos ettla vrä mär demos aamfaw))

Je suis suedois, je ne comprends pas.
(Sche suii svuedoa, schene komprååm pa)

Ou est la gare?
(Oo e la gaaarrrrrrrr)

Allt du behöver, jag lovar.

Mon baguette est formidable. Den klarar du dig utan.

Lycka till, jag vill också vara där!

EDIT: här vet du hur det funkar:[YOUTUBE-ID]f11-ClTi3og[/YOUTUBE-ID]

i Paris är de ganska ok, finns värre på andra delar av Fra. Hör av dig om du vill ha tips.
Ett underbart land om man ser det på rätt sätt.

Last edited:
Var i Paris i våras och engelska fungerar utmärkt i stort sett överallt. Har glömt det mesta av den franska jag en gång lärde mig i högstadiet. Tyvärr måste jag säga. Man har stor glädje av språk om man vill förstå andra kulturer.

Är de inte bättre att dom lär sig att turister snackar engelska, så slipper vi lära oss deras fåniga språk?? Dessutom har dom asful accent som man kan garva åt

Lär dig franska.

Börjar du på franska pratar de jättebra engelska. Börjar du på engelska kan de inte ett ord.
Tjuriga jävla bönder.

Har vart i Paris 4 ggr och på senare tid så har det faktiskt gått bra med bara engelska. Kan inte ett ord franska... Visst, man lärde sig att beställa en öl på franska mest på kul. När jag va där för 15 år sen så va dom inte lika glada i att prata Engelska. Nu är det helt annat där, du klarar dig bra med engelskan....

Vissa säger att man klarar sig bra. Men då vet jag folk som varit där och beställt taxi varpå taxichauffören inte verkar förstå vad de menar när de säger Arc-de-Triomphe please. :mad:

Ett bra tips är att lära sig enkla fraser som hjälper dig få uppmärksamhet. Behöver inte vara mer än ursäkta mig, tack så mycket etc. Resten tar du på engelska. Lovar att det kommer att gå alldeles utmärkt.

Nu gick vi inte till budjet ställen när jag var där men tyckte nog generellt sett att prisnivån är högre där än här hemma i Sverige. Se till att ha gott om pengar med dig. Annars är risken att du tycker att staden suger. Faktum är att det är en fantastiskt vacker stad. Kostar att ligga på topp dock.

Ska dit och hälsa på en tjejkompis som jag inte sett på rätt länge. Skulle hälsa på henne när hon var hem i vintras men då föll det 60 cm snö i skellefteå på en dag så jag var inte så sugen på att hoppa in i bilen.

Det blir bara över helgen, fredag till måndag. Men det ska bli överjävligt kul. Resa är någonting jag aldrig brukar ha råd med men när man får tag på ryanairbiljetter för 50kr per väg så kan jag faktiskt lägga ut med det utan att bli ruinerad. :)

Tänkte kolla louvren, jim morrisons grav, notre dame, hänga lite i montmartre och glida omkring mest i allmänhet konstant marinerad i rödvin.

Vissa säger att man klarar sig bra. Men då vet jag folk som varit där och beställt taxi varpå taxichauffören inte verkar förstå vad de menar när de säger Arc-de-Triomphe please. :mad:

Ta med dig en karta och visa taxiföraren vart du ska. Skrev själv ner adresser på min Iphone i anteckningsblocket. Visade bara föraren om han inte förstod vad jag sa. Inga problem.

Jag har köpt kort på deras tunnelbana varje gång jag vart där och det har funkat kanon. Har aldrig åkt taxi där tror jag... Annars så se bara till att ha en pariskarta och sätt ut viktiga punkter då, så att du bara kan peka vart du ska..

Ett bra tips är att lära sig enkla fraser som hjälper dig få uppmärksamhet. Behöver inte vara mer än ursäkta mig, tack så mycket etc. Resten tar du på engelska. Lovar att det kommer att gå alldeles utmärkt.

Nu gick vi inte till budjet ställen när jag var där men tyckte nog generellt sett att prisnivån är högre där än här hemma i Sverige. Se till att ha gott om pengar med dig. Annars är risken att du tycker att staden suger. Faktum är att det är en fantastiskt vacker stad. Kostar att ligga på topp dock.

Pardon, oui och non är nog de enda ord som jag kan och som jag är säker på att de faktiskt är riktiga franska ord och inte bara något påhitt man sett i nån komediserie eller något man blandar ihop med spanska eller italienska. :)

Tänkte kolla louvren, jim morrisons grav, notre dame, hänga lite i montmartre och glida omkring mest i allmänhet konstant marinerad i rödvin.

Skippa louvren om du inte har gott om tid. Du behöver minst en dag där. Jag hoppade över det då jag insåg hur enormt stort det är. Väljer du ändå att gå dit så se till att ta reda på var konstverken du vill titta på finns så att du kan ta dig dit direkt utan att stanna på vägen. Tro det eller ej men det finns folk som gått dit och inte ens hittat till Mona Lisa.

Att bara gå runt i Paris och titta är en upplevelse i sig. Det är verkligen modets huvudstad. Sanslösa butiker om man gillar sådant.

Jag har köpt kort på deras tunnelbana varje gång jag vart där och det har funkat kanon. Har aldrig åkt taxi där tror jag... Annars så se bara till att ha en pariskarta och sätt ut viktiga punkter då, så att du bara kan peka vart du ska..

Jag skulle strunta i tunnelbana och ta taxi överallt. Om det är något som är prisvärt så är det taxi. Dessutom får man se mer av staden. Enda gången jag utnyttjade tunnelbanan var när jag skulle ta mig till och från flygplatsen. I övrigt tog jag taxi eller promenerade beroende på avstånd. Ta med ett par sköna skor. Man kommer att promenera väldigt mycket. Så är det i alla storstäder jag besökt.

På franska bör man kunna "Dra åt helvete era jävla grodätare" och på tyska "Ni förlorade kriget era jävla löss, lär er engelska!"

Jag ångrar att jag inte läste mer språk i skolan, spanska framförallt.

Se till att ha med ett franskt betal/kredit kort. :huvet

Ett "Svenskt" Eurocard funkar tex inge vidare. Däremot funkar ett "Franskt" Eurocard.

Kan ha ändrats men var mentalt förberedd på dylika saker.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park